تشخیص و درمان سرطان ریه

درمان سرطان ریه

سرطان ریه نوعی سرطان است که از ریه ها شروع می شود. ریه های شما دو اندام اسفنجی در قفسه سینه شما هستند که هنگام دم اکسیژن دریافت می کنند و هنگام بازدم دی اکسید کربن آزاد می کنند.

سرطان ریه عامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است.

افرادی که سیگار می کشند بیشترین خطر ابتلا به سرطان ریه را دارند، اگرچه سرطان ریه می تواند در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند نیز رخ دهد. خطر ابتلا به سرطان ریه با مدت زمان و تعداد سیگارهایی که سیگار کشیده اید افزایش می یابد. اگر سیگار را ترک کنید، حتی پس از چندین سال سیگار کشیدن، می توانید به میزان قابل توجهی شانس ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهید.

سرطان ریه معمولاً در مراحل اولیه علائم و نشانه‌هایی ایجاد نمی‌کند. علائم و نشانه های سرطان ریه معمولاً زمانی رخ می دهد که بیماری پیشرفته باشد.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و درمان سرطان ریه می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

علائم و نشانه های سرطان ریه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرفه جدیدی که از بین نمی رود
سرفه کردن خون، حتی به مقدار کم
تنگی نفس
درد قفسه سینه
گرفتگی صدا
کاهش وزن بدون تلاش
درد استخوان
سردرد

درمان سرطان ریه

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده هر گونه علائم و نشانه های مداوم که شما را نگران می کند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

اگر سیگار می کشید و نتوانستید آن را ترک کنید، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. پزشک شما می تواند استراتژی هایی را برای ترک سیگار توصیه کند، مانند مشاوره، داروها و محصولات جایگزین نیکوتین.

علل

سیگار باعث اکثر سرطان های ریه می شود – هم در افراد سیگاری و هم در افرادی که در معرض دود سیگار هستند. اما سرطان ریه در افرادی که هرگز سیگار نکشیده‌اند و در افرادی که هرگز در معرض دود سیگار قرار نگرفته‌اند نیز رخ می‌دهد. در این موارد، ممکن است دلیل مشخصی برای سرطان ریه وجود نداشته باشد.

چگونه سیگار باعث سرطان ریه می شود؟

پزشکان بر این باورند که سیگار با آسیب رساندن به سلول های ریه ها باعث سرطان ریه می شود. هنگامی که دود سیگار را استنشاق می کنید که مملو از مواد سرطان زا (مواد سرطان زا) است، تغییرات در بافت ریه تقریباً بلافاصله شروع می شود.

در ابتدا ممکن است بدن شما بتواند این آسیب را ترمیم کند. اما با هر بار قرار گرفتن در معرض مکرر، سلول های طبیعی که ریه های شما را پوشانده اند به طور فزاینده ای آسیب می بینند. با گذشت زمان، آسیب باعث می شود سلول ها به طور غیر طبیعی عمل کنند و در نهایت ممکن است سرطان ایجاد شود.

انواع سرطان ریه

پزشکان بر اساس ظاهر سلول های سرطانی ریه در زیر میکروسکوپ، سرطان ریه را به دو نوع عمده تقسیم می کنند. پزشک شما بر اساس نوع اصلی سرطان ریه شما تصمیمات درمانی می گیرد.

درمان سرطان ریه

دو نوع کلی سرطان ریه عبارتند از:

سرطان ریه سلول کوچک. سرطان ریه سلول کوچک تقریباً به طور انحصاری در افراد سیگاری زیاد رخ می دهد و نسبت به سرطان ریه سلول های کوچک کمتر شایع است.
سرطان ریه سلول غیر کوچک. سرطان ریه سلول غیرکوچک یک اصطلاح کلی برای انواع مختلفی از سرطان رییه است. سرطان ریه سلول غیر کوچک شامل کارسینوم سلول سنگفرشی، آدنوکارسینوم و کارسینوم سلول بزرگ است.

عوامل خطر

تعدادی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند. برخی از عوامل خطر را می توان کنترل کرد، به عنوان مثال، با ترک سیگار. و سایر عوامل مانند سابقه خانوادگی شما را نمی توان کنترل کرد.

عوامل خطر سرطان ریه عبارتند از:

سیگار کشیدن. خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد سیگارهایی که در روز می‌کشید و سال‌هایی که سیگار می‌کشید افزایش می‌یابد. ترک سیگار در هر سنی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض دود دست دوم. حتی اگر سیگار نمی کشید، خطر ابتلا به سرطان ریه در صورت قرار گرفتن در معرض دود سیگار افزایش می یابد.
پرتودرمانی قبلی اگر برای نوع دیگری از سرطان تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته اید، ممکن است خطر ابتلا به سرطان رییه در شما افزایش یابد.

قرار گرفتن در معرض گاز رادون رادون از تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب تولید می شود که در نهایت بخشی از هوایی می شود که تنفس می کنید. سطوح ناامن رادون می تواند در هر ساختمانی، از جمله خانه ها، جمع شود.

قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر مواد سرطان زا. قرار گرفتن در محل کار با آزبست و سایر موادی که باعث سرطان می شوند – مانند آرسنیک، کروم و نیکل – می تواند خطر ابتلا به سرطان رییه را افزایش دهد، به خصوص اگر سیگاری هستید.

سابقه خانوادگی سرطان ریه. افرادی که والدین، خواهر و برادر یا فرزندشان مبتلا به سرطان ریه هستند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.