چگونه از پرتودرمانی برای درمان سرطان استفاده می شود؟

پرتو درمانی در اصفهان

مدت زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه

 

اشعه یکی از رایج ترین درمان های سرطان است. نامهای دیگر پرتودرمانی پرتودرمانی ، پرتودرمانی ، پرتو درمانی و اشعه ایکس است.

پرتودرمانی چیست؟

پرتودرمانی از ذرات یا امواج پرانرژی مانند اشعه ایکس ، اشعه گاما ، پرتوهای الکترون یا پروتون برای تخریب یا آسیب سلول های سرطانی استفاده می کند.

سلولهای شما به طور معمول رشد کرده و تقسیم شده و سلولهای جدیدی را تشکیل می دهند. اما سلولهای سرطانی سریعتر از اکثر سلولهای طبیعی رشد و تقسیم می شوند. تابش با ایجاد شکستگی های کوچک در DNA داخل سلول ها عمل می کند. این شکستگی ها از رشد و تقسیم سلول های سرطانی جلوگیری کرده و باعث مرگ آنها می شود. سلولهای طبیعی مجاور نیز می توانند تحت تأثیر تابش قرار گیرند ، اما اکثر آنها بهبود می یابند و به همان روشی که باید کار می کنند.

در حالی که شیمی درمانی و سایر درمان هایی که از طریق دهان یا تزریق انجام می شوند معمولاً کل بدن را در معرض داروهای ضد سرطان قرار می دهند ، پرتودرمانی معمولاً یک درمان موضعی است. این بدان معناست که معمولاً فقط قسمتی از بدن را که نیاز به درمان دارد هدف قرار می دهد و بر آن تأثیر می گذارد. درمان با اشعه طوری برنامه ریزی شده است که سلول های سرطانی را تا حد ممکن به سلول های سالم مجاور آسیب برساند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی، هورمون درمانی ، پرتو درمانی در اصفهان و شیمی درمانی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

در برخی از پرتودرمانی ها (پرتودرمانی سیستمیک) از مواد رادیواکتیو استفاده می شود که به صورت وریدی یا دهانی تجویز می شوند. حتی اگر این نوع تابش در سراسر بدن حرکت کند ، ماده رادیواکتیو بیشتر در ناحیه تومور جمع می شود ، بنابراین هنوز تأثیر کمی روی بقیه بدن وجود دارد.

چه کسانی پرتودرمانی می گیرند؟

بیش از نیمی از افراد مبتلا به سرطان تحت پرتودرمانی قرار می گیرند. گاهی اوقات ، پرتودرمانی تنها درمان سرطان مورد نیاز است و گاهی اوقات با سایر انواع درمان استفاده می شود. تصمیم برای استفاده از پرتودرمانی بستگی به نوع و مرحله سرطان و سایر مشکلات سلامتی بیمار دارد.

اهداف پرتودرمانی چیست؟

بیشتر انواع پرتودرمانی به تمام نقاط بدن نمی رسد ، به این معنی که در درمان سرطان که در بسیاری از نقاط بدن گسترش یافته است مفید نیستند. با این وجود ، پرتودرمانی می تواند برای درمان بسیاری از انواع سرطان به تنهایی یا در ترکیب با سایر درمان ها مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که به خاطر سپردن هر سرطان و هر فرد متفاوت است ، اشعه اغلب درمان انتخابی برای اهداف زیر است.

پرتو درمانی در اصفهان
پرتو درمانی در اصفهان

 


پیشنهاد مطالعه: آنچه در مورد پرتودرمانی باید بدانید؟


برای درمان یا کاهش سرطان در مراحل اولیه

برخی از سرطان ها نسبت به اشعه بسیار حساس هستند. در این موارد ممکن است اشعه به خودی خود برای کوچک شدن یا از بین رفتن کامل سرطان استفاده شود. در برخی موارد ، ممکن است ابتدا شیمی درمانی یا داروهای ضد سرطان تجویز شود. برای سرطان های دیگر ، ممکن است قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور از پرتودرمانی استفاده شود (به این روش درمان قبل از عمل یا درمان با نئوادژوانت گفته می شود) یا بعد از عمل جراحی برای جلوگیری از بازگشت سرطان (به نام درمان کمکی).

برای برخی از سرطان هایی که می توانند با اشعه یا جراحی درمان شوند ، پرتودرمانی ممکن است درمان ترجیحی باشد. این به این دلیل است که اشعه می تواند آسیب کمتری ایجاد کند و احتمال دارد قسمتی از بدن درگیر بعد از درمان همانطور که باید کار کند.

 

برای برخی از انواع سرطان ، پرتودرمانی و شیمی درمانی یا انواع دیگر داروهای ضد سرطان ممکن است با هم استفاده شوند. برخی از داروها (حساس کننده های رادیویی) با حساسیت بیشتر سلول های سرطانی به اشعه به عملکرد بهتر تابش کمک می کنند. تحقیقات نشان داده است که وقتی داروهای ضد سرطان و اشعه برای انواع خاصی از سرطان با هم تجویز می شوند ، می توانند به یکدیگر کمک کنند حتی بهتر از آنچه به تنهایی مصرف می شوند. با این حال ، یک اشکال این است که عوارض جانبی اغلب وقتی با هم تجویز شوند بدتر می شوند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی در اصفهان و شیمی درمانی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

برای جلوگیری از بازگشت (عود) سرطان به جای دیگر

سرطان می تواند از جایی که شروع شده است به سایر اعضای بدن سرایت کند. پزشکان اغلب تصور می کنند که ممکن است چند سلول سرطانی حتی در مواقعی که در اسکن های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا MRI دیده نمی شوند ، گسترش یافته باشند. در برخی موارد ، ناحیه ای که سرطان بیشتر در آن گسترش می یابد ممکن است قبل از تبدیل شدن به تومور با اشعه درمان شود تا سلول های سرطانی از بین بروند.

به عنوان مثال ، افراد مبتلا به انواع خاصی از سرطان ریه ممکن است به سرشان تابش دهند ، حتی زمانی که هیچ گونه سرطانی شناخته نشده است ، زیرا نوع سرطان ریه آنها اغلب به مغز سرایت می کند. این کار برای جلوگیری از سرایت سرطان به سر حتی قبل از این که بتواند انجام می شود.

گاهی اوقات ، تابش برای جلوگیری از سرطان در آینده می تواند همزمان با تابش برای درمان سرطان موجود انجام شود ، به ویژه اگر ناحیه ای که سرطان به آن گسترش می یابد نزدیک به خود تومور باشد.

برای درمان علائم ناشی از سرطان پیشرفته

گاهی اوقات سرطان بیش از حد گسترش یافته است تا درمان نشود. اما برخی از این تومورها هنوز قابل درمان هستند تا کوچکتر شوند تا فرد احساس بهتری داشته باشد. اشعه ممکن است به تسکین مشکلاتی مانند درد ، مشکل بلع یا تنفس یا انسداد روده که می تواند ناشی از سرطان پیشرفته باشد ، کمک کند. به این حالت تابش تسکین دهنده می گویند.

برای درمان سرطان بازگشتی (عود)

در صورت بازگشت سرطان (عود) ، ممکن است از اشعه برای درمان سرطان یا برای درمان علائم ناشی از سرطان پیشرفته استفاده شود. این که آیا تابش پس از عود استفاده می شود ، به عوامل زیادی بستگی دارد. به عنوان مثال ، اگر سرطان در قسمتی از بدن که قبلاً تحت تابش اشعه قرار گرفته بود ، باز گشته باشد ، ممکن است در همان مکان تابش بیشتری انجام نشود. بستگی به میزان تابش قبلی دارد. در موارد دیگر ، تابش ممکن است در یک ناحیه از بدن یا یک ناحیه متفاوت استفاده شود. برخی از تومورها به خوبی به تابش پاسخ نمی دهند ، بنابراین حتی در صورت عود نیز ممکن است از تابش استفاده نشود.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی در اصفهان و شیمی درمانی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

پرتو درمانی در اصفهان
پرتو درمانی در اصفهان

 

پرتودرمانی چگونه انجام می شود؟

پرتودرمانی را می توان به ۳ روش انجام داد:

تابش خارجی (یا تابش پرتو خارجی):

از دستگاهی استفاده می کند که پرتوهای پرانرژی خارج از بدن را به داخل تومور هدایت می کند. این در طول بازدید سرپایی از بیمارستان یا مرکز درمانی انجام می شود. این دارو معمولاً در طول چند هفته تجویز می شود و گاهی اوقات دو بار در روز به مدت چند هفته تجویز می شود. فردی که اشعه خارجی دریافت می کند رادیواکتیو نیست و لازم نیست اقدامات ایمنی خاصی را در خانه رعایت کند.

تابش داخلی:

به تشعشع داخلی براکی تراپی نیز گفته می شود. یک منبع رادیواکتیو در داخل بدن در داخل یا نزدیک تومور قرار می گیرد. با برخی از انواع براکی تراپی ، ممکن است اشعه قرار داده شود و در بدن باقی بماند تا کار کند. گاهی اوقات برای مدتی در بدن قرار می گیرد و سپس برداشته می شود. این امر بر اساس نوع سرطان تعیین می شود. اقدامات احتیاطی خاصی در مورد این نوع تابش برای مدتی لازم است. اما مهم است بدانیم که آیا تابش داخلی در بدن باقی می ماند ، پس از مدتی در نهایت دیگر رادیواکتیو نیست.

تشعشع سیستمیک:

داروهای رادیواکتیو که از طریق دهان داده می شود یا در رگ قرار می گیرد برای درمان انواع خاصی از سرطان استفاده می شود. این داروها سپس در سراسر بدن حرکت می کنند. ممکن است مجبور شوید پس از تجویز این داروها ، برای مدتی اقدامات احتیاطی خاصی را در خانه رعایت کنید.

نوع تشعشعی که ممکن است دریافت کنید بستگی به نوع سرطانی که دارید و محل آن دارد. در برخی موارد ، بیش از یک نوع استفاده می شود. تیم مراقبت از سرطان شما می تواند به سوالات خاصی در مورد نوع تشعشع تجویز شده برای شما ، تأثیر آن بر بدن شما و اقدامات احتیاطی که ممکن است لازم باشد پاسخ دهد.

چه کسانی درمان پرتودرمانی را انجام می دهند؟

در طول پرتودرمانی شما ، تیمی از متخصصان پزشکی بسیار آموزش دیده از شما مراقبت می کنند. تیم شما ممکن است شامل این افراد باشد:

  1. انکولوژیست پرتویی: این پزشک به طور خاص برای درمان سرطان با اشعه آموزش دیده است. این شخص بر برنامه درمان پرتودرمانی شما نظارت می کند.
  2. فیزیکدان تابشی: این شخصی است که مطمئن می شود تجهیزات تابش آنطور که باید کار می کند و دوز دقیق تجویز شده توسط متخصص سرطان را به شما می دهد.
  3. دوزیمتریست: این فرد به متخصص سرطان تشعشع کمک می کند تا درمان را برنامه ریزی کند.
  4. درمانگر پرتودرمانی یا تکنسین پرتودرمانی: این فرد تجهیزات پرتویی را اداره می کند و شما را برای هر درمان تعیین می کند.
  5. پرستار پرتودرمانی: این پرستار آموزش خاصی در زمینه درمان سرطان دارد و می تواند اطلاعاتی را در مورد پرتودرمانی و مدیریت عوارض جانبی به شما ارائه دهد.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی در اصفهان و شیمی درمانی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید