عوارض جانبی شیمی درمانی چیست؟

عوارض شیمی درمانی

شیمی درمانی می تواند باعث شود که شما احساس خستگی شدید یا ناراحتی معده کنید. ممکن است اسهال یا زخم های دهانی داشته باشید و موهایتان بریزد. اما این مشکلات اغلب پس از پایان درمان از بین می روند.

راه هایی برای درمان بیشتر عوارض جانبی شیمی درمانی وجود دارد. اگر عوارض جانبی دارید، حتما با تیم مراقبت از سرطان خود صحبت کنید تا بتوانند کمک کنند.

پرتو درمانی

تابش از پرتوهای پرانرژی (مانند اشعه ایکس) برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند. هدف آن سرطان از دستگاهی خارج از بدن است. ممکن است از پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی (قبل یا بعد از جراحی) استفاده شود، یا ممکن است به تنهایی استفاده شود.

عوارض جانبی پرتودرمانی

عوارض جانبی بستگی به این دارد که تابش در کجا هدف قرار گرفته است. شایع ترین عوارض جانبی اشعه عبارتند از:

  • پوست در جایی که تابش داده می شود تغییر می کند.
  • احساس خستگی بسیار.
  • تهوع و استفراغ.
  • اسهال.

اکثر عوارض جانبی پس از پایان درمان بهبود می یابند. برخی ممکن است بیشتر دوام بیاورند. با تیم مراقبت از سرطان خود در مورد آنچه می توانید انتظار داشته باشید صحبت کنید.

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی اصفهان می باشند کهمی توانند بهترین ها را برای شما به ارمغان آورند.

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین
متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین

داروهای هدفمند

داروهای هدفمند درمان های جدیدتری هستند که ممکن است برای برخی از انواع سرطان معده استفاده شوند. این داروها عمدتاً بر سلول های سرطانی تأثیر می گذارند و نه سلول های طبیعی بدن. آنها ممکن است حتی اگر سایر درمان ها موثر نباشند. این داروها عوارض جانبی متفاوتی از شیمی درمانی دارند، بنابراین با تیم مراقبت از سرطان خود در مورد آنچه انتظار دارید صحبت کنید.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی درمانی است که سیستم ایمنی بدن را برای کمک به مبارزه با سرطان تقویت می کند. نوع ایمونوتراپی که برای درمان سرطان معده استفاده می شود، در ورید (IV) داده می شود.

عوارض جانبی ایمونوتراپی

عوارض جانبی این داروها خفیف است، اما به ندرت می توانند باعث حمله سیستم ایمنی به سلول های طبیعی بدن شوند که می تواند منجر به مشکلات جدی شود. با تیم مراقبت از سرطان خود صحبت کنید تا بدانید چه انتظاری دارید و چه زمانی ممکن است لازم باشد با آنها تماس بگیرید.

آزمایشات بالینی

کارآزمایی‌های بالینی، مطالعات تحقیقاتی هستند که داروهای جدید یا سایر درمان‌ها را در افراد آزمایش می‌کنند. آنها درمان های استاندارد را با درمان های دیگری که ممکن است بهتر باشند مقایسه می کنند.

آزمایش‌های بالینی یکی از راه‌های دریافت جدیدترین درمان‌های سرطان است. آنها بهترین راه برای پزشکان برای یافتن راه های بهتر برای درمان سرطان هستند. با این حال، آنها برای همه مناسب نیستند.  متخصص رادیوانکولوژی اصفهان – و این به شما بستگی دارد که آیا در یک کارآزمایی بالینی شرکت کنید یا خیر.

اگر می‌خواهید درباره آزمایش‌های بالینی که ممکن است برای شما مناسب باشد، اطلاعات بیشتری کسب کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا کلینیک یا بیمارستان شما آزمایش‌های بالینی را انجام می‌دهد یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر به کارآزمایی های بالینی مراجعه کنید.

در مورد درمان های دیگری که در مورد آنها می شنوم چطور؟

ممکن است در مورد راه های دیگری برای درمان سرطان یا درمان علائم خود بشنوید. اینها ممکن است همیشه درمان های پزشکی استاندارد نباشند. این درمان ها ممکن است ویتامین ها، گیاهان دارویی، رژیم های غذایی خاص و موارد دیگر باشد.

برخی از اینها به عنوان کمک کننده شناخته شده اند، اما بسیاری از آنها آزمایش نشده اند. نشان داده شده است که برخی کمکی نمی کنند. حتی برخی از آنها مضر هستند. در مورد هر چیزی که در مورد استفاده از آن فکر می کنید با پزشک خود صحبت کنید، خواه این ویتامین، رژیم غذایی یا هر چیز دیگری باشد.

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین
متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین
سوالاتی که باید از دکتر بپرسید:

به نظر شما چه درمانی برای من بهتر است؟
هدف از این درمان چیست؟ احتمال درمان سرطان چقدر است؟
آیا درمان شامل جراحی می شود؟ اگر چنین است، چه کسی جراحی را انجام خواهد داد؟
عمل جراحی چگونه خواهد بود؟
آیا به انواع دیگری از درمان نیز نیاز خواهم داشت؟
هدف از این درمان ها چیست؟
چه عوارض جانبی ممکن است از این درمان ها داشته باشم؟
در مورد عوارض جانبی که ممکن است داشته باشم چه کاری می توانم انجام دهم؟
آیا کارآزمایی بالینی وجود دارد که ممکن است برای من مناسب باشد؟
در مورد ویتامین ها یا رژیم های خاص که دوستان به من می گویند چطور؟ چگونه می توانم بدانم که آیا آنها ایمن هستند؟

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت کلیک کنید.

چه زود باید درمان را شروع کنم؟

برای آمادگی برای درمان چه باید بکنم؟
آیا کاری وجود دارد که بتوانم برای کمک به درمان بهتر انجام دهم؟
مرحله بعدی چیست؟
بعد از درمان چه اتفاقی خواهد افتاد؟
اگر درمان را کامل کرده باشید، پس از پایان آن خوشحال خواهید شد. اما نگرانی در مورد عود سرطان ممکن است سخت باشد. حتی زمانی که سرطان هرگز عود نمی کند، مردم همچنان نگران آن هستند.

برای سال‌ها پس از پایان درمان، مراجعه به پزشک سرطان همچنان مهم است. برای بررسی عوارض جانبی درمان و بررسی سرطانی که عود کرده یا گسترش یافته است، پیگیری لازم است. حتما به تمام بازدیدهای بعدی خود بروید. در طول این ملاقات ها، آنها در مورد علائم سوال می کنند و شما را معاینه می کنند.

اگر علائمی دارید، ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی، آزمایش‌های تصویربرداری یا آندوسکوپی داشته باشید.

در ابتدا، بازدیدهای بعدی ممکن است هر چند ماه یکبار انجام شود. با گذشت زمان، بازدیدها ممکن است کمتر مورد نیاز باشد.

تیم مراقبت از سرطان شما می تواند در مورد این بازدیدها، زمانی که ممکن است لازم باشد در صورت بروز مشکلات با آنها تماس بگیرید و بعد از درمان چه موارد دیگری را انتظار دارید به شما بگوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید