آیا انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارد؟

آیا انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارد؟

انواع سرطان خون

آره. پزشکان لوسمی را بر اساس سرعت بدتر شدن بیماری و نوع سلول خونی درگیر طبقه بندی می کنند.

با توجه به سرعت توسعه بیماری:

لوسمی حاد.

سلول های سرطان خون به سرعت در حال تقسیم شدن هستند و بیماری به سرعت پیشرفت می کند. اگر به لوسمی حاد مبتلا هستید، ظرف چند هفته پس از تشکیل سلول های سرطان خون، احساس بیماری خواهید کرد. لوسمی حاد شایع ترین سرطان کودکان است.

لوسمی مزمن.

اغلب، این سلول های لوسمی دارای ویژگی هایی از سلول های نابالغ و بالغ هستند. برخی از این سلول‌ها ممکن است به حدی رشد کرده باشند که مانند سلول‌هایی که قرار بود تبدیل شوند، عمل می‌کنند، اما نه به اندازه‌ای که همتایان عادی آنها انجام می‌دهند.

این بیماری معمولاً در مقایسه با لوسمی حاد به کندی بدتر می شود. اگر لوسمی مزمن دارید، ممکن است تا سال ها علائم قابل توجهی نداشته باشید. لوسمی مزمن در بزرگسالان بیشتر از کودکان دیده می شود.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و انواع سرطان خون می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.
بر اساس نوع سلول:

لوسمی میلوژن یا میلوئید به این معنی است که لوسمی از رده سلولی میلوئید ایجاد شده است. سلول های میلوئید طبیعی به گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها تبدیل می شوند.
لوسمی لنفوسیتی به این معنی است که لوسمی از رده سلولی لنفوئیدی ایجاد شده است. سلول های لنفاوی طبیعی به گلبول های سفید تبدیل می شوند که بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن هستند.

انواع سرطان خون
انواع سرطان خون

چهار نوع عمده سرطان خون وجود دارد:

لوسمی حاد میلوئیدی (AML):

این شایع ترین نوع لوسمی حاد است. این بیماری در افراد مسن (افراد بالای 65 سال) و در مردان در مقایسه با زنان شایع تر است. حدود 4.3 در هر 100000 مرد و زن یا 21400 مورد جدید AML در سال در ایالات متحده تشخیص داده می شود.

لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL):

این شایع ترین نوع لوسمی در کودکان، نوجوانان، جوانان و افراد تا 39 سال است. حدود 54 درصد موارد جدید در افراد زیر 20 سال رخ می دهد. این بیماری در افراد اسپانیایی و سفید پوست شایع تر است. حدود 1.7 در هر 100000 مرد و زن یا 5900 مورد جدید ALL در سال در ایالات متحده تشخیص داده می شود.

لوسمی مزمن میلوژن (CML):

این لوسمی بیشتر در افراد مسن (شایع ترین در افراد بالای 65 سال) و در مردان شایع است. به ندرت در کودکان رخ می دهد. حدود 1.9 در هر 100000 مرد و زن یا 8900 مورد جدید CML در سال در ایالات متحده تشخیص داده می شود.

لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL):

این شایع ترین لوسمی مزمن در بزرگسالان است (شایع ترین در افراد بالای 65 سال). این بیماری در مردان بیشتر از زنان و به خصوص در مردان سفید پوست شایع است. حدود 4.9 در 100000 مرد و زن یا 20700 مورد جدید CLL در سال در ایالات متحده تشخیص داده می شود.

علاوه بر این چهار نوع اصلی سرطان خون، انواع مختلفی از سرطان خون نیز وجود دارد. زیر انواع لوسمی لنفوسیتی شامل سلول مویی، ماکروگلوبولینمی والدنستروم، لوسمی پرولنفوسیتی و سلول لنفومی است. از زیر انواع لوسمی میلوژن می توان به لوسمی میلوژن، پرومیلوسیت، مونوسیت، اریترولوکمی و مگاکاریوسیتیک اشاره کرد.

سرطان خون چقدر شایع است؟

تعداد موارد جدید لوسمی که هر ساله در ایالات متحده تشخیص داده می شود حدود 14 مورد در هر 100000 مرد و زن یا 61000 مورد جدید در سال است. بر اساس موارد جدیدی که هر سال تشخیص داده می شود، دهمین سرطان شایع است. لوسمی 3.5 درصد از موارد جدید سرطان در ایالات متحده را تشکیل می دهد.

لوسمی اغلب به عنوان یک بیماری کودکان در نظر گرفته می شود، اما در واقع بزرگسالان بسیار بیشتری را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع با افزایش سن احتمال ابتلا به این سرطان افزایش می یابد. لوسمی بیشتر در افراد 65 تا 74 ساله تشخیص داده می شود. سرطان خون در مردان بیشتر از زنان و در قفقازی ها بیشتر از آفریقایی-آمریکایی ها شایع است. اگرچه لوسمی در کودکان نادر است، اما از بین کودکان یا نوجوانانی که به هر نوع سرطان مبتلا می شوند، 30 درصد به نوعی سرطان خون مبتلا می شوند.

چه چیزی باعث سرطان خون می شود؟

لوسمی زمانی شروع می شود که DNA یک سلول در مغز استخوان تغییر می کند (جهش می یابد) و نمی تواند رشد کند و به طور طبیعی عمل کند. (DNA «کد دستورالعمل» رشد و عملکرد سلول است. بخش‌هایی از DNA ژن‌ها را می‌سازند که روی ساختارهای بزرگ‌تری به نام کروموزوم‌ها مرتب شده‌اند.) همه سلول‌هایی که از آن سلول جهش‌یافته اولیه ایجاد می‌شوند، DNA جهش‌یافته را نیز دارند.

علت آسیب به DNA در وهله اول هنوز در همه موارد مشخص نیست. دانشمندان توانسته‌اند تغییرات در کروموزوم‌های خاصی از بیماران مبتلا به انواع مختلف سرطان خون را پیدا کنند.

 


پیشنهاد مطالعه: علائم و نشانه های سرطان ولوار و پیش سرطان چیست؟


انواع سرطان خون
انواع سرطان خون
چه کسانی به سرطان خون مبتلا می شوند؟ آیا افراد خاصی در خطر ابتلا به سرطان خون هستند؟

اگرچه علت دقیق جهش DNA که منجر به سرطان خون می شود به طور کامل شناخته نشده است، دانشمندان عوامل خطر خاصی را کشف کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهد. این عوامل خطر عبارتند از:

درمان قبلی سرطان با پرتودرمانی یا شیمی درمانی.

سابقه سیگار کشیدن یا کار با مواد شیمیایی صنعتی. بنزن و فرمالدئید از مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند که در دود تنباکو و مصالح ساختمانی و مواد شیمیایی خانگی یافت می‌شوند. بنزن در ساخت پلاستیک، لاستیک، رنگ، آفت کش ها، داروها و مواد شوینده استفاده می شود. فرمالدئید در مصالح ساختمانی و بسیاری از محصولات خانگی مانند صابون ها، شامپوها و محصولات پاک کننده یافت می شود.

داشتن یک اختلال ژنتیکی مانند نوروفیبروماتوز، سندرم کلاین فلتر، سندرم شواچمن-دیاموند یا سندرم داون.

سرطان خون ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. ممکن است به سرطان خون مبتلا شوید و هیچ یک از این عوامل خطر را نداشته باشید. افراد دیگر یک یا چند مورد از این عوامل خطر را دارند و هرگز به سرطان خون مبتلا نمی شوند.

شما نمی توانید لوسمی را از شخص دیگری “گرفتن” کنید. از فردی به فرد دیگر “انتقال” نمی یابد.

آیا سرطان خون در خانواده ها وجود دارد؟ آیا سرطان خون ارثی است؟

بله، با این حال این غیر معمول است. اختلالات ژنتیکی مانند سندرم داون می تواند خطر ابتلا به سرطان خون را افزایش دهد. دانشمندان همچنین جهش های ژنتیکی دیگری را یافته اند که می تواند خطر را افزایش دهد. میزان افزایش خطر دقیقاً مشخص نیست.

داشتن یکی از اقوام مبتلا به سرطان خون در خانواده به این معنی نیست که شما یا اعضای خانواده تان نیز به سرطان خون مبتلا خواهید شد. در واقع، در بیشتر موارد، هیچ سابقه خانوادگی سرطان خون وجود ندارد. با این حال، اگر شما یا یکی از اعضای خانواده شما بیماری ژنتیکی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک ممکن است آزمایش یا مشاوره ژنتیک را توصیه کند.

علائم سرطان خون چیست؟

علائم شما تا حدی به نوع سرطان خون شما بستگی دارد. با این حال، علائم و نشانه های رایج عبارتند از:

به راحتی خسته شوید، انرژی کم، ضعف.
رنگ پوست رنگ پریده.
تب.
کبودی و خونریزی آسان. خونریزی بینی و خونریزی لثه. لکه های قرمز ریز در پوست (به نام پتشی). لکه های ارغوانی در پوست.
درد و/یا حساسیت استخوان یا مفاصل.
غدد لنفاوی متورم در گردن، زیر بغل، کشاله ران یا معده؛ بزرگ شدن طحال یا کبد
عفونت های مکرر
کاهش وزن بدون برنامه ریزی
عرق شبانه.
تنگی نفس.
درد یا احساس پری زیر دنده ها در سمت چپ.
به خاطر داشته باشید که اگر یک نوع مزمن سرطان خون دارید، ممکن است در مراحل اولیه این سرطان علائم قابل توجهی نداشته باشید.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید