بیماری هایی که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند کدامند؟

بیماری هایی که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند کدامند؟

پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد

مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه

بیماری هایی که خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهند عبارتند از:

  • تیروزینمی
  • کمبود آلفا1-آنتی تریپسین
  • پورفیریا پوستی تاردا
  • بیماری های ذخیره گلیکوژن
  • بیماری ویلسون
  • آفلاتوکسین ها

این مواد سرطان زا توسط قارچی ساخته می شوند که بادام زمینی، گندم، سویا، آجیل زمینی، ذرت و برنج را آلوده می کند. نگهداری در محیط مرطوب و گرم می تواند منجر به رشد این قارچ شود. اگرچه این تقریباً در هر نقطه از جهان می تواند رخ دهد، اما در کشورهای گرمتر و گرمسیری رایج تر است. کشورهای توسعه یافته، مانند ایالات متحده و کشورهای اروپایی، مواد غذایی را برای سطوح آفلاتوکسین آزمایش می کنند.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد یک عامل خطر بزرگ برای سرطان کبد است. این خطر در افراد مبتلا به عفونت های هپاتیت B یا C حتی بیشتر افزایش می یابد.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد
پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد

وینیل کلرید و توریم دی اکسید (Thorotrast)

قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی خطر ابتلا به آنژیوسارکوم کبد را افزایش می دهد (سرطان کبد چیست؟ را ببینید). همچنین خطر ابتلا به کلانژیوکارسینوما و سرطان کبد را افزایش می دهد، اما به میزان بسیار کمتر.

وینیل کلرید یک ماده شیمیایی است که در ساخت برخی از انواع پلاستیک استفاده می شود. توروتراست یک ماده شیمیایی است که در گذشته به عنوان بخشی از آزمایش های خاص اشعه ایکس به برخی از بیماران تزریق می شد.

هنگامی که خواص سرطان زایی این مواد شیمیایی شناخته شد، اقداماتی برای حذف آنها یا به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آنها انجام شد. توروتراست دیگر استفاده نمی شود و قرار گرفتن کارگران در معرض وینیل کلرید به شدت تنظیم می شود.


پیشنهاد مطالعه: لوسمی مزمن میلوئید چیست؟


استروئیدهای آنابولیک

استروئیدهای آنابولیک هورمون های مردانه ای هستند که توسط برخی از ورزشکاران برای افزایش قدرت و حجم عضلانی استفاده می شود. مصرف طولانی مدت استروئید آنابولیک می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. استروئیدهای شبه کورتیزون، مانند هیدروکورتیزون، پردنیزون و دگزامتازون، این خطر را ندارند.

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد؟

واکسن هپاتیت B

از آنجایی که عفونت مزمن هپاتیت B می تواند منجر به سیروز و سپس سرطان کبد شود، واکسینه شدن علیه ویروس هپاتیت B ممکن است افراد را از سرطان کبد ناشی از ویروس هپاتیت B محافظت کند.

درمان هپاتیت ویروسی

شناخته شده است که عفونت های مزمن با هپاتیت B یا حتی هپاتیت C می تواند منجر به سیروز و سرطان کبد شود. دریافت درمان برای هر دو عفونت می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را کاهش دهد.

عواملی با اثرات نامشخص بر خطر سرطان کبد؟

آسپرین

نشان داده شده است که آسپرین خطر ابتلا به چند سرطان را کاهش می دهد. برخی از مطالعات کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد را با استفاده منظم از آسپرین نشان داده اند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید