چگونه ژن ها بر رشد سرطان تاثیر می گذارند؟

چگونه ژن ها بر رشد سرطان تاثیر می گذارند؟

ژن های سرطانی

کشف انواع خاصی از ژن‌ها که به سرطان کمک می‌کنند، پیشرفت بسیار مهمی برای تحقیقات سرطان بوده است. مشاهده شده است که بیش از ۹۰ درصد سرطان ها دارای نوعی تغییر ژنتیکی هستند. برخی از این تغییرات ارثی هستند، در حالی که برخی دیگر پراکنده هستند، به این معنی که به طور تصادفی یا در اثر قرار گرفتن در معرض محیطی (معمولاً در طی چندین سال) رخ می دهند.

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی اصفهان بهترین گزینه برای درمان و تشخیص سرطان هستند.

انواع ژن های سرطانی

سه نوع اصلی ژن وجود دارد که می‌توانند بر رشد سلولی تأثیر بگذارند و در انواع خاصی از سرطان‌ها تغییر می‌کنند (جهش می‌یابند) از جمله موارد زیر:

انکوژن ها:

این ژن ها رشد طبیعی سلول ها را تنظیم می کنند. دانشمندان معمولاً انکوژن ها را شبیه به یک “سوئیچ” سرطانی توصیف می کنند که اکثر افراد در بدن خود دارند. چه چیزی «سوئیچ را برمی‌گرداند» تا این انکوژن‌ها ناگهان قادر به کنترل رشد طبیعی سلول‌ها نباشند و به سلول‌های سرطانی غیرطبیعی اجازه رشد بدهند، ناشناخته است.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت کلیک کنید.

دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان
دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان

ژن‌های سرکوب‌کننده تومور:

این ژن‌ها قادر به تشخیص رشد و تولید مثل غیرطبیعی سلول‌های آسیب‌دیده یا سلول‌های سرطانی هستند و می‌توانند تولیدمثل آن‌ها را تا زمانی که نقص اصلاح نشود، قطع کنند. اما اگر ژن های سرکوبگر تومور جهش یافته باشند و به درستی عمل نکنند، رشد تومور ممکن است رخ دهد.

ژن‌های ترمیم‌کننده عدم تطابق:

این ژن‌ها به تشخیص خطاها هنگام کپی‌برداری DNA برای ساختن یک سلول جدید کمک می‌کنند. اگر DNA کاملاً «تطابق» نداشته باشد، این ژن ها عدم تطابق را ترمیم کرده و خطا را تصحیح می کنند. با این حال، اگر این ژن ها به درستی کار نکنند، خطاهای موجود در DNA می تواند به سلول های جدید منتقل شود و باعث آسیب آنها شود.

معمولاً تعداد سلول‌ها در هر یک از بافت‌های بدن ما به شدت کنترل می‌شود تا سلول‌های جدید برای رشد و تکامل طبیعی و همچنین جایگزین سلول‌های در حال مرگ ساخته شوند. در نهایت، سرطان از دست دادن این تعادل به دلیل تغییرات ژنتیکی است که “تعادل” را به نفع رشد بیش از حد سلول ها تغییر می دهد.

در صورت داشتن سوال با ما تماس بگیرید.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید