چرا افراد مبتلا به سرطان پرتودرمانی می شوند؟

پرتودرمانی در اصفهان

پرتودرمانی برای درمان سرطان و کاهش علائم سرطان استفاده می شود.

هنگامی که برای درمان سرطان استفاده می شود، پرتودرمانی می تواند سرطان را درمان کند، از بازگشت آن جلوگیری کند، یا رشد آن را متوقف یا کند کند.

هنگامی که از درمان ها برای کاهش علائم استفاده می شود، آنها به عنوان درمان های تسکینی شناخته می شوند. پرتوهای خارجی ممکن است برای درمان درد و سایر مشکلات ناشی از تومور، مانند مشکلات تنفسی یا از دست دادن کنترل روده و مثانه، تومورها را کوچک کند. درد ناشی از سرطان که به استخوان گسترش یافته است را می توان با داروهای پرتودرمانی سیستمیک به نام رادیوداروها درمان کرد.

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی اصفهان بهترین گزینه برای درمان و تشخیص سرطان هستند.

انواع سرطان که با پرتودرمانی درمان می شوند:

پرتو درمانی خارجی برای درمان بسیاری از انواع سرطان استفاده می شود.

براکی تراپی اغلب برای درمان سرطان های سر و گردن، سینه، دهانه رحم، پروستات و چشم استفاده می شود.

یک پرتودرمانی سیستمیک به نام ید رادیواکتیو یا I-131 اغلب برای درمان انواع خاصی از سرطان تیروئید استفاده می شود.

نوع دیگری از پرتودرمانی سیستمیک، به نام درمان رادیونوکلئید هدفمند، برای درمان برخی از بیماران مبتلا به سرطان پیشرفته پروستات یا تومور عصبی غدد درون ریز معده-آنتروپانکراس (GEP-NET) استفاده می شود. این نوع درمان ممکن است به عنوان پرتودرمانی مولکولی نیز شناخته شود.

دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان
دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان

نحوه استفاده از اشعه با سایر درمان های سرطان:

برای برخی افراد، پرتودرمانی ممکن است تنها درمانی باشد که به آن نیاز دارید. اما، اغلب، پرتودرمانی را با سایر درمان‌های سرطان، مانند جراحی، شیمی‌درمانی و ایمونوتراپی انجام خواهید داد. متخصص رادیوانکولوژی اصفهان  –  پرتودرمانی ممکن است قبل، در حین یا بعد از این درمان‌های دیگر انجام شود تا احتمال اثربخشی درمان افزایش یابد. زمان انجام پرتودرمانی به نوع سرطان تحت درمان و اینکه هدف پرتودرمانی درمان سرطان یا کاهش علائم است بستگی دارد.

هنگامی که پرتو با جراحی ترکیب می شود، می توان به موارد زیر پرداخت:

قبل از جراحی، اندازه سرطان را کوچک کنید تا با جراحی برداشته شود و احتمال بازگشت آن کمتر باشد.
در حین جراحی، به طوری که بدون عبور از پوست، مستقیماً به سمت سرطان می رود. پرتودرمانی که از این طریق استفاده می شود پرتودرمانی حین عمل نامیده می شود. با استفاده از این روش، پزشکان می توانند به راحتی از بافت های طبیعی مجاور در برابر تشعشع محافظت کنند.
پس از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقیمانده.

محدودیت دوز مادام العمر:

محدودیتی برای میزان تشعشعاتی وجود دارد که یک ناحیه از بدن شما می تواند در طول زندگی به طور ایمن دریافت کند. بسته به میزان پرتودرمانی که قبلاً یک ناحیه تحت درمان قرار گرفته است، ممکن است نتوانید برای بار دوم پرتودرمانی آن ناحیه را انجام دهید. اما، اگر یک ناحیه از بدن قبلاً دوز ایمن اشعه را دریافت کرده باشد، اگر فاصله بین دو ناحیه به اندازه کافی بزرگ باشد، ممکن است ناحیه دیگری همچنان درمان شود.

پرتودرمانی می تواند عوارض جانبی ایجاد کند:

پرتو نه تنها رشد سلول های سرطانی را از بین می برد یا کند می کند، بلکه می تواند سلول های سالم مجاور را نیز تحت تأثیر قرار دهد. آسیب به سلول های سالم می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

هزینه پرتودرمانی چقدر است؟

پرتودرمانی ممکن است گران باشد. از ماشین های پیچیده استفاده می کند و خدمات بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را در بر می گیرد. هزینه دقیق پرتودرمانی به هزینه مراقبت های بهداشتی در محل زندگی، نوع پرتودرمانی و تعداد درمان های مورد نیاز شما بستگی دارد.

با شرکت بیمه درمانی خود در مورد خدماتی که پرداخت خواهد کرد صحبت کنید. بیشتر طرح های بیمه برای پرتودرمانی پرداخت می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با دفتر تجاری در کلینیک یا بیمارستانی که برای درمان می‌روید صحبت کنید.

دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان
دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان

نیازهای رژیم غذایی خاص در حین پرتودرمانی در اصفهان:

اشعه می تواند عوارض جانبی ایجاد کند که خوردن را سخت می کند، مانند حالت تهوع، زخم های دهان و مشکلات گلو به نام ازوفاژیت. از آنجایی که بدن شما انرژی زیادی را برای بهبودی در طول پرتودرمانی مصرف می کند، مهم است که کالری و پروتئین کافی برای حفظ وزن خود در طول درمان مصرف کنید.

اگر در خوردن و حفظ وزن خود مشکل دارید، با پزشک یا پرستار خود صحبت کنید. همچنین ممکن است صحبت با یک متخصص تغذیه مفید باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مقابله با مشکلات خوردن به جزوه نکات خوردن مراجعه کنید یا در مورد عوارض جانبی بیشتر بخوانید.

کار در طول پرتودرمانی در اصفهان:

برخی از افراد می توانند در طول پرتودرمانی به صورت تمام وقت کار کنند. دیگران می توانند فقط به صورت پاره وقت کار کنند یا اصلاً کار نکنند. میزان توانایی شما بستگی به احساس شما دارد. از پزشک یا پرستار خود بپرسید که ممکن است از درمانی که خواهید داشت چه انتظاری دارید.

هنگامی که برای اولین بار پرتودرمانی خود را شروع می کنید، احتمالاً به اندازه کافی احساس خوبی دارید که می توانید کار کنید. با گذشت زمان، اگر بیشتر خسته هستید، انرژی کمتری دارید یا احساس ضعف می کنید، تعجب نکنید. پس از پایان درمان، ممکن است تنها چند هفته طول بکشد تا احساس بهتری داشته باشید – یا ممکن است ماه ها طول بکشد.

ممکن است در طول پرتودرمانی به نقطه‌ای برسید که برای کار کردن احساس بیماری کنید. با کارفرمای خود صحبت کنید تا دریابید که آیا می توانید به مرخصی پزشکی بروید. بررسی کنید که بیمه درمانی شما هزینه درمان را در زمانی که در مرخصی پزشکی هستید پرداخت می کند.

در صورت داشتن سوال با ما تماس بگیرید.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید