سرطان کبد چیست؟

درمان سرطان کبد

مدت زمان مطالعه: 14 دقیقه

سرطان کبد نوعی سرطان است که از کبد شروع می شود. سرطان زمانی شروع می شود که سلول های بدن شروع به رشد خارج از کنترل می کنند.

برای درک سرطان کبد، دانستن ساختار و عملکرد طبیعی کبد کمک می کند.

کبد

کبد بزرگترین اندام داخلی است. زیر دنده های راست شما درست زیر ریه راست شما قرار دارد. دارای دو لوب (بخش) است.

تصویری که لوب راست و چپ کبد را در رابطه با مجرای صفراوی کبدی، لوزالمعده، کیسه صفرا و روده کوچک با نمای دقیق لوبول کبد، سلول‌های کبدی (سلول‌های کبد)، سینوسی، کانالیکولوس، ورید باب، شریان کبدی، مجرای صفراوی نشان می‌دهد.  ورید مرکزی
کبد عمدتاً از سلول هایی به نام هپاتوسیت تشکیل شده است.

همچنین دارای انواع دیگری از سلول‌ها است، از جمله سلول‌هایی که رگ‌های خونی آن را می‌پوشانند و سلول‌هایی که لوله‌های کوچکی را در کبد به نام مجاری صفراوی می‌پوشانند. مجاری صفراوی صفرا را از کبد به کیسه صفرا یا مستقیماً به روده می‌برد.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  درمان سرطان کبد می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

درمان سرطان کبد
درمان سرطان کبد

شما نمی توانید بدون کبد خود زندگی کنید. کارکردهای مهم زیادی دارد:

بسیاری از مواد مغذی جذب شده از روده را که بدن برای عملکرد به آن نیاز دارد، تجزیه کرده و ذخیره می کند. برخی از مواد مغذی قبل از اینکه بتوان از آنها برای انرژی یا ساخت و ترمیم بافت های بدن استفاده کرد باید در کبد تغییر (متابولیزاسیون) داده شود.

بسیاری از عوامل انعقادی را ایجاد می کند که شما را از خونریزی بیش از حد در هنگام بریدگی یا جراحت جلوگیری می کند.

صفرا را به روده می رساند تا به جذب مواد مغذی (به ویژه چربی ها) کمک کند.

الکل، مواد مخدر و مواد زائد سمی را در خون تجزیه می کند و سپس از طریق ادرار و مدفوع از بدن عبور می کند.

انواع مختلف سلول ها در کبد می توانند انواع مختلفی از تومورهای بدخیم (سرطانی) و خوش خیم (غیر سرطانی) را تشکیل دهند. این تومورها علل متفاوتی دارند، درمان متفاوتی دارند و پیش آگهی (دیدگاه) متفاوتی دارند.

پیشنهاد مطالعه: پرتودرمانی:درباره این درمان

سرطان اولیه کبد

سرطانی که از کبد شروع می شود، سرطان اولیه کبد نامیده می شود. بیش از یک نوع سرطان اولیه کبد وجود دارد.

کارسینوم هپاتوسلولار (HCC)
این شایع ترین شکل سرطان کبد در بزرگسالان است.

سرطان های کبدی می توانند الگوهای رشد متفاوتی داشته باشند:

برخی به صورت یک تومور منفرد شروع می شوند که بزرگتر می شود. فقط در اواخر بیماری به سایر قسمت های کبد سرایت می کند.

به نظر می رسد نوع دوم به اندازه تعداد زیادی گره سرطانی کوچک در سراسر کبد شروع می شود، نه فقط یک تومور. این اغلب در افراد مبتلا به سیروز (آسیب مزمن کبدی) دیده می شود و شایع ترین الگوی مشاهده شده در ایالات متحده است.

پزشکان می توانند چندین زیرگروه HCC را طبقه بندی کنند. اغلب این زیرگروه ها بر درمان یا پیش آگهی (چشم انداز) تأثیر نمی گذارند. اما یکی از این زیرگروه ها، فیبررولاملار، مهم است که شناخته شود.

نادر است و کمتر از 1% از HCC ها را تشکیل می دهد و اغلب در زنان کمتر از 35 سال دیده می شود. اغلب بقیه کبد بیمار نیست. این نوع فرعی نسبت به سایر اشکال HCC چشم انداز بهتری دارد.

بیشتر بقیه این مطالب فقط به کارسینوم سلول کبدی اشاره دارد و سرطان کبد نامیده می شود.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  درمان سرطان کبد می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

درمان سرطان کبد
درمان سرطان کبد

کلانژیوکارسینوم داخل کبدی (سرطان مجرای صفراوی)

حدود 10 تا 20 درصد سرطان هایی که از کبد شروع می شوند، کلانژیوکارسینوم داخل کبدی هستند. این سرطان‌ها از سلول‌هایی شروع می‌شوند که مجاری صفراوی کوچک (لوله‌هایی که صفرا را به کیسه صفرا می‌رسانند) در داخل کبد قرار دارند. با این حال، اکثر کلانژیوکارسینوم ها در واقع در مجاری صفراوی خارج از کبد شروع می شوند.

اگرچه بقیه این اطلاعات عمدتاً در مورد سرطان های کبدی است، کلانژیوکارسینوما اغلب به همین روش درمان می شوند. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع سرطان به سرطان مجرای صفراوی مراجعه کنید.

آنژیوسارکوم و همانژیوسارکوم

این ها سرطان های نادری هستند که در سلول های پوشاننده رگ های خونی کبد شروع می شوند. افرادی که در معرض وینیل کلرید یا دی اکسید توریم (Thorotrast) قرار گرفته اند، بیشتر در معرض ابتلا به این سرطان ها هستند (به عوامل خطر سرطان کبد مراجعه کنید).

برخی از موارد دیگر به دلیل قرار گرفتن در معرض آرسنیک یا رادیوم یا یک بیماری ارثی به نام هموکروماتوز ارثی ایجاد می شود. در حدود نیمی از موارد، هیچ علت احتمالی قابل شناسایی نیست.

این تومورها به سرعت رشد می کنند و معمولاً آنقدر گسترده هستند که تا زمانی که پیدا می شوند نمی توانند با جراحی برداشته شوند. شیمی درمانی و پرتودرمانی ممکن است به کند کردن بیماری کمک کند، اما درمان این سرطان ها معمولاً بسیار سخت است. این سرطان ها مانند سارکوم های دیگر درمان می شوند. برای اطلاعات بیشتر، سارکوم بافت نرم را ببینید.

هپاتوبلاستوم

این یک نوع سرطان بسیار نادر است که در کودکان، معمولا در سنین کمتر از 4 سال ایجاد می شود. سلول های هپاتوبلاستوم شبیه سلول های کبدی جنین هستند. حدود 2 کودک از هر 3 کودک مبتلا به این تومورها با جراحی و شیمی درمانی با موفقیت درمان می شوند، اگرچه اگر تومورها به خارج از کبد گسترش یافته باشند، درمان آنها سخت تر است.

سرطان ثانویه کبد (سرطان متاستاتیک کبد)

اکثر مواقعی که سرطان در کبد یافت می شود، از آنجا شروع نشده است، بلکه از جای دیگری در بدن مانند پانکراس، روده بزرگ، معده، سینه یا ریه گسترش یافته است (متاستاز).

از آنجایی که این سرطان از محل اصلی (اولیه) خود گسترش یافته است، به آن سرطان کبد ثانویه می گویند. این تومورها بر اساس محل اولیه (محل شروع آنها) نامگذاری و درمان می شوند. به عنوان مثال، سرطانی که از ریه شروع شده و به کبد گسترش یافته است، سرطان ریه با گسترش به کبد نامیده می شود، نه سرطان کبد. همچنین به عنوان سرطان ریه درمان می شود.

تومورهای خوش خیم کبد

تومورهای خوش خیم گاهی به اندازه ای بزرگ می شوند که مشکلاتی ایجاد کنند، اما در بافت های مجاور رشد نمی کنند و به نقاط دوردست بدن گسترش نمی یابند. در صورت نیاز به درمان، بیمار معمولاً با جراحی بهبود می یابد.

همانژیوم

شایع ترین نوع تومور خوش خیم کبد، همانژیوم، از رگ های خونی شروع می شود. اکثر همانژیوم های کبد هیچ علامتی ایجاد نمی کنند و نیازی به درمان ندارند. اما برخی ممکن است خونریزی کنند و باید با جراحی برداشته شوند.

آدنوم کبدی

آدنوم کبدی یک تومور خوش خیم است که از سلول های کبدی (نوع اصلی سلول های کبدی) شروع می شود. بیشتر آنها هیچ علامتی ندارند و نیازی به درمان ندارند. اما برخی در نهایت باعث ایجاد علائمی مانند درد یا توده در شکم (ناحیه معده) یا از دست دادن خون می شوند.

از آنجایی که خطر پاره شدن تومور (منجر به از دست دادن شدید خون) و خطر کوچکی وجود دارد که در نهایت به سرطان کبد تبدیل شود، اکثر متخصصان معمولاً جراحی را برای برداشتن تومور در صورت امکان توصیه می کنند.

استفاده از داروهای خاص ممکن است خطر ابتلا به این تومورها را افزایش دهد. زنان در صورت مصرف قرص‌های ضدبارداری شانس بیشتری برای ابتلا به یکی از این تومورها دارند، اگرچه این اتفاق نادر است. مردانی که از استروئیدهای آنابولیک استفاده می کنند نیز ممکن است به این تومورها مبتلا شوند. با قطع این داروها ممکن است آدنوم ها کوچک شوند.

هیپرپلازی ندولار کانونی

هیپرپلازی ندولار کانونی (FNH) یک رشد تومور مانند است که از چندین نوع سلول (هپاتوسیت ها، سلول های مجرای صفراوی و سلول های بافت همبند) تشکیل شده است. اگرچه تومورهای FNH خوش خیم هستند، اما ممکن است علائمی ایجاد کنند. تشخیص آنها از سرطان های واقعی کبد می تواند دشوار باشد و پزشکان گاهی اوقات آنها را زمانی که تشخیص نامشخص است حذف می کنند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  درمان سرطان کبد می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید