مدیریت عوارض جانبی شیمی درمانی

شیمی درمانی در اصفهان

مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه

1. شایع ترین عوارض جانبی شیمی درمانی چیست؟

بسته به داروهای خاص مورد استفاده ، عوارض جانبی شیمی درمانی متفاوت خواهد بود. ممکن است افراد مختلف به درمان یکسان واکنش متفاوتی نشان دهند.

برخی از افراد ممکن است همه عوارض جانبی شناخته شده از یک شیمی درمانی خاص را تجربه کنند ، در حالی که برخی دیگر تنها چند مورد را تجربه می کنند. شدت عوارض جانبی نیز ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

خفیف یا شدید ، اکثر عوارض جانبی را می توان با دارو درمان کرد. پزشک یا پرستار شما بهترین منبع برای اطلاع از عوارض جانبی خاص مربوط به درمان شما خواهد بود.

به خاطر داشته باشید که شیمی درمانی به طور سیستماتیک عمل می کند. شیمی درمانی قصد دارد به سلول های تقسیم کننده آسیب برساند ، اما این دارو نمی تواند تفاوت بین سلول های طبیعی و سلول های سرطانی را تشخیص دهد. به همین دلیل است که پیامد ناخواسته شیمی درمانی آسیب به سلول های سالم است – و عوارض جانبی ناشی از آن.

اکثر عوارض جانبی شیمی درمانی برگشت پذیر و کوتاه مدت هستند. بافتهای طبیعی می توانند خود را ترمیم کرده و بیشتر آسیب ها را اصلاح کنند. جدول زیر خلاصه ای کلی از رایج ترین عوارض جانبی شیمی درمانی ارائه می دهد.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  شیمی درمانی در اصفهان  می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

شیمی درمانی در اصفهان
شیمی درمانی در اصفهان

نوع عوارض جانبی یا محل علامت

مو ، پوست و ناخن – ریزش مو در سر و بدن.
– حساسیت و خشکی پوست.
– ناخن های شکننده.
کم بودن تعداد گلبولهای قرمز خون ، یا کم خونی – بدون نفس و رنگ پریده به نظر می رسد.
– خستگی و ضعف.
– خستگی.
– انرژی کم.
شکم ، دستگاه گوارش ، کل بدن – حالت تهوع.
– استفراغ.
– اسهال.
مغز/ذهن – تغییرات در حافظه ، تمرکز و طرز فکر شما.

– همچنین “شیمی درمانی مغز” یا “شیمی درمانی مه” نامیده می شود.
افت سلول های خونی ، یا تعداد کم پلاکت ها – به راحتی کبود می شوند.
– خونریزی بینی یا خونریزی لثه هنگام مسواک زدن دندان ها.
اعصاب – بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا.
تعداد کم گلبولهای سفید خون در مغز استخوان – افزایش خطر عفونت.
زخم و زخم در دهان – از دست دادن اشتها.
– تغییر در طعم.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  شیمی درمانی در اصفهان  می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

2. چه زود باید انتظار داشته باشم که بعد از شروع شیمی درمانی متوجه عوارض جانبی شوم؟

این بستگی به رژیم شیمی درمانی خاص شما دارد. به عنوان مثال ، عوارض جانبی می تواند بر اساس نوع داروها و دوز درمان شما متفاوت باشد.

برای برخی از افراد ، حالت تهوع اولین عارضه جانبی است که تجربه می کنند. حالت تهوع ممکن است چند روز پس از اولین دوز شیمی درمانی مشاهده شود.

شیمی درمانی طول می کشد تا به بدن شما راه پیدا کند. سلولهای سالم و طبیعی طبق برنامه تقسیم شده و رشد می کنند. این بدان معناست که عوارض جانبی آشکارتر ، مانند ریزش مو ، ممکن است تنها پس از چندین دوره شیمی درمانی مشاهده شود.

اگرچه عوارض جانبی شیمی درمانی معمولاً مورد انتظار است ، اما همه احساس بیماری نمی کنند. این که آیا عوارض جانبی را مشاهده می کنید بستگی به واکنش بدن شما نسبت به دارو دارد. پزشک یا پرستار شما بهترین فردی است که می تواند در مورد مدت زمان طولانی و عوارض جانبی درمان شما سوالاتی بپرسد.

پیشنهاد مطالعه: دلایل سرطان خون چیست؟

3. گزینه های درمانی برای مدیریت تهوع ناشی از شیمی درمانی چیست؟

حالت تهوع ناشی از شیمی درمانی ، به طور کلی ، احساس بیماری است. این را می توان به طور معمول با داروهای ضد بیماری ، که به عنوان ضد استفراغ نیز شناخته می شود ، کنترل کرد.

داروهای ضد استفراغ طوری طراحی شده اند که در طول دوره شیمی درمانی مصرف می شوند و به طور منظم ادامه می یابند ، حتی زمانی که علائم شما از بین رفته اند. این دارو در جلوگیری از بیماری بسیار بهتر از توقف آن با شروع آن است.

در برخی موارد ، دارویی که برای درمان عوارض جانبی در نظر گرفته شده است ، در واقع می تواند عوارض جانبی خود را ایجاد کند. اینها اغلب خفیف و موقتی هستند.

شیمی درمانی در اصفهان
شیمی درمانی در اصفهان

اگر علاقمند به روش های جایگزین برای کنترل تهوع هستید ، خارج از داروهای تجویزی ، گزینه هایی وجود دارد:

سعی کنید چند ساعت قبل از شیمی درمانی یک وعده غذایی کوچک بخورید ، اما نه بلافاصله قبل.
با پزشک یا پرستار خود در مورد گزینه های نوشیدنی پر کالری برای مقابله با حالت تهوع صحبت کنید.
از خوردن غذاهای پرچرب یا غذاهای با بوی قوی خودداری کنید.
مایعات کافی بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری شود.
برای برخی از افراد ، نوشیدن مایعات گازدار به حالت تهوع کمک می کند.
از هیچ گونه داروی گیاهی یا جایگزین دیگری برای کنترل حالت تهوع بدون اطلاع قبلی به پزشک خود استفاده نکنید. همچنین ایده خوبی است که از غذاهای مورد علاقه خود در طول درمان شیمی درمانی خودداری کنید تا ارتباطات بدی ایجاد نکنید. این امر به ویژه برای کودکان اهمیت دارد.

4. شیمی درمانی چگونه بر سیستم ایمنی بدن من تأثیر می گذارد؟ آیا می توان برای حمایت از سیستم ایمنی بدن در طول شیمی درمانی اقداماتی انجام داد؟

بسته به رژیم شیمی درمانی خاص ، سیستم ایمنی ممکن است تحت تأثیر این درمان قرار گیرد. یکی از عوارض جانبی احتمالی شیمی درمانی افزایش خطر عفونت است.

گلبول های سفید بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند که می توانند تحت شیمی درمانی قرار بگیرند. گلبول های سفید خون که با عفونت ها مبارزه می کنند نوتروفیل نامیده می شوند. هنگامی که تعداد نوتروفیل ها در خون شما کم است ، بدن شما در برابر عفونت ها آسیب پذیرتر است. این حالت نوتروپنی نامیده می شود.

تیم مراقبت های بهداشتی شما از آزمایشات آزمایشگاهی برای نظارت بر سیستم ایمنی شما قبل ، در طول و بعد از شیمی درمانی استفاده می کند. پزشک یا پرستار شما “تعداد مطلق نوتروفیل ها (ANC)” شما را بررسی می کند تا ببیند آیا در محدوده طبیعی است.

تعداد نوتروفیل ها کمتر از 1000 در هر میکرولیتر است و در موارد شدید ، کمتر از 500 در هر میکرولیتر خون ، نشان دهنده نوتروپنی است. در این موارد ، احتمال عفونت زیاد است.

در صورت تشخیص نوتروپنی ، بدن شما در معرض عفونت های مکرر است. با این حال ، راه هایی برای کاهش خطر وجود دارد:

رعایت بهداشت دقیق مانند شستن مرتب دستها.
در صورت نیاز به مکان های شلوغ از مناطق شلوغ اجتناب کنید یا از ماسک صورت استفاده کنید.
مراقب ایمنی مواد غذایی باشید زیرا خطر پاتوژن های منتقله از طریق غذا وجود دارد.
ایمنی غذا به ویژه در طول شیمی درمانی اهمیت دارد. توجه داشته باشید که باکتری ها در غذاهایی که در دمای اتاق ، غنی از کربوهیدرات و مرطوب هستند ، رشد می کنند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  شیمی درمانی در اصفهان  می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید