یکی از شایع ترین سرطان ها سرطان کبد است!؟

گستردگی سرطان کبد

سرطان کبد در ایالات متحده از سال 1980 سه برابر شده است و به یکی از شایع ترین انواع سرطان در سطح ملی تبدیل شده است. در سراسر جهان، سالانه بیش از 700000 نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

علائم سرطان کبد چیست؟

علائم سرطان کبد شامل خستگی، یرقان (زرد شدن پوست)، درد، کبودی یا خونریزی آسان و کاهش وزن است.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و شیمی درمانی در اصفهان می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

چگونه می توان از سرطان کبد پیشگیری کرد؟

در مورد بیماری هایی مانند سرطان کبد، پیشگیری بسیار مهم است. علت اصلی سرطان کبد اغلب التهاب کبد و ایجاد وضعیتی به نام سیروز است. علاوه بر پرهیز از مواد مخدر و الکل، عفونت (مانند هپاتیت B یا C) و چاقی می تواند در ایجاد سرطان کبد نقش داشته باشد.

اقدامات برای به حداقل رساندن این خطرات شامل واکسیناسیون علیه هپاتیت B برای افراد در معرض خطر، درمان سریع برای بیماران مبتلا به هپاتیت C و حفظ وزن سالم از طریق رژیم غذایی و ورزش است.

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | شیمی-درمانی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین

سرطان کبد چگونه تشخیص داده می شود؟

بیمارانی که در مراحل اولیه تشخیص داده می شوند، نتایج بهتری دارند. استراتژی‌های زیادی برای تشخیص سرطان کبد استفاده می‌شوند، از جمله مطالعات تصویربرداری مکرر (سونوگرافی، اسکن توموگرافی کامپیوتری، تصویربرداری تشدید مغناطیسی) و معاینات فیزیکی معمول با آزمایش خون.

چندین محقق به دنبال یافتن یک آزمایش خون هستند که به شناسایی زودتر سرطان کبد کمک می کند. تا آن زمان، ما همچنان هوشیار هستیم و با روش‌های مختلف غربالگری می‌کنیم تا هر چه زودتر به این بیماری مبتلا شویم.

آیا بیماری کبد چرب و سرطان کبد مرتبط هستند؟

بیمارانی که نوع بسیار خاصی از بیماری کبد چرب دارند (در حال پیشرفت به بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH) یا سیروز) در معرض افزایش خطر ابتلا به این بیماری هستند. سرطان در آینده با این حال، این بدان معنا نیست که به طور خودکار به سرطان تبدیل می شود. بیماری ها بدخیم (سرطان) در نظر گرفته نمی شوند.

آیا سیروز صفراوی اولیه (PBC) می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد؟

آره. PBC که باعث التهاب و تخریب مجاری صفراوی در کبد می شود، می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد یا درخت صفراوی را افزایش دهد. توصیه می‌کنم درباره خطرات خاص خود، برنامه(های) غربالگری که واجد شرایط آن هستید و گزینه‌های درمانی خود با متخصص کبد خود گفتگوی صریح و باز داشته باشید.

آیا درمان سرطان کبد مانند سایر سرطان ها است؟

به طور کلی، رویکرد اساسی هر درمان سرطان می تواند در مورد سرطان کبد نیز اعمال شود. اینها هستند:

درمان بیماری موضعی در سرطان کبد، ما اغلب بیماری های موضعی را با جراحی (حذف تومور یا حتی پیوند کبد)، پرتودرمانی، فرسایش یا درمان با کاتتر بررسی می کنیم.
ارزیابی و درمان هر گونه بیماری گسترش یافته است. در سرطان کبد، شیوع بیماری معمولاً با تجویز داروها از طریق قرص یا انفوزیون IV بسته به توصیه پزشک درمان می شود.

متخصص رادیوانکولوژی اصفهان را از اینجا بشناسید.

آیا داروهای گیاهی برای درمان سرطان کبد توصیه می شود؟

اصطلاح “داروی گیاهی” می تواند نشان دهنده هزاران ترکیب باشد. متأسفانه، اکثر آنها توسط شرکت‌هایی که آنها را تولید می‌کنند، سازمان غذا و داروی فدرال که بازارهای عرضه داروی ما را نظارت می‌کند، یا پزشکانی که آنها را در زندگی روزمره ما مشاهده می‌کنند، به طور دقیق آزمایش یا تنظیم نمی‌شوند. گستردگی سرطان کبد

برخی از آنها احتمالا بسیار ایمن هستند اما برخی ممکن است مضر باشند. من توصیه می کنم که همه بیمارانی که این نوع داروها را مصرف می کنند، آنها را با پزشک خود در میان بگذارند، همانطور که هر دارو یا داروی غیرقابل کنترل دیگری ممکن است مصرف کنند.

اگر کیست روی کبدم باشد باید نگران باشم؟

اغلب با کیست های ساده در کبد هیچ نگرانی وجود ندارد. آنها می توانند کاملاً رایج باشند. وقتی کیست‌هایی را پیدا می‌کنیم که در حال رشد هستند، اغلب مراقبت بیشتری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که (1) تومور مرتبطی وجود ندارد که باعث رشد شود و (2) اینکه باعث ایجاد مشکل نمی‌شود. این موضوع اغلب در طول زمان با متخصص کبد و کبد شما در میان گذاشته می‌شود. / یا جراح

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | شیمی-درمانی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین

آیا کمردرد می تواند نشانه سرطان کبد باشد؟

به طور سنتی به ما یاد می‌دهند که درد در شانه راست و کمر می‌تواند به دلیل بیماری کبد باشد، اما من به شما هشدار می‌دهم که فهرست چیزهایی که می‌توانند باعث این نوع درد شوند بسیار، بسیار، بسیار طولانی است. بیماری که نگران چنین دردی است باید به دنبال یک قرار ملاقات با پزشک خود باشد. گستردگی سرطان کبد

اگر والدینی مبتلا به سرطان کبد باشند، آیا فرزندانشان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن هستند؟

در برخی موارد، بله، والدین مبتلا به سرطان کبد می توانند خطر شخصی شما را افزایش دهند. با این حال، این برای اکثر بیماران صادق نیست.

همیشه خوب است که با پزشک مراقبت های اولیه خود در مورد نگرانی ها یا سوالات خود صحبت کنید.