آزمایشات سرطان کبد چه مواردی است؟

آزمایشات سرطان کبد چه مواردی است؟

آزمایشات سرطان کبد

مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه

کارسینوم هپاتوسلولار (HCC یا سرطان کبد) با آزمایشات معمول خون قابل تشخیص نیست. تنها یک آزمایش خون خاص وجود دارد که می تواند برای تشخیص HCC استفاده شود. این آزمایش به طور خاص سطوح پروتئین آلفا-فتوپروتئین در سرم (AFP) را اندازه گیری می کند.

متأسفانه فقط نیمی از تومورها AFP را افزایش می دهند. بنابراین یک آزمایش AFP معمولی وجود HCC را رد نمی کند. این امر با این واقعیت پیچیده تر می شود که AFP همچنین با تکثیر سلول های کبدی تولید می شود، بنابراین فردی که مبتلا به سیروز و بازسازی کبد است احتمالاً سطح AFP را قبلاً افزایش داده است. در نتیجه پزشکان احتمالاً می خواهند نظارت کنند که آیا سطوح AFP پایدار است یا خیر. افزایش سطح AFP به احتمال زیاد نشان دهنده HCC است.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و آزمایشات سرطان کبد می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

حتی در مواردی که هیچ علامت قابل تشخیصی از HCC وجود ندارد، افراد مبتلا به سیروز و AFP غیرطبیعی همچنان در معرض خطر بالایی برای ابتلا به آن هستند. هر فرد مبتلا به سیروز و افزایش AFP، به ویژه با افزایش مداوم سطح AFP، به احتمال زیاد یا به HCC مبتلا می شود یا قبلاً یک HCC کشف نشده دارد.

آزمایشات سرطان کبد
آزمایشات سرطان کبد

مطالعات تصویربرداری

هیچ تکنیک تصویربرداری واحدی وجود ندارد که تمام HCC ها را به درستی شناسایی کند. تکنیک های فعلی هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند.

سونوگرافی

سونوگرافی معمولاً اولین آزمایش غربالگری است که در صورت مشکوک بودن به HCC انجام می شود. دقت سونوگرافی بستگی زیادی به تکنسین یا رادیولوژیست دارد که اسکن را انجام می دهد. برخی از اپراتورهای باتجربه ممکن است قادر به تشخیص ضایعات (مناطق بافت غیر طبیعی) به اندازه 0.5 سانتی متر باشند. دیگران ممکن است فقط قادر به شناسایی ضایعات بسیار بزرگتر باشند. سونوگرافی دارای مزایایی است که شامل اشعه یونیزان و مواد حاجب داخل وریدی نمی شود (تزریق یک ماده شیمیایی به بدن برای بهبود کنتراست تصویربرداری). هزینه سونوگرافی نیز نسبت به سایر انواع اسکن کمتر است.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT)

هنگامی که با ماده حاجب تقویت کننده انجام می شود، سی تی اسکن می تواند به اندازه سونوگرافی حساس باشد. این به این دلیل است که این عامل تصویربرداری از سیستم های شریانی و وریدی را بهبود می بخشد. سی تی اسکن بسیار کمتر از سونوگرافی به اپراتور وابسته است. آنها همچنین این مزیت را دارند که می توانند تصاویری از نواحی بیشتری از بدن ارائه دهند. سی تی اسکن به طور قابل توجهی گرانتر از سونوگرافی است و افراد را در معرض پرتوهای یونیزان قرار می دهد.

🔍 پیشنهاد مطالعه: سرطان سینه چیست؟
آزمایشات سرطان کبد
آزمایشات سرطان کبد

آنژیوگرافی کبدی

در این روش یک کاتتر وارد شریان کبدی می شود و ماده حاجب داخل وریدی به کبد تزریق می شود. ممکن است برای ارزیابی ضایعات دشوار مفید باشد، اما خطرات تشعشعات یونیزان، سوراخ کردن شریان و تجویز ماده حاجب را نیز شامل می شود. آنژیوگرافی کبدی معمولاً بر روی افرادی انجام می شود که در معرض خطر بالا در نظر گرفته می شوند اما در سایر مطالعات تصویربرداری هیچ نشانه ای از HCC را نشان نداده اند. در زمان آنژیوگرافی، در صورت تشخیص تومور، ممکن است تصمیم گرفته شود که شریان تغذیه کننده تومور و قبل از تزریق داروهای ضد سرطان به آن مسدود شود (کمیوامبولیزاسیون).

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI برای تشخیص تومورهای کبدی به طور فزاینده ای محبوب می شود. مانند سی تی اسکن می تواند مناطق بزرگی از قفسه سینه و شکم را در یک جلسه بررسی کند. اما از آنجایی که هیچ تشعشع یونیزان درگیر نیست، تصویربرداری را می توان چندین بار با خطر کمی تکرار کرد. این فناوری تا حدی پیشرفت کرده است که MRI های جدیدتر می توانند تصاویر مجاری صفراوی، کیسه صفرا و شریان ها و وریدهای کبد را بازسازی کنند. استفاده از مواد حاجب داخل وریدی حساسیت عمل را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد، اما هزینه ها را نیز افزایش می دهد. MRI در حال حاضر گران است و در دسترس بودن دستگاه های MRI محدود است.

بیوپسی کبد

تنها راه واضح برای تشخیص تفاوت بین رشد بدخیم یا خوش‌خیم، بررسی آن با برداشتن نمونه‌ای از بافت و بررسی آن در زیر میکروسکوپ است. این فرآیند بیوپسی نامیده می شود. بیوپسی ممکن است همزمان با سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام شود.

لاپاراسکوپی

در این روش، جراح ابزاری به نام لاپاراسکوپ (لوله ای نازک و قابل انعطاف با دوربین و نور در نوک آن) را از طریق یک برش کوچک در شکم در بدن قرار می دهد. لاپاراسکوپ به جراح اجازه می دهد تا مستقیماً به کبد نگاه کند تا علائم HCC را ارزیابی کند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی  ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و آزمایشات سرطان کبد می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید