علائم و درمان سرطان کبد چیست؟

درمان سرطان کبد

کبد یکی از بزرگترین اندام های بدن است که در قسمت سمت راست بالای شکم قرار دارد. کبد عملکردهای مهم زیادی دارد، از جمله پاکسازی سموم از خون، متابولیسم داروها، ساخت پروتئین های خون و ساخت صفرا که به هضم کمک می کند.

کارسینوم هپاتوسلولار سرطانی است که در کبد ایجاد می شود. همچنین به عنوان هپاتوم یا سرطان اولیه کبد شناخته می شود. HCC پنجمین سرطان شایع در جهان است. داده های اخیر نشان می دهد که HCC در ایالات متحده رایج تر می شود. تصور می شود که این افزایش به دلیل هپاتیت C مزمن باشد، عفونتی که می تواند باعث HCC شود.

در ایالات متحده، بیشتر سرطان هایی که در کبد یافت می شوند، سرطان هایی هستند که از سایر اندام ها پخش یا متاستاز می کنند. این سرطان ها HCC نیستند، زیرا سرطان های HCC از سلول های کبد شروع می شوند. سرطان هایی که معمولاً به کبد متاستاز می دهند عبارتند از سرطان روده بزرگ، پانکراس، ریه و سینه.

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی اصفهان بهترین گزینه برای درمان و تشخیص سرطان هستند.

دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | شیمی درمانی اصفهان
دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | شیمی درمانی اصفهان

علائم

درد شکم شایع ترین علامت HCC است و معمولاً زمانی که تومور بسیار بزرگ است یا گسترش یافته است وجود دارد. کاهش وزن بی دلیل یا تب های بی دلیل از علائم هشدار دهنده در بیماران مبتلا به سیروز است. ظهور ناگهانی تورم شکم (آسیت)، تغییر رنگ زرد چشم ها و پوست (یرقان)، یا تحلیل عضلانی احتمال HCC را نشان می دهد.

علل/عوامل خطر

به خوبی ثابت شده است که افراد مبتلا به هپاتیت B و/یا عفونت ویروس هپاتیت C در معرض افزایش خطر ابتلا به HCC هستند. بیماری کبد مرتبط با الکل نیز یک عامل خطر برای ایجاد HCC است.

مواد شیمیایی خاصی وجود دارند که با سرطان کبد مرتبط هستند: آفلاتوکسین B1، وینیل کلراید و توروتراست. آفلاتوکسین محصول کپکی به نام آسپرژیلوس فلاووس است و در غذاهایی مانند بادام زمینی، برنج، سویا، ذرت و گندم یافت می شود. متخصص رادیوانکولوژی اصفهان – همچنین توروتراست دیگر برای آزمایشات رادیولوژیک استفاده نمی شود و وینیل کلرید ترکیبی است که در پلاستیک یافت می شود.

هموکروماتوز، وضعیتی که در آن متابولیسم غیرطبیعی آهن وجود دارد، به شدت با سرطان کبد مرتبط است.

افراد مبتلا به سیروز به هر علتی مانند ویروس هپاتیت، هموکروماتوز و کمبود آلفا-1-آنتی تریپسین در معرض افزایش خطر ابتلا به HCC هستند.

غربالگری/تشخیص

تشخیص HCC را نمی توان با آزمایشات معمول خون انجام داد. غربالگری با آزمایش خون برای نشانگر تومور، آلفا فتوپروتئین (AFP) و تصویربرداری رادیولوژیک باید انجام شود.

برخی از پزشکان از اندازه گیری AFP و تصویربرداری هر 6 تا 12 ماه در بیماران مبتلا به سیروز در تلاش برای تشخیص HCC کوچک حمایت می کنند. شصت درصد از بیماران مبتلا به HCC سطح AFP افزایش یافته و بقیه ممکن است AFP طبیعی داشته باشند. بنابراین، یک سطح نرمال AFP HCC را رد نمی کند.

مطالعات تصویربرداری رادیولوژیک بسیار مهم است و ممکن است شامل یک یا چند مورد از سونوگرافی، سی تی اسکن (تصویربرداری تشدید مغناطیسی MRI) و آنژیوگرافی باشد.

در صورت مشکوک بودن به HCC، معاینه اولتراسوند کبد اغلب مطالعه اولیه است.

دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | هورمون درمانی اصفهان | شیمی درمانی اصفهان
دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | شیمی درمانی اصفهان

سی تی اسکن یک مطالعه بسیار رایج است که در ایالات متحده برای بررسی تومورهای کبدی استفاده می شود. مطالعه ایده آل سی تی اسکن چند فازی با استفاده از کنتراست خوراکی و IV است.

MRI می تواند نماهای مقطعی از بدن را در سطوح مختلف ارائه دهد. MRI در واقع می تواند تصاویر درخت صفراوی و شریان ها و وریدهای کبد را بازسازی کند.

آنژیوگرافی مطالعه ای است که در آن ماده حاجب به یک شریان بزرگ در کشاله ران تزریق می شود. سپس عکس های اشعه ایکس برای ارزیابی جریان خون شریانی به کبد گرفته می شود. اگر بیمار HCC داشته باشد، یک الگوی مشخص به دلیل رگ های خونی کوچک غیرطبیعی تازه تشکیل شده که تومور را تغذیه می کنند، دیده می شود.

بیوپسی ممکن است در بیماران با فاکتور خطر برای HCC و افزایش AFP مورد نیاز نباشد. اگر در مورد تشخیص HCC سؤالی وجود داشته باشد یا اگر پزشک احساس کند مدیریت ممکن است با نتایج بیوپسی تغییر کند، می‌توان بیوپسی را انجام داد.

در صورت داشتن سوال با ما تماس بگیرید.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید