علائم سرطان سر و گردن چیست؟

علائم سرطان سر و گردن

علائم سرطان سر و گردن ممکن است شامل یک توده در گردن یا زخم در دهان یا گلو باشد که بهبود نمی‌یابد و ممکن است دردناک باشد، گلودردی که از بین نمی‌رود، مشکل در بلع، و تغییر یا گرفتگی صدا در صدا این علائم همچنین ممکن است ناشی از سایر شرایط کمتر جدی باشد. مهم است که در مورد هر یک از این علائم با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید.

علائم سرطان در نواحی خاصی از سر و گردن عبارتند از:

حفره دهان. لکه سفید یا قرمز روی لثه، زبان، یا مخاط دهان. رشد یا تورم فک که باعث می‌شود پروتزها نامناسب یا ناخوشایند شوند. و خونریزی یا درد غیرعادی در دهان.

گلو (حنجره). درد هنگام بلع؛ درد در گردن یا گلو که از بین نمی رود. درد یا زنگ در گوش؛ یا مشکل شنوایی

جعبه صدا (حنجره). مشکل در تنفس یا صحبت کردن، درد هنگام بلع یا گوش درد.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و علائم سرطان سر و گردن  می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

سینوس های پارانازال و حفره بینی. سینوس هایی که مسدود شده اند و پاک نمی شوند. عفونت های مزمن سینوسی که به درمان با آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهند. خونریزی از طریق بینی؛ سردردهای مکرر، تورم یا سایر مشکلات چشم؛ درد در دندان های بالایی؛ یا مشکلات دندان مصنوعی

غدد بزاقی. تورم زیر چانه یا اطراف استخوان فک، بی حسی یا فلج عضلات صورت، یا درد در صورت، چانه یا گردن که از بین نمی رود.

سرطان سر و گردن چقدر شایع است؟

سرطان های سر و گردن تقریباً 4 درصد از کل سرطان ها را در ایالات متحده تشکیل می دهند (31).

این سرطان ها در مردان بیش از دو برابر زنان شایع است (31). سرطان های سر و گردن نیز در افراد بالای 50 سال بیشتر از افراد جوان تشخیص داده می شود.

محققان تخمین زدند که بیش از 68000 مرد و زن در ایالات متحده در سال 2021 به سرطان سر و گردن مبتلا خواهند شد (31). اکثر آنها با سرطان دهان، گلو یا جعبه صدا تشخیص داده می شوند. سرطان سینوس پارانازال و حفره بینی و سرطان غدد بزاقی بسیار کمتر شایع هستند.

علائم سرطان سر و گردن

چگونه می توانم خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را کاهش دهم؟

افرادی که در معرض خطر ابتلا به سرطان های سر و گردن هستند – به ویژه کسانی که از تنباکو استفاده می کنند – باید با پزشک خود در مورد راه های قطع مصرف دخانیات صحبت کنند تا خطر ابتلا به آنها کاهش یابد.

اجتناب از عفونت دهانی HPV می تواند خطر ابتلا به سرطان های سر و گردن مرتبط با HPV را کاهش دهد. در ژوئن 2020، سازمان غذا و دارو، واکسن HPV گارداسیل 9 را برای پیشگیری از سرطان دهان و حلق و سایر سرطان‌های سر و گردن ناشی از انواع HPV 16، 18، 31، 33، 45، 52 و 58 در افراد سنی تایید کرد.

9 تا 45 سال اطلاعات بیشتر درباره این واکسن‌ها در برگه اطلاعات واکسن‌های ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) موجود است.

اگرچه هیچ آزمایش غربالگری استاندارد یا معمولی برای سرطان سر و گردن وجود ندارد، دندانپزشکان ممکن است حفره دهان را برای علائم سرطان در طی یک معاینه معمول بررسی کنند.

سرطان سر و گردن چگونه درمان می شود؟

درمان سرطان سر و گردن می تواند شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند، ایمونوتراپی یا ترکیبی از درمان ها باشد. برنامه درمانی برای هر بیمار به عوامل مختلفی از جمله محل تومور، مرحله سرطان و سن و سلامت عمومی فرد بستگی دارد.

آیا درمان کمتر برای سرطان اوروفارنکس مرتبط با HPV خوب است؟

محققان در حال بررسی این موضوع هستند که آیا درمان با شدت کمتر می تواند ایمن تر باشد اما همچنان موثر باشد.

تحقیقات نشان داده است که بیماران مبتلا به تومورهای اوروفارنکس HPV مثبت، پیش آگهی بهتر و شانس بیشتری برای درمان کامل نسبت به بیماران مبتلا به تومورهای HPV منفی به دنبال درمان مشابه دارند.

به همین دلیل، آزمایش‌های بالینی در حال انجام در حال بررسی این موضوع هستند که آیا بیماران مبتلا به سرطان‌های HPV مثبت را می‌توان با رژیم‌های فشرده‌تر، مانند پرتودرمانی با شدت کمتر یا ایمونوتراپی درمان کرد.

بیماران و پزشکان آنها باید گزینه های درمانی را به دقت بررسی کنند. آنها باید در مورد هر نوع درمان و اینکه چگونه ممکن است نحوه ظاهر، صحبت کردن، غذا خوردن یا تنفس بیمار را تغییر دهد و اینکه چگونه هر درمان می تواند بر کیفیت زندگی آنها تأثیر بگذارد، بحث کنند.

پیشنهاد مطالعه: دانستنی های شیمی درمانی
علائم سرطان سر و گردن

عوارض درمان سرطان سر و گردن چیست؟

جراحی برای سرطان سر و گردن ممکن است بر توانایی بیمار در جویدن، بلع یا صحبت کردن تأثیر بگذارد. ممکن است بعد از جراحی ظاهر بیمار متفاوت باشد و صورت و گردن ممکن است متورم شود. تورم معمولا با گذشت زمان بهبود می یابد.

با این حال، اگر غدد لنفاوی برداشته شوند، جریان لنفاوی در ناحیه‌ای که برداشته شده‌اند ممکن است کندتر شود و لنف در بافت‌ها جمع شود (عارضه‌ای به نام لنف ادم)، و باعث تورم اضافی شود که ممکن است برای مدت طولانی ادامه داشته باشد.

لنف ادم سر و گردن ممکن است قابل مشاهده یا داخلی باشد. در بیشتر موارد، در صورت درمان سریع، می توان آن را معکوس، بهبود یا کاهش داد.

بیماران مبتلا به لنف ادم درمان نشده ممکن است بیشتر در معرض خطر عوارضی مانند سلولیت یا عفونت بافت ها باشند. سلولیت درمان نشده، اگر شدید باشد، می تواند خطرناک باشد و منجر به مشکلات بیشتر در بلع یا تنفس شود.

پس از لارنگکتومی (جراحی برای برداشتن جعبه صدا) یا سایر جراحی‌های گردن، ممکن است قسمت‌هایی از گردن و گلو بی‌حس شوند زیرا اعصاب قطع شده است. اگر غدد لنفاوی گردن برداشته شوند، شانه و گردن ممکن است ضعیف و سفت شوند.

بیمارانی که پرتو به سر و گردن دریافت می کنند ممکن است در طول درمان و برای مدت کوتاهی پس از درمان عوارض جانبی از جمله قرمزی، تحریک و زخم در دهان را تجربه کنند.

دهان خشک یا بزاق غلیظ؛ مشکل در بلع؛ تغییر در طعم؛ یا حالت تهوع تشعشع همچنین ممکن است باعث از دست دادن چشایی شود که ممکن است باعث کاهش اشتها و تاثیر بر تغذیه و گوش درد (ناشی از سفت شدن موم گوش) شود.

بیماران همچنین ممکن است متوجه تورم یا افتادگی پوست زیر چانه و تغییر در بافت پوست شوند. فک ممکن است احساس سفت شدن داشته باشد و بیماران نتوانند دهان خود را به اندازه قبل از درمان باز کنند.

اگرچه عوارض جانبی به مرور زمان در بسیاری از بیماران به آرامی بهبود می‌یابد، سایرین عوارض جانبی طولانی‌مدت جراحی یا پرتودرمانی از جمله مشکل در بلع، اختلال گفتار و تغییرات پوستی را تجربه خواهند کرد.