چگونه می دانید که کاندیدای خوبی برای غربالگری سرطان هستید؟

چگونه می دانید که کاندیدای خوبی برای غربالگری سرطان هستید؟

 غربالگری سرطان

ممکن است لازم باشد برای انواع خاصی از سرطان غربالگری شوید اگر:

  • قبلا سرطان داشته اند
  • عضوی از خانواده داشته باشید که به سرطان مبتلا شده است
  • از تنباکو استفاده کرده باشید یا با مواد شیمیایی خاصی کار کرده باشید
  • داشتن یک جهش ژنی خاص مرتبط با سرطان
  • آیا لخته خون بدون دلیل شناخته شده ایجاد شده است
  • بزرگتر هستند

مرحله سرطان چیست و به چه معناست؟

پزشک شما احتمالاً سرطان شما را با ارجاع به مرحله آن توصیف می کند. مرحله سرطان می تواند به شما و تیم مراقبتی شما چیزهای زیادی در مورد بیماری شما بگوید، از جمله:

 غربالگری سرطان
غربالگری سرطان

همه سرطان ها با یک سیستم مرحله بندی طبقه بندی نمی شوند. با این حال، رایج ترین مورد استفاده شامل مراحل زیر است:

مرحله 0: سلول های سرطانی در همان جایی که شروع شده اند باقی می مانند. این ممکن است سرطان درجا نیز نامیده شود، به این معنی که رشد نکرده یا گسترش نیافته است.
مرحله 1: سرطان به بافت ها یا غدد لنفاوی مجاور رشد نکرده است.
مرحله 2: سرطان به بافت های مجاور و احتمالاً غدد لنفاوی مجاور رشد کرده است.
مرحله 3: سرطان عمیق‌تر به بافت‌های مجاور رشد کرده است و ممکن است به غدد لنفاوی مجاور سرایت کرده باشد، اما نه به قسمت‌های دوردست بدن.
مرحله 4: سرطان به سایر قسمت های بدن یا سایر اندام ها گسترش یافته است. این سرطان متاستاتیک یا پیشرفته نیز نامیده می شود.
برخی از سرطان‌ها نیز ممکن است با استفاده از درجه توصیف شوند، که نشان می‌دهد چگونه سلول‌های سرطانی مختلف در مقایسه با سلول‌های سالم در زیر میکروسکوپ به نظر می‌رسند. سلول‌های تومور با درجه پایین تفاوت چندانی با سلول‌های سالم ندارند، در حالی که سلول‌های تومور درجه بالا بسیار متفاوت به نظر می‌رسند و ممکن است سریع‌تر رشد کرده و پخش شوند.

سرطان چگونه درمان می شود؟

گزینه های درمانی به نوع سرطان، مرحله آن، گسترش سرطان و سلامت عمومی شما بستگی دارد. هدف از درمان، کشتن هر چه بیشتر سلول‌های سرطانی و در عین حال کاهش آسیب به سلول‌های طبیعی نزدیک است. پیشرفت تکنولوژی این امکان را فراهم می کند.

سه درمان اصلی عبارتند از:

جراحی: برداشتن مستقیم تومور
شیمی درمانی: استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن سلول های سرطانی
پرتودرمانی: استفاده از اشعه ایکس برای از بین بردن سلول های سرطانی
نوع سرطان یکسان در یک فرد با سرطان در فرد دیگر بسیار متفاوت است. در یک نوع سرطان، مانند سرطان سینه، محققان در حال کشف انواع فرعی هستند که هر کدام به رویکرد درمانی متفاوتی نیاز دارند.

 متخصص رادیوانکولوژی اصفهان را از اینجا بشناسید.

 

انکولوژی چیست؟

شاخه ای از پزشکی که به تشخیص، درمان و تحقیق سرطان اختصاص دارد به عنوان انکولوژی شناخته می شود، در حالی که به پزشکی که در این زمینه کار می کند، انکولوژیست می گویند. برخی از انکولوژیست ها فقط بر روی انواع سرطان یا درمان های خاص تمرکز می کنند. بسته به نوع، مرحله و محل سرطان، چندین متخصص انکولوژی ممکن است در مراقبت از بیمار مشارکت داشته باشند. رشته انکولوژی دارای سه تخصص اصلی – پزشکی، جراحی و پرتوشناسی – و زیر تخصص های متعدد است.

انکولوژیست پزشکی یک پزشک دارای مجوز (معمولاً در پزشکی داخلی) است که در زمینه تشخیص، مرحله بندی و درمان سرطان آموزش دیده است. این متخصص همچنین توسعه برنامه درمانی بیمار سرطانی را هدایت می کند که ممکن است شامل جراحی، شیمی درمانی، ایمونوتراپی، درمان هدفمند یا هورمون درمانی باشد، در حالی که با سایر متخصصان انکولوژی و پزشکانی که ممکن است در مراقبت از بیمار نقش داشته باشند،

هماهنگی می کند. یک انکولوژیست پزشکی نیز پزشکی است که یک بیمار سرطانی پس از درمان، برای معاینات طولانی مدت به او مراجعه می کند.

انکولوژیست جراحی، جراحی است که در انجام بیوپسی و برداشتن تومورهای سرطانی و بافت اطراف آن و همچنین سایر عمل های مرتبط با سرطان تخصص دارد.

متخصص انکولوژیست پرتودرمانی در درمان سرطان با پرتودرمانی برای کوچک کردن یا تخریب سلول های سرطانی یا کاهش علائم مرتبط با سرطان تخصص دارد.

بسیاری از انواع سرطان توسط یک فوق تخصص انکولوژی درمان می شوند. به عنوان مثال، انکولوژیست های زنان برای درمان سرطان های دستگاه تناسلی زنان مانند سرطان هایی که رحم، دهانه رحم یا تخمدان ها را تحت تاثیر قرار می دهند، آموزش دیده اند، در حالی که انکولوژیست های خونی در تشخیص و درمان سرطان های خون (لوسمی، لنفوم و مولتیپل میلوما) تخصص دارند.

یک متخصص مغز و اعصاب سرطان های مغز، ستون فقرات و اعصاب محیطی را درمان می کند.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

 غربالگری سرطان
غربالگری سرطان

برای مدیریت عوارض جانبی درمان سرطان چه کاری می توانید انجام دهید؟

خدمات مراقبت های حمایتی طیف وسیعی از درمان ها را توصیف می کنند که برای مبارزه با عوارض جانبی و حفظ رفاه طراحی شده اند. درمان سرطان مستلزم تمرکز بر روی بیش از بیماری به تنهایی است. همچنین باید درد، خستگی، افسردگی و سایر عوارض جانبی ناشی از آن را برطرف کند.

خدمات مراقبت حمایتی عبارتند از:

تغذیه درمانی برای کمک به جلوگیری از سوء تغذیه و کاهش عوارض جانبی.
حمایت طبیعی برای استفاده از داروهای طبیعی برای افزایش انرژی و کاهش عوارض جانبی.
توانبخشی انکولوژی برای بازسازی قدرت و غلبه بر برخی از اثرات فیزیکی درمان.
پزشکی ذهن و بدن برای بهبود رفاه عاطفی از طریق مشاوره، تکنیک های مدیریت استرس و گروه های حمایتی.

آینده درمان سرطان چه خواهد بود؟

آینده درمان سرطان در ارائه سطح شخصی‌سازی حتی بیشتر به بیماران نهفته است. پزشکان شروع به ارائه گزینه های درمانی بر اساس تغییرات ژنتیکی در یک تومور خاص کرده اند.

یک ابزار تشخیصی ابتکاری جدید، ارزیابی تومور ژنومی، تومور بیمار را از نظر ژنتیکی برای شناسایی مکانیسمی که باعث ایجاد سرطان شده است، بررسی می‌کند. ارزیابی تومور ژنومی ممکن است منجر به رویکرد شخصی تر برای درمان سرطان شود.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید