درمان سرطان سینه اصفهان

سرطان سینه چیست؟

قبل از بحث درباره‌ی سرطان سینه بهتر است برای درک بیشتر، آشنایی مختصری با آناتومی سینه داشته باشیم. بافت پستان به طور طبیعی شامل غدد شیری است که توسط مجاری باریکی در نوک پستان به سطح پوست متصل شده است.

غدد و مجاری متشکل از چربی و مواد فیبری هستند که در بستری از بافت همبند قرار دارند. بقیه‌ی بافت پستان را عروق خونی، اعصاب و کانال‌های لنفی تشکیل می‌دهند. محل آناتومیک پستان بالای ماهیچه‌های سینه‌ای در زیر پوست قرار دارد.

در همه‌ی انواع سرطان سلول‌های خودی هستند که به صورت غیر قابل کنترل و غیر طبیعی رشد می‌کند و ممکن است به قسمت‌های دیگر بدن مهاجرت کند، به این فرآیند متاستاز گفته می‌شود.

لازم به ذکر است که سرطان سینه ابتدا در مجاری شیری (Ductal Carcinoma) یا غدد (Lobular Carcinoma) رشد می‌کند. حتی در صورتی که بعد از متاستاز به نقاط دیگر بدن، برای اولین بار تشخیص داده شود همچنان به عنوان سرطان سینه شناخته شده و درمان می‌شود.

همچنین اولین نشانه‌ی سرطان سینه، لمس توده‌ی سینه‌ای یا رسوب کلسیم در بافت سینه یا یک ماموگرافی غیرطبیعی است.

سرطان سینه در سطح اولیه‌ی قابل درمان تا مرحله‌ی متاستاتیک، با درمان‌های متفاوت دسته‌بندی می‌شود. جالب است بدانید۱% از مبتلایان به سرطان سینه را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین سرطان سینه شایع‌ترین سرطان و دومین سرطان بعد از سرطان ریه است که موجب مرگ و میر می‌شود.

از نظر آماری انتظار می‌رود ۱۲.۵% از زنان ۸۵ ساله در طول زندگی خود به سرطان سینه مبتلا شده باشند. ⅔ زنان مبتلا، سن بالای ۵۰ سال دارند و غالب افراد باقی مانده ۳۹ تا ۴۹ ساله هستند. ۹۰% زنان مبتلا به سرطان سینه، حداقل ۵ سال پس از تشخیص شانس زندگی دارند.

جهت مشاوره رایگان با دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکلوژی در اصفهان به بخش تماس با ما سایت مراجعه نمایید.

 

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید