تعدادی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد چیست؟

تعدادی از عواملی که خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد چیست؟

کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه

عوامل خطرتعدادی از عوامل ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهند. برخی از عوامل خطر را می توان کنترل کرد، به عنوان مثال، با ترک سیگار. و سایر عوامل مانند سابقه خانوادگی شما را نمی توان کنترل کرد.

عوامل خطر سرطان ریه عبارتند از:

سیگار کشیدن. خطر ابتلا به سرطان ریه با تعداد سیگارهایی که در روز می‌کشید و سال‌هایی که سیگار می‌کشید افزایش می‌یابد. ترک سیگار در هر سنی می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

قرار گرفتن در معرض دود دست دوم. حتی اگر سیگار نمی کشید، خطر ابتلا به سرطان ریه در صورت قرار گرفتن در معرض دود سیگار افزایش می یابد.پرتودرمانی قبلی اگر برای نوع دیگری از سرطان تحت پرتودرمانی قفسه سینه قرار گرفته اید، ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه در شما افزایش یابد.

قرار گرفتن در معرض گاز رادون رادون از تجزیه طبیعی اورانیوم در خاک، سنگ و آب تولید می شود که در نهایت بخشی از هوایی می شود که تنفس می کنید. سطوح ناامن رادون می تواند در هر ساختمانی، از جمله خانه ها، جمع شود.

قرار گرفتن در معرض آزبست و سایر مواد سرطان زا. قرار گرفتن در محل کار با آزبست و سایر موادی که باعث سرطان می شوند – مانند آرسنیک، کروم و نیکل – می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد، به خصوص اگر سیگاری هستید.

سابقه خانوادگی سرطان ریه. افرادی که والدین، خواهر و برادر یا فرزندشان مبتلا به سرطان ریه هستند، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

تشخیص و درمان سرطان ریه
کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه
کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه

عوارض سرطان ریه می تواند عوارضی مانند:

تنگی نفس. افراد مبتلا به سرطان ریه می توانند تنگی نفس را تجربه کنند اگر سرطان رشد کند و راه های هوایی اصلی را مسدود کند. سرطان ریه همچنین می‌تواند باعث تجمع مایع در اطراف ریه‌ها شود و باعث می‌شود ریه آسیب‌دیده به طور کامل در هنگام استنشاق منبسط نشود.

سرفه کردن خون سرطان ریه می تواند باعث خونریزی در راه هوایی شود که می تواند باعث سرفه خونی (هموپتیزی) شود. گاهی اوقات خونریزی می تواند شدید شود. درمان هایی برای کنترل خونریزی در دسترس هستند.

رد سرطان پیشرفته ریه که به پوشش ریه یا ناحیه دیگری از بدن مانند استخوان گسترش می یابد، می تواند باعث درد شود. در صورت احساس درد به پزشک خود اطلاع دهید، زیرا درمان های زیادی برای کنترل درد موجود است.مایع در قفسه سینه (افیوژن پلور).

 متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و شیمی درمانی در اصفهان انجام می دهند.

سرطان ریه می تواند باعث تجمع مایع در فضای اطراف ریه آسیب دیده در حفره قفسه سینه (فضای پلور) شود. تجمع مایع در قفسه سینه می تواند باعث تنگی نفس شود.

درمان هایی برای تخلیه مایع از قفسه سینه و کاهش خطر وقوع مجدد پلورال وجود دارد. سرطانی که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد (متاستاز). سرطان ریه اغلب به سایر قسمت‌های بدن مانند مغز و استخوان‌ها گسترش می‌یابد (متاستاز). سرطانی که گسترش می‌یابد بسته به اندامی که تحت تأثیر قرار گرفته است می‌تواند باعث درد، حالت تهوع، سردرد یا سایر علائم و نشانه‌ها شود.

هنگامی که سرطان ریه به خارج از ریه ها گسترش یافته است، به طور کلی قابل درمان نیست. درمان‌هایی برای کاهش علائم و نشانه‌ها و کمک به عمر طولانی‌تر در دسترس هستند.

درک شیمی درمانی چگونه است؟
کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه
کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه

جلوگیری هیچ راه مطمئنی برای پیشگیری از سرطان ریه وجود ندارد، اما در صورتی که:

سیگار نکش اگر هرگز سیگار نکشیده اید، شروع نکنید. با فرزندان خود در مورد سیگار نکشیدن صحبت کنید تا آنها بفهمند که چگونه از این عامل خطر اصلی سرطان ریه جلوگیری کنند. صحبت در مورد خطرات سیگار را با فرزندانتان زودتر شروع کنید تا بدانند در برابر فشار همسالان چگونه واکنش نشان دهند.

سیگار نکش. همین الان سیگار نکش ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد، حتی اگر سال ها سیگار کشیده باشید. با پزشک خود در مورد راهکارها و وسایل کمکی برای ترک سیگار که می توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند، صحبت کنید. گزینه ها شامل محصولات جایگزین نیکوتین، داروها و گروه های حمایتی است.از دود دست دوم سیگار خودداری کنید.

اگر با یک فرد سیگاری زندگی می کنید یا کار می کنید، از او بخواهید که سیگار را ترک کند. حداقل از او بخواهید بیرون سیگار بکشد. از مناطقی که افراد سیگار می کشند، مانند بارها و رستوران ها اجتناب کنید و به دنبال گزینه های بدون سیگار باشید.خانه خود را برای رادون آزمایش کنید. سطح رادون در خانه خود را بررسی کنید، به خصوص اگر در منطقه ای زندگی می کنید که رادون مشکل ساز شناخته شده است.

از مواد سرطان زا در محل کار خودداری کنید. اقدامات احتیاطی را برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی در محل کار انجام دهید. اقدامات احتیاطی کارفرمای خود را دنبال کنید. به عنوان مثال، اگر برای محافظت از ماسک صورت به شما داده می شود، همیشه آن را بپوشید.

از پزشک خود بپرسید که چه کارهای بیشتری می توانید برای محافظت از خود در محل کار انجام دهید.

اگر سیگار می کشید، خطر آسیب ریه ناشی از مواد سرطان زا در محل کار افزایش می یابد.از یک رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات استفاده کنید. یک رژیم غذایی سالم با انواع میوه ها و سبزیجات انتخاب کنید. منابع غذایی ویتامین ها و مواد مغذی بهترین هستند.

از مصرف دوزهای زیاد ویتامین ها به شکل قرص خودداری کنید، زیرا ممکن است مضر باشند. به عنوان مثال، محققانی که امیدوار بودند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد سیگاری کاهش دهند، به آنها مکمل های بتاکاروتن دادند. نتایج نشان داد که مکمل ها در واقع خطر ابتلا به سرطان را در افراد سیگاری افزایش می دهند.

بیشتر روزهای هفته ورزش کنید. اگر به طور منظم ورزش نمی کنید، به آرامی شروع کنید. سعی کنید بیشتر روزهای هفته ورزش کنید.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید