درک شیمی درمانی چگونه است؟

شیمی درمانی در اصفهان

شیمی درمانی استفاده از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی است. معمولاً با جلوگیری از رشد، تقسیم و ساخت سلول های بیشتر سلول های سرطانی عمل می کند. از آنجایی که سلول های سرطانی معمولا سریعتر از سلول های طبیعی رشد و تقسیم می شوند، شیمی درمانی تأثیر بیشتری بر سلول های سرطانی دارد.

با این حال، داروهای مورد استفاده برای شیمی درمانی قدرتمند هستند و همچنان می توانند به سلول های سالم آسیب برسانند. این آسیب باعث عوارض جانبی مرتبط با شیمی درمانی می شود.

انواع مختلف شیمی درمانی

درمان با این داروهای قدرتمند، شیمی درمانی استاندارد، شیمی درمانی سنتی یا شیمی درمانی سیتوتوکسیک نامیده می شود.

شیمی درمانی چگونه سرطان را درمان می کند؟

پزشکان در زمان های مختلف از شیمی درمانی به روش های مختلف استفاده می کنند. این شامل:

قبل از جراحی یا پرتودرمانی برای کوچک کردن تومورها. به این شیمی درمانی نئوادجوانت می گویند.

پس از جراحی یا پرتودرمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی باقی مانده. به این شیمی درمانی کمکی می گویند.

به عنوان تنها درمان به عنوان مثال، برای درمان سرطان های خون یا سیستم لنفاوی، مانند سرطان خون و لنفوم.

برای سرطانی که پس از درمان عود می کند، سرطان عود کننده نامیده می شود.

برای سرطانی که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است، سرطان متاستاتیک نامیده می شود.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و شیمی درمانی در اصفهان می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

شیمی درمانی در اصفهان
شیمی درمانی در اصفهان

اهداف شیمی درمانی

اهداف شیمی درمانی به نوع سرطان و میزان گسترش آن بستگی دارد. گاهی اوقات، هدف از درمان، خلاص شدن از شر تمام سرطان و جلوگیری از عود آن است. اگر این امکان پذیر نباشد، ممکن است برای به تاخیر انداختن یا کند کردن رشد سرطان، شیمی درمانی دریافت کنید.

تاخیر یا کند کردن رشد سرطان با شیمی درمانی نیز به مدیریت علائم ناشی از سرطان کمک می کند. شیمی درمانی که با هدف به تاخیر انداختن رشد سرطان انجام می شود، گاهی اوقات شیمی درمانی تسکینی نامیده می شود.

طرح شیمی درمانی شما

داروهای زیادی برای درمان سرطان وجود دارد. پزشک متخصص در درمان سرطان با دارو، به نام انکولوژیست پزشکی، شیمی درمانی را برای شما تجویز می کند. ممکن است ترکیبی از داروها را دریافت کنید، زیرا گاهی اوقات این دارو بهتر از یک دارو است.

داروها، دوز و برنامه درمان به عوامل زیادی بستگی دارد. این شامل:

نوع سرطان

اندازه تومور، محل آن و اینکه آیا یا کجا گسترش یافته است. به این مرحله سرطان می گویند.

سن و سلامت عمومی شما.

وزن بدن شما.

چقدر خوب می توانید با برخی عوارض جانبی کنار بیایید.

هر شرایط پزشکی دیگری که دارید.

درمان های قبلی سرطان.

شیمی درمانی در کجا انجام می شود؟

تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است شیمی درمانی را در کلینیک، مطب پزشک یا بیمارستان به شما ارائه دهد. برخی از انواع شیمی درمانی به صورت خوراکی انجام می شود و می توان آنها را در خانه مصرف کرد.

شیمی درمانی چقدر طول می کشد؟

شیمی درمانی اغلب برای یک زمان خاص مانند 6 ماه یا یک سال انجام می شود. یا ممکن است تا زمانی که شیمی درمانی موثر باشد دریافت کنید.

عوارض جانبی بسیاری از داروها برای درمان هر روز آنقدر شدید است. پزشکان معمولاً این داروها را با وقفه تجویز می کنند، بنابراین قبل از درمان بعدی، زمانی برای استراحت و بهبودی دارید. این به سلول های سالم شما اجازه می دهد بهبود پیدا کنند.

برای مثال، ممکن است در روز اول یک دوز شیمی درمانی دریافت کنید و سپس قبل از تکرار درمان، 3 هفته زمان بهبودی داشته باشید. هر دوره 3 هفته ای یک چرخه درمانی نامیده می شود. چندین دوره یک دوره شیمی درمانی را تشکیل می دهد. یک دوره معمولاً 3 ماه یا بیشتر طول می کشد.

برخی از سرطان ها با زمان بهبودی کمتری بین سیکل ها درمان می شوند. به این یک برنامه دوز متراکم می گویند. می تواند شیمی درمانی را در برابر برخی سرطان ها موثرتر کند. اما خطر عوارض جانبی را نیز افزایش می دهد. با تیم مراقبت های بهداشتی خود در مورد بهترین برنامه برای خود صحبت کنید.

پیشنهاد مطالعه: آیا انواع مختلفی از سرطان خون وجود دارد؟

شیمی درمانی چگونه انجام می شود؟

شیمی درمانی ممکن است به روش های مختلفی انجام شود که در زیر به آنها پرداخته می شود.

شیمی درمانی داخل وریدی (IV). بسیاری از داروها نیاز به تزریق مستقیم به ورید دارند. به این شیمی درمانی وریدی یا IV می گویند. درمان از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. برخی از داروهای IV اگر آنها را طی چند روز یا چند هفته دریافت کنید بهتر عمل می کنند. آنها را از طریق پمپ کوچکی که می پوشید یا حمل می کنید، می برید. به این شیمی درمانی انفوزیون مداوم می گویند.

شیمی درمانی خوراکی می توانید برخی از داروها را به صورت خوراکی مصرف کنید. آنها می توانند در یک قرص، کپسول یا مایع باشند. این بدان معناست که ممکن است بتوانید داروی خود را از داروخانه تهیه کرده و در خانه مصرف کنید. درمان های خوراکی سرطان در حال حاضر رایج تر شده است. برخی از این داروها روزانه و برخی دیگر کمتر تجویز می شوند. به عنوان مثال، یک دارو ممکن است روزانه به مدت 4 هفته و سپس 2 هفته استراحت داده شود.

شیمی درمانی تزریقی این زمانی است که شما شیمی درمانی را به صورت تزریقی دریافت می کنید. واکسن ممکن است در عضله داده شود یا زیر پوست تزریق شود. ممکن است این عکس ها را در بازو، پا یا شکم دریافت کنید. شکم کلمه پزشکی برای شکم شماست.

شیمی درمانی به یک شریان. شریان یک رگ خونی است که خون را از قلب شما به قسمت دیگری از بدن شما می برد. گاهی اوقات شیمی درمانی به سرخرگی که مستقیماً به سمت سرطان می رود تزریق می شود. به این شیمی درمانی داخل شریانی یا IA می گویند.

شیمی درمانی در صفاق یا شکم. برای برخی از سرطان ها، دارو ممکن است مستقیماً در شکم شما قرار داده شود. این نوع درمان برای سرطان های مربوط به صفاق مفید است. صفاق سطح داخل شکم را می پوشاند و روده ها، کبد و معده را احاطه می کند. سرطان تخمدان یکی از انواع سرطان است که اغلب به صفاق گسترش می یابد.

شیمی درمانی موضعی می‌توانید برخی از انواع شیمی‌درمانی را در کرمی که روی پوستتان می‌زنید استفاده کنید. داروی خود را از داروخانه تهیه می کنید و در خانه مصرف می کنید.

شیمی درمانی در اصفهان
شیمی درمانی در اصفهان

سایر درمان های دارویی سرطان

داروهای سنتی مورد استفاده برای شیمی درمانی بخش مهمی از درمان بسیاری از سرطان ها هستند. این داروها هم سلول های سرطانی و هم سلول های سالم را تحت تأثیر قرار می دهند. اما دانشمندان داروهای جدیدتری طراحی کرده اند که به طور خاص برای درمان سرطان کار می کنند. این درمان ها عوارض جانبی مختلفی ایجاد می کنند.

پزشکان ممکن است از این داروهای جدید سرطان به عنوان تنها درمان دارویی استفاده کنند. اما آنها اغلب به شیمی درمانی سنتی اضافه می شوند.

این نوع درمان ها عبارتند از:

درمان هورمونی. این درمان ها میزان هورمون ها را در بدن شما تغییر می دهد. هورمون ها مواد شیمیایی هستند که بدن شما به طور طبیعی می سازد. آنها به کنترل فعالیت سلول ها یا اندام های خاص کمک می کنند. پزشکان از درمان هورمونی استفاده می کنند زیرا سطوح هورمونی چندین نوع سرطان را کنترل می کند. اینها شامل برخی از سرطان های سینه و پروستات است.

درمان هدفمند این درمان‌ها ژن‌ها یا پروتئین‌های موجود در سلول‌های سرطانی را که سلول‌های سرطانی برای رشد به آن‌ها نیاز دارند، هدف قرار داده و غیرفعال می‌کنند.

ایمونوتراپی این نوع درمان به دفاع طبیعی بدن شما کمک می کند تا با سرطان مبارزه کند. ایمونوتراپی در حال حاضر بخش مهمی از درمان چندین نوع سرطان است و نقش مهمی در درمان در آینده خواهد داشت.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید