سرطان پروستات چیست؟

درمان سرطان پروستات

مدت زمان مطالعه: 14 دقیقه

پروستات یک غده گردویی کوچک در لگن مردان است. در کنار مثانه قرار دارد و با معاینه دیجیتال رکتوم قابل بررسی است. سرطان پروستات نوعی سرطان است که در غده پروستات ایجاد می شود. این دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان در ایالات متحده است.

رشد در پروستات می تواند خوش خیم (نه سرطانی) یا بدخیم (سرطان) باشد.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  درمان سرطان پروستات  می باشند. که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

رشد خوش خیم (مانند هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH):

به ندرت تهدیدی برای زندگی هستند.
به بافت های اطراف آنها حمله نکنید.
به سایر قسمت های بدن سرایت نکنید.
قابل برداشتن است و می تواند بسیار آهسته رشد کند (اما معمولاً دوباره رشد نمی کند).

رشد بدخیم (سرطان پروستات):

ممکن است گاهی تهدیدی برای زندگی باشد.
می تواند به اندام ها و بافت های مجاور (مانند مثانه یا راست روده) گسترش یابد.
می تواند به سایر قسمت های بدن (مانند غدد لنفاوی یا استخوان) گسترش یابد (متاستاز).
اغلب می توان آن را حذف کرد اما گاهی اوقات دوباره رشد می کند.

درمان سرطان پروستات
درمان سرطان پروستات

 

سلول های سرطانی پروستات می توانند با جدا شدن از تومور پروستات پخش شوند. آنها می توانند از طریق رگ های خونی یا غدد لنفاوی برای رسیدن به سایر قسمت های بدن حرکت کنند. پس از گسترش، سلول های سرطانی ممکن است به بافت های دیگر بچسبند و رشد کنند تا تومورهای جدیدی را تشکیل دهند و به جایی که فرود می آیند آسیب وارد کنند.

هنگامی که سرطان پروستات از محل اصلی خود به قسمت دیگری از بدن گسترش می یابد، تومور جدید دارای همان نوع سلول های غیر طبیعی و همان نام تومور اولیه (اصلی) است. به عنوان مثال، اگر سرطان پروستات به استخوان ها گسترش یابد، سلول های سرطانی در استخوان ها در واقع سلول های سرطانی پروستات هستند. این بیماری سرطان پروستات متاستاتیک است نه سرطان استخوان. به همین دلیل، به عنوان سرطان پروستات در استخوان درمان می شود.

برای درک سرطان پروستات، دانستن نحوه عملکرد طبیعی پروستات کمک می کند.

پروستات

پروستات و وزیکول‌های منی بخشی از دستگاه تناسلی مردان هستند. پروستات به اندازه یک گردو است و وزن آن حدود یک اونس است. وزیکول های منی دو غده زوج بسیار کوچکتر هستند. این غدد به هر طرف پروستات متصل هستند. برخی گفته اند که وزیکول منی شبیه گوش خرگوش است که به پروستات چسبیده است.

پروستات در زیر مثانه و جلوی راست روده قرار دارد. پروستات مجرای ادرار را احاطه کرده است. مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار را از مثانه از طریق آلت تناسلی به بیرون می‌برد. به همین دلیل است که مردان دارای پروستات بزرگ در ادرار کردن مشکل دارند. می تواند جریان ادرار از مثانه را مختل کند.

کار اصلی پروستات و وزیکول های منی ساختن مایع برای شستشوی منی است. در هنگام انزال، اسپرم در بیضه ها ساخته می شود و سپس به سمت مجرای ادرار حرکت می کند.

در همان زمان، مایع از پروستات و وزیکول‌های منی نیز به داخل مجرای ادرار حرکت می‌کند. این مخلوط مایع منی و پروستات و وزیکول‌های منی، انزالی را تشکیل می‌دهد که از مجرای ادرار عبور کرده و از آلت تناسلی خارج می‌شود.

هنگامی که سرطان پروستات رخ می دهد، از غده پروستات شروع می شود و گاهی اوقات به وزیکول های منی گسترش می یابد.

علائم سرطان پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه خود اغلب هیچ علامتی ندارد. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، می توانند مانند پروستات بزرگ یا BPH باشند. سرطان پروستات همچنین می تواند علائم غیر مرتبط با BPH ایجاد کند. اگر مشکلات ادراری دارید، با پزشک خود در مورد آنها صحبت کنید.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  درمان سرطان پروستات  می باشند. که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

علائم سرطان پروستات می تواند به شرح زیر باشد:

  1. درد مبهم در ناحیه تحتانی لگن
  2. تکرر ادرار
  3. مشکل در ادرار کردن، درد، سوزش یا جریان ضعیف ادرار
  4. خون در ادرار (هماچوری)
  5. انزال دردناک
  6. درد در قسمت پایین کمر، باسن یا بالای ران
  7. از دست دادن اشتها
  8. کاهش وزن
  9. درد استخوان

علل سرطان پروستات

هیچ کس نمی داند چرا و چگونه سرطان پروستات شروع می شود. مطالعات کالبد شکافی نشان می دهد که از هر 3 مرد بالای 50 سال، 1 نفر دارای سلول های سرطانی در پروستات است. از هر ده “سرطان کالبد شکافی” کشف شده، هشت مورد کوچک هستند و تومورهایی دارند که مضر نیستند.

اگرچه هیچ دلیل شناخته شده ای برای سرطان پروستات وجود ندارد، اما خطرات زیادی در ارتباط با این بیماری وجود دارد.

پیشنهاد مطالعه: پیشگیری از سرطان معده چگونه است؟
درمان-سرطان-پروستات
درمان-سرطان-پروستات

عوامل خطر سرطان پروستات چیست؟

سن

با افزایش سن، خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان افزایش می یابد. این به ندرت در مردان کمتر از 40 سال یافت می شود. آسیب به ماده ژنتیکی (DNA) سلول های پروستات برای مردان بالای 55 سال بیشتر محتمل است. سلول های آسیب دیده یا غیر طبیعی پروستات می توانند شروع به رشد خارج از کنترل کنند و تومورها را تشکیل دهند.

سن یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان پروستات است. اما، سیگار کشیدن و اضافه وزن با مرگ ناشی از سرطان پروستات ارتباط نزدیک تری دارد.

قومیت

مردان آفریقایی-آمریکایی، تا حد زیادی، بالاترین میزان ابتلا به این بیماری را دارند. از هر شش مرد آفریقایی آمریکایی یک نفر به سرطان پروستات مبتلا می شود. مردان آفریقایی آمریکایی بیشتر در سنین پایین تر به سرطان پروستات مبتلا می شوند. آنها همچنین بیشتر دوست دارند تومورهای تهاجمی داشته باشند که به سرعت رشد می کنند، گسترش می یابند و باعث مرگ می شوند.

دلیل شیوع بیشتر سرطان پروستات در مردان آفریقایی آمریکایی مشخص نیست، اما ممکن است به دلیل عوامل اجتماعی-اقتصادی، محیطی، رژیم غذایی یا سایر عوامل باشد. سایر قومیت ها، مانند مردان اسپانیایی تبار و آسیایی، کمتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند.

سابقه خانوادگی

مردانی که سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارند نیز با خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری روبرو هستند. اگر پدر، برادر یا پسرش سرطان پروستات را داشته باشند، مردی 2 تا 3 برابر بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات است. این خطر با تعداد اقوام مبتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد. سنی که یکی از بستگان نزدیک تشخیص داده شد نیز عامل مهمی است.

سیگار کشیدن

مطالعات نشان می دهد که خطر سرطان پروستات برای افراد سیگاری شدید ممکن است دو برابر شود. سیگار کشیدن نیز با افزایش خطر مرگ ناشی از سرطان پروستات مرتبط است. با این حال، در عرض 10 سال پس از ترک، خطر ابتلا به سرطان پروستات به افراد غیرسیگاری هم سن کاهش می یابد.

منطقه جهانی

تعداد و مرگ و میر سرطان پروستات در سراسر جهان متفاوت است، اما در آمریکای شمالی و شمال اروپا بیشتر است. نرخ های بالاتر ممکن است به دلیل روش های غربالگری بهتر یا بیشتر، وراثت، رژیم های غذایی نامناسب، عدم عادات ورزشی و قرار گرفتن در معرض محیطی باشد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی و سبک زندگی ممکن است بر خطر ابتلا به سرطان پروستات تأثیر بگذارد. دقیقا مشخص نیست چطوری اگر کالری بیشتری مصرف کنید، چربی حیوانی، شکر تصفیه شده و میوه و سبزیجات کافی مصرف نکنید، ممکن است خطر شما بیشتر شود.

فقدان ورزش نیز با نتایج ضعیف مرتبط است. شناخته شده است که چاقی (یا اضافه وزن بسیار زیاد) باعث افزایش خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات در مردان می شود. یکی از راه‌های کاهش خطر کاهش وزن و حفظ آن است.

آیا می توان از سرطان پروستات پیشگیری کرد؟

انجام کارهایی که “قلب سالم” است، پروستات شما را نیز سالم نگه می دارد. درست غذا خوردن، ورزش کردن، مراقبت از وزن و سیگار نکشیدن می تواند برای سلامتی شما مفید باشد و به شما در جلوگیری از سرطان پروستات کمک کند.

برخی از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی معتقدند داروهایی مانند فیناستراید (Proscar®) و دوتاستراید (Avodart®) می توانند از سرطان پروستات جلوگیری کنند. برخی دیگر معتقدند که آنها فقط پیشرفت سرطان پروستات را کند می کنند.

مطالعات نشان می دهد که مردانی که از این داروها استفاده می کنند کمتر به سرطان پروستات مبتلا می شوند. هنوز مشخص نیست که آیا این داروها موثر هستند یا خیر، بنابراین باید با پزشک خود در مورد عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  درمان سرطان پروستات  می باشند. که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید