شیمی درمانی چیست؟

شیمی درمانی

مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه

 

شیمی درمانی یک درمان دارویی است که از مواد شیمیایی قوی برای از بین بردن سلول های سریع رشد در بدن شما استفاده می کند.

شیمی درمانی اغلب برای درمان سرطان استفاده می شود ، زیرا سلول های سرطانی بسیار سریعتر از اکثر سلول های بدن رشد و تکثیر می شوند. بسیاری از داروهای شیمی درمانی مختلف در دسترس است. داروهای شیمی درمانی را می توان به تنهایی یا ترکیبی برای درمان انواع مختلفی از سرطان ها استفاده کرد.

اگرچه شیمی درمانی یک روش موثر برای درمان بسیاری از انواع سرطان است ، اما شیمی درمانی همچنین دارای عوارض جانبی است. برخی از عوارض جانبی شیمی درمانی خفیف و قابل درمان هستند ، در حالی که برخی دیگر می توانند عوارض جدی ایجاد کنند.

شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی در افراد مبتلا به سرطان استفاده می شود.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و شیمی درمانی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

تنظیمات مختلفی وجود دارد که در آنها شیمی درمانی در افراد مبتلا به سرطان استفاده می شود:

برای درمان سرطان بدون درمان های دیگر. شیمی درمانی می تواند به عنوان اولین یا تنها درمان سرطان مورد استفاده قرار گیرد.
پس از درمانهای دیگر ، برای از بین بردن سلولهای سرطانی پنهان. شیمی درمانی می تواند بعد از سایر روش ها مانند جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده در بدن استفاده شود. پزشکان این را درمان کمکی می نامند.

تا شما را برای درمان های دیگر آماده کند. از شیمی درمانی می توان برای کوچک کردن تومور استفاده کرد تا درمان های دیگر مانند پرتودرمانی و جراحی امکان پذیر باشد. پزشکان به این روش درمانی جدید می گویند.
برای تسکین علائم و نشانه ها. شیمی درمانی ممکن است. با از بین بردن برخی از سلول های سرطانی به تسکین علائم و نشانه های سرطان کمک کند. پزشکان به این روش شیمی درمانی تسکینی می گویند.
شیمی درمانی برای شرایطی غیر از سرطان.

شیمی درمانی
شیمی درمانی

 

برخی از داروهای شیمی درمانی در درمان سایر بیماریها مفید بوده است ، مانند:

بیماریهای مغز استخوان. بیماریهایی که مغز استخوان و سلولهای خونی را تحت تأثیر قرار می دهند ممکن است با پیوند مغز استخوان ، که به آن پیوند سلول های بنیادی نیز گفته می شود ، درمان شوند. شیمی درمانی اغلب برای آماده سازی برای پیوند مغز استخوان استفاده می شود.
اختلالات سیستم ایمنی بدن. دوزهای کمتر داروهای شیمی درمانی می تواند به کنترل سیستم ایمنی بیش فعال در بیماری های خاص مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید کمک کند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و شیمی درمانی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

پیشنهاد مطالعه: درمان سرطان خون در اصفهان

خطرات

عوارض جانبی داروهای شیمی درمانی می تواند قابل توجه باشد. هر دارویی عوارض جانبی متفاوتی دارد و هر دارویی عوارض جانبی خاصی را ایجاد نمی کند. از پزشک خود در مورد عوارض جانبی داروهای خاصی که دریافت می کنید سوال کنید.

عوارض جانبی که در طول درمان شیمی درمانی رخ می دهد

عوارض جانبی شایع داروهای شیمی درمانی عبارتند از:

حالت تهوع
استفراغ
اسهال
ریزش مو
از دست دادن اشتها
خستگی
تب
زخم های دهان
درد
یبوست
کبودی آسان
خون ریزی
بسیاری از این عوارض جانبی قابل پیشگیری یا درمان هستند. بیشتر عوارض جانبی پس از پایان درمان کاهش می یابد.

عوارض جانبی طولانی مدت و دیر توسعه

داروهای شیمی درمانی همچنین می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند که تا چند ماه یا چند سال پس از درمان مشهود نیست. عوارض جانبی دیررس بسته به داروی شیمی درمانی متفاوت است اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

آسیب به بافت ریه
مشکلات قلبی
ناباروری
مشکلات کلیوی
آسیب عصبی (نوروپاتی محیطی)
خطر ابتلا به سرطان دوم
اگر در معرض خطر عوارض جانبی دیررس هستید ، از پزشک خود بپرسید. از علائم و نشانه هایی که باید از آنها مطلع باشید بپرسید که ممکن است نشان دهنده مشکل باشد.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و شیمی درمانی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

شیمی درمانی
شیمی درمانی

 

چگونه آماده می شوید

نحوه آماده سازی شما برای شیمی درمانی بستگی به این دارد که کدام داروها را دریافت کنید و چگونه تجویز شوند. پزشک شما دستورالعمل های خاصی را برای آماده شدن برای درمان های شیمی درمانی به شما می دهد. ممکن است لازم باشد:

قبل از شیمی درمانی داخل وریدی دستگاه را با جراحی قرار دهید.

اگر شیمی درمانی خود را به صورت داخل وریدی – به صورت وریدی – دریافت می کنید ، پزشک ممکن است دستگاهی مانند کاتتر ، پورت یا پمپ را توصیه کند. سوند یا دستگاه دیگر با جراحی در یک رگ بزرگ ، معمولاً در قفسه سینه ، کاشته می شود. داروهای شیمی درمانی را می توان از طریق دستگاه تجویز کرد.

آزمایشات و روش هایی را انجام دهید تا مطمئن شوید بدن شما آماده دریافت شیمی درمانی است.

آزمایش خون برای بررسی عملکرد کلیه و کبد و آزمایش قلب برای بررسی سلامت قلب می تواند تعیین کند که آیا بدن شما آماده شروع شیمی درمانی است یا خیر. اگر مشکلی وجود دارد ، پزشک ممکن است درمان شما را به تأخیر بیندازد یا داروی شیمی درمانی دیگری را انتخاب کند و دوزهایی را که برای شما ایمن تر است انتخاب کند.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

پزشک شما ممکن است به دندانپزشک توصیه کند که دندان های شما را برای علائم عفونت بررسی کند. درمان عفونت های موجود ممکن است خطر عوارض حین درمان شیمی درمانی را کاهش دهد ، زیرا برخی از شیمی درمانی ممکن است توانایی بدن شما در مبارزه با عفونت ها را کاهش دهد.

از قبل برای عوارض جانبی برنامه ریزی کنید.

از پزشک خود بپرسید که در طول و بعد از شیمی درمانی چه عوارضی را باید انتظار داشته باشید و ترتیبات مناسب را ایجاد کنید. به عنوان مثال ، اگر درمان شیمی درمانی شما باعث ناباروری می شود ، ممکن است بخواهید گزینه های خود را برای حفظ اسپرم یا تخمک برای استفاده در آینده در نظر بگیرید. اگر شیمی درمانی شما باعث ریزش مو می شود ، برای پوشش سر برنامه ریزی کنید.

برای کمک در خانه و محل کار هماهنگ کنید.

اکثر درمانهای شیمی درمانی در یک کلینیک سرپایی انجام می شود ، به این معنی که اکثر افراد قادر به کار و انجام فعالیتهای معمول خود در طول شیمی درمانی هستند. پزشک شما می تواند به طور کلی به شما بگوید که شیمی درمانی چقدر بر فعالیت های معمول شما تأثیر می گذارد ، اما پیش بینی دقیق احساس شما دشوار است.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و شیمی درمانی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

از پزشک خود بپرسید که آیا بعد از درمان به مرخصی کار یا کمک در خانه نیاز دارید.

از پزشک خود بخواهید جزئیات درمان های شیمی درمانی خود را بشناسید تا بتوانید برای کار ، کودکان ، حیوانات خانگی یا سایر تعهدات ترتیب دهید.

برای اولین درمان خود آماده شوید.

از پزشک یا پرستاران شیمی درمانی خود بپرسید که چگونه برای شیمی درمانی آماده شوند. ممکن است برای اولین جلسه شیمی درمانی خود با استراحت مناسب مراجعه کنید. ممکن است بخواهید از قبل یک وعده غذایی سبک بخورید در صورتی که داروهای شیمی درمانی شما باعث تهوع شوند.

از یک دوست یا یکی از اعضای خانواده بخواهید شما را به اولین درمان برساند. اکثر افراد می توانند خود را به جلسات شیمی درمانی برسانند و بروند. اما برای اولین بار ممکن است متوجه شوید که داروها باعث خواب آلودگی شما می شوند یا عوارض جانبی دیگری ایجاد می کنند که رانندگی را با مشکل مواجه می کند.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید