چه چیزی باعث سرطان می شود؟

درمان سرطان

هیچ دلیل دقیقی برای سرطان وجود ندارد. مانند بسیاری از بیماری ها، بروز سرطان به دلیل ترکیبی از دلایل مختلف است. در اینجا برخی از علل شناخته شده سرطان آورده شده است.

1. آرایش ژنتیکی شما

اگر نوع خاصی از سرطان در خانواده شما شایع است، ممکن است با جهش های ژنتیکی متولد شده باشید که شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به برخی سرطان ها قرار می دهد. برخی از سرطان ها، مانند سرطان سینه و روده بزرگ، معمولا ارثی هستند. با این حال، داشتن یک جهش ژنتیکی ارثی به این معنی نیست که در آینده قطعاً به سرطان مبتلا خواهید شد. تقریباً 5 تا 10 درصد از همه سرطان‌ها مستقیماً توسط جهش‌های ژنتیکی ارثی ایجاد می‌شوند.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

اگر سابقه خانوادگی سرطان قوی دارید، آن را با پزشک خود در میان بگذارید. آزمایش ژنتیک ممکن است برای بررسی اینکه آیا جهش های ژنتیکی به ارث برده اید که ممکن است خطر سرطان شما را افزایش دهد مفید باشد. با این حال، این آزمایشات برای همه توصیه نمی شود. از پزشک خود مشورت بگیرید.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و درمان سینه زنان می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

2. سیگار کشیدن

دود تنباکو حاوی حداقل 69 ماده سرطان زا (عوامل سرطان زا) است. سیگار خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان ریه و دهان و همچنین سرطان های معده، کلیه و مثانه را افزایش می دهد. هر شکلی از سیگار کشیدن برای سلامتی مضر است. مطالعات نشان می دهد که کشیدن تنها یک تا چهار نخ سیگار در روز می تواند منجر به مشکلات سلامتی شود.

دود دست دوم به همان اندازه برای سلامتی مضر است. وقتی سیگار روشن می شود، حدود 90 درصد دود آن در هوا آزاد می شود و به دود دست دوم تبدیل می شود. حتی اگر سیگار نمی کشید، تنفس دود فرد دیگری می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

 

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

ترک سیگار. اگر ترک فوراً دلهره‌آور به نظر می‌رسد، تعداد سیگارهایی که روزانه می‌کشید را کاهش دهید. دود سیگار نه تنها به شما آسیب می رساند، بلکه خطر ابتلا به سرطان ریه را برای عزیزانتان افزایش می دهد. برای ترک سیگار کمک حرفه ای دریافت کنید یا از خانواده و دوستان خود برای حمایت از شما استفاده کنید.

درمان سرطان
درمان سرطان

3. قرار گرفتن در معرض نور خورشید و UV

اگرچه افراد پوست برنزه را با سلامتی مرتبط می دانند، قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) – چه با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا از منابع مصنوعی مانند تخت برنزه – می تواند به پوست شما آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.

آفتاب سوختگی پاسخ پوست شما به قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش است. اگر پوست روشنی دارید، نسبت به افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست هستید. این به این دلیل است که پوست روشن ملانین کمتری دارد، رنگدانه ای که از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

سنگاپور یکی از بالاترین نرخ های قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش در جهان را دارد. در روزهایی که پوشش ابری کمی وجود دارد، معمولاً در سنگاپور تشعشعات فرابنفش بین ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر به سطوح بسیار بالا تا شدید می رسد.

 


علائم و نشانه های اولیه سرطان سینه چیست؟


چه کاری می توانی انجام بدهی؟

از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید و از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید خودداری کنید. در صورت امکان در سایه بمانید. زمانی که زیر نور آفتاب هستید، از کرم ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل 15 در قسمت های در معرض بدن خود استفاده کنید. از کلاه لبه پهن و عینک آفتابی استفاده کنید که محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را فراهم می کند. اگر در محل کار در معرض منابع مصنوعی اشعه ماوراء بنفش هستید، همیشه قوانین ایمنی را دنبال کنید.

درمان سرطان
درمان سرطان

4. قرار گرفتن در معرض تابش

ما هر روز در معرض هر دو نوع تشعشعات طبیعی و ساخته دست بشر هستیم. تابش همچنین می تواند از روش های تصویربرداری پزشکی که برای اشعه ایکس و سی تی اسکن استفاده می شود، باشد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض تابش به طور بالقوه می تواند باعث شود سلول های بدن دچار تغییراتی شوند. این ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

گاهی اوقات، برای کمک به پزشک در تشخیص وضعیت پزشکی شما نیاز به اشعه ایکس یا سی تی اسکن است. قرار گرفتن در معرض تابش از منابع مختلف می تواند در طول زمان انباشته شود، اما بعید است که یک آزمایش یکباره خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

در طی این آزمایشات تصویربرداری، می توانید با رعایت اقدامات ایمنی مانند استفاده از پیش بند سربی، خود را از قرار گرفتن در معرض تشعشعات غیر ضروری محافظت کنید. نگرانی های خود را با پزشک خود در میان بگذارید.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

5. درمان های قبلی سرطان

پیشرفت در درمان های سرطان مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی به بسیاری از افراد مبتلا به سرطان کمک کرده است تا عمر طولانی تری داشته باشند. اما آنها همچنین ممکن است خطر ابتلا به سرطان دیگری را در آینده افزایش دهند.

با این حال، این نادر است و نباید بر تصمیم شما برای جستجوی درمان مناسب تأثیر بگذارد. مهم است که ابتدا سرطانی را که دارید درمان کنید. برای برخی از سرطان ها، رادیوتراپی و شیمی درمانی ممکن است بهترین گزینه درمانی باشد.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟

نگرانی های خود را با پزشک خود در میان بگذارید. اگر درمان سرطان را کامل کرده اید، مراقبت های بعدی و توانبخشی مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید