سرطان های دستگاه گوارش :علائم، تشخیص و درمان

سرطان دستگاه گوارش در اصفهان

سرطان های دستگاه گوارش : دستگاه گوارش (GI) مسیری به طول 25 فوت است که از دهان تا مقعد امتداد دارد. هر چیزی که می خورید از مری عبور می کند و در معده و روده کوچک برای استخراج مواد مغذی پردازش می شود.

در نهایت، مواد زائد از طریق روده بزرگ و راست روده از بدن شما خارج می شوند. گاهی اوقات، تومور می تواند در یکی از این اندام ها ایجاد شود، پس از تغییر در DNA باعث رشد سلول های غیر طبیعی می شود. پشت این نوع تغییر (معروف به جهش) چیست؟ این می تواند هر چیزی از شرایط زمینه ای گرفته تا انتخاب سبک زندگی و ژنتیک باشد.

سرطان دستگاه گوارش چه در ایالات متحده و چه در سراسر جهان شایع است. درمان‌ها زمانی مؤثرتر هستند که سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود – که متأسفانه می‌تواند یک چالش باشد.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و سرطان دستگاه گوارش در اصفهان می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

سرطان های دستگاه گوارش به منظور این است که انواع سرطان های داخل شکم را شامل می شود.

سرطان‌های کولورکتال شایع‌ترین و قابل درمان‌ترین سرطان دستگاه گوارش در ایالات متحده هستند. حدود 5 تا 10 درصد از یک عامل خطر ژنتیکی ارثی رخ می دهد، اما موارد باقی مانده به صورت پراکنده اتفاق می افتد. بیشتر این موارد مربوط به رفتارهای ناسالم است.»

خبر خوب این است که تغییرات سبک زندگی سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش کمک کند. دکتر کورتمانسکی می‌گوید: «با یک سبک زندگی که شامل ورزش منظم، رژیم غذایی کم‌چرب سرشار از میوه‌ها و سبزیجات، حداقل گوشت قرمز و الکل متوسط است، خطر کاهش آشکاری وجود دارد».

غربالگری روتین کولورکتال نیز با یافتن و برداشتن پولیپ‌ها قبل از اینکه شانس سرطانی شدن داشته باشند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

دکتر کورتمانسکی می‌گوید: «ما اغلب در نظر می‌گیریم که خطر ابتلا به سرطان کولورکتال با افزایش سن افزایش می‌یابد، اما اخیراً میزان بروز آن در بیماران زیر 50 سال به سرعت در حال افزایش است. به همین دلیل، انجمن سرطان آمریکا اخیرا توصیه کرده است که غربالگری معمول سرطان کولورکتال باید از سن 45 سالگی شروع شود. تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال مهم است، زیرا اگر این کار را انجام دهیم، بسیار قابل درمان هستند.

سرطان دستگاه گوارش در اصفهان

انواع سرطان های دستگاه گوارش چیست و چه کسانی در معرض خطر هستند؟
شایع ترین انواع سرطان های دستگاه گوارش به شرح زیر است:

• سرطان مری.
  • سرطان معده (معده).
  • سرطان روده بزرگ.
  • سرطان پانکراس.
  • سرطان کبد.

انواع دیگر بسیار کمتر رایج هستند، از جمله تومورهای عصبی غدد درون ریز، تومورهای استرومایی دستگاه گوارش و سرطان مقعد.

به طور کلی، احتمال بروز سرطان های دستگاه گوارش در مردان بیشتر است و با افزایش سن این خطر افزایش می یابد. مطالعات این سرطان ها را با سیگار کشیدن، مصرف الکل و رژیم های غذایی ناسالم مرتبط دانسته اند.

تومورها همچنین ممکن است ناشی از شرایط زمینه ای خاص مانند بیماری رفلاکس معده به مری در مری، عفونت هلیکوباکتر پیلوری در معده، دیابت در پانکراس، بیماری التهابی روده در روده بزرگ (کولون و رکتوم)، عفونت ویروس هپاتیت B یا C یا سیروز باشد. در کبد

درصد کمی از سرطان های دستگاه گوارش ارثی هستند.

🔍 پیشنهاد مطالعه: سرطان کبد چیست؟

علائم سرطان های دستگاه گوارش چیست؟ (متخصص رادیوانکولوژی اصفهان)

اغلب اوقات، علائم سرطان های دستگاه گوارش تا زمانی که تومور پیشرفته تر نشده باشد، ظاهر نمی شود. سپس، آنها به نوع سرطان بستگی دارند. بیماران مبتلا به سرطان مری ممکن است در بلع مشکل داشته باشند، در حالی که مبتلایان به سرطان معده علائم مشابه زخم (مانند سوء هاضمه، از دست دادن اشتها، نفخ و درد) را مشاهده خواهند کرد. سرطان کبد و سرطان پانکراس نیز می توانند منجر به درد شکم شوند و سرطان کولورکتال – همانطور که انتظار دارید – باعث تغییرات در عملکرد روده یا خونریزی می شود.

سرطان های دستگاه گوارش چگونه تشخیص داده می شوند؟

(متخصص رادیوانکولوژی اصفهان)

اگر بیماران علائمی داشته باشند و پزشک دلایلی برای تشخیص سرطان دستگاه گوارش داشته باشد، ممکن است برخی از آزمایشات زیر را انجام دهد:

آندوسکوپی یا esophagogastroduodenoscopy (EGD) برای بررسی پوشش مری، معده و روده کوچک از نظر تومور.
کولونوسکوپی برای بررسی کولون و راست روده از نظر وجود پولیپ که می تواند سرطانی شود.
آزمایشات آزمایشگاهی برای بررسی تغییرات در خون که می تواند نشانه سرطان باشد.
مطالعات تصویربرداری (MRI، اشعه ایکس، اولتراسوند، سی تی اسکن یا اسکن PET) برای بررسی بافت غیر طبیعی در هر نقطه از سیستم گوارش.
بیوپسی برای به دست آوردن نمونه ای از بافت غیر طبیعی و تجزیه و تحلیل آن برای وجود سلول های سرطانی.

سرطان دستگاه گوارش در اصفهان

سرطان های دستگاه گوارش چگونه درمان می شوند؟

زمانی که دسترسی به تومور آسان باشد، ممکن است جراحی تمام چیزی باشد که لازم است. هنگامی که دسترسی به آن سخت تر است یا حذف آن به طور قابل توجهی بر عملکرد دستگاه گوارش تأثیر می گذارد، ابتدا شیمی درمانی، پرتودرمانی یا درمان هدفمند انجام می شود.

جراحی شامل برداشتن کامل تومور به همراه بافت اطراف است. برای بازیابی عملکرد مری یا معده، روشی به نام آناستوموز ممکن است برای اتصال بخش‌های سالم باقی‌مانده اندام انجام شود. برخی از بیماران مبتلا به سرطان کبد می توانند واجد شرایط پیوند باشند.

برای موارد بسیار پیشرفته سرطان دستگاه گوارش که به طور موثر قابل درمان نیستند، پزشکان ممکن است به جای درمان بیماری، سعی در کاهش علائم داشته باشند.

رویکرد پزشکی ییل و مرکز سرطان ییل برای درمان سرطان های دستگاه گوارش چیست؟

درمان بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال و همه بدخیمی های دستگاه گوارش یک تلاش بسیار یکپارچه است. تشخیص و درمان این سرطان ها به تیمی از جمله متخصصین گوارش، جراحان متخصص سرطان دستگاه گوارش، انکولوژیست های پزشکی، انکولوژیست های پرتوشناسی، ژنتیک بالینی و متخصصان تغذیه نیاز دارد.

دکتر کورتمانسکی می‌گوید: «بیماران زمانی بهترین نتایج را به دست می‌آورند که توسط یک تیم یکپارچه با تجربه بالا درمان شوند. تیم ما به طور خاص بر روی بدخیمی های دستگاه گوارش متمرکز است و به طور منظم برای هماهنگی برنامه های درمانی تشکیل جلسه می دهد.

ما تشخیص را تأیید می‌کنیم، تصویربرداری را بررسی می‌کنیم و گزینه‌هایی را که هم درمان‌های استاندارد و هم آزمایش‌های بالینی را شامل می‌شود، ترسیم می‌کنیم، و به بیماران و خانواده‌هایشان مشاوره می‌دهیم. این رویکرد و در دسترس بودن آن در سراسر شبکه مرکز سرطان ییل چیزی است که آن را بسیار خاص می کند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و سرطان دستگاه گوارش در اصفهان  می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.