5 اپلیکیشن تشخیص تغییرات پوستی که ممکن است منجر به سرطان پوست شود

تشخیص سرطان پوست

مدت زمان مطالعه: 17 دقیقه

5 اپلیکیشن تشخیص تغییرات پوستی : ملانوما یکی از جدی ترین انواع سرطان پوست است. یکی از دلایلی که ملانوما به عنوان سرطان پوست جدی طبقه بندی می شود این است که می تواند به سایر قسمت های بدن سرایت کند.

پوست شما از سه لایه تشکیل شده است:

اپیدرم – خارجی ترین لایه پوست.
درم – لایه میانی حاوی رگ های خونی و بافت همبند.
هیپودرم – لایه پایین چربی.
لایه بیرونی پوست (اپیدرم) حاوی سلول های تخصصی به نام ملانوسیت است که رنگدانه پوست ما (رنگ طبیعی) را تولید می کند. ملانوما زمانی اتفاق می افتد که این ملانوسیت ها شروع به تکثیر خارج از کنترل کرده و یک تومور سرطانی تشکیل می دهند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و تشخیص سرطان پوست   می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

5 اپلیکیشن تشخیص تغییرات پوستی وجود دارد که با توجه به این تغییرات که در پوست رخ می دهد به راحتی میتوان بروز سرطان پوست را در فرد پیش بینی کرد.

حقایقی در مورد ملانوما

بیماران ممکن است از یک خال غیر سرطانی موجود به ملانوم مبتلا شوند – شما تغییراتی را در ظاهر خال خود مشاهده خواهید کرد. اما ممکن است خال جدیدی را نیز ببینید که با سایر خال های شما متفاوت به نظر می رسد.

آیا می دانستید که ملانوما می تواند در هر جایی از بدن شما ایجاد شود؟ ملانوما نه تنها روی بازوها و پاهای شما ایجاد می‌شود، بلکه می‌تواند روی پوست سر، زیر ناخن‌ها، ناحیه تناسلی و حتی در کف پا نیز ایجاد شود.

ملانوما به ندرت ممکن است در غشاهای مخاطی بدن از جمله چشم، مقعد و واژن ایجاد شود.

بیش از 100000 نفر در سال آینده در ایالات متحده به ملانوم مبتلا خواهند شد.

تشخیص سرطان پوست
تشخیص سرطان پوست

عوامل خطر برای ملانوما

اگر یکی از این عوامل خطر ملانوما را دارید، عاقلانه است که خودآزمایی پوست را شروع کنید. درست مانند سایر انواع سرطان، تشخیص زودهنگام زندگی را نجات می دهد. در اینجا برخی از عوامل خطر ملانوم آورده شده است.

قرارگیری در معرض نور خورشید. زندگی در ارتفاعات بالاتر یا در مناطقی که خورشید در طول سال به شدت می تابد، شما را در معرض خطر ابتلا به سرطان پوست قرار می دهد. افرادی که به طور منظم در فضای باز کار می کنند نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

آفتاب سوختگی. فقط پنج آفتاب سوختگی در زندگی شما خطر ابتلا به ملانوم را دو برابر می کند.

برنزه کردن داخل ساختمان. تخت های برنزه کننده شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ملانوم و سایر سرطان های پوست قرار می دهد.
خال ها اگر تعداد زیادی خال یا خال به نام خال های دیسپلاستیک دارید، در معرض خطر ابتلا به ملانوم هستید.

پوست روشن. افرادی که پوست روشن، چشمان آبی یا سبز، موهای بلوند یا قرمز، کک و مک یا پوستی که به راحتی می سوزد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ملانوم هستند.

سابقه خانوادگی. اگر یکی از بستگان درجه یک (مادر، پدر، برادر، خواهر یا فرزند) مبتلا به ملانوم باشد، خطر ابتلا به ملانوم 2 تا 3 بیشتر از حد متوسط است. این خطر ممکن است به دلیل محل زندگی شما باشد – ارتفاع بالاتر یا نزدیک به خط استوا. و اگر اعضای خانواده نزدیکی دارید که در مکان‌های مختلف زندگی می‌کنند که به ملانوم مبتلا می‌شوند، خطر شما بیشتر می‌شود.

سابقه قبلی سرطان پوست. اگر سرطان پوست سلول بازال یا سلول سنگفرشی داشته اید، در معرض خطر ابتلا به ملانوم هستید.

نژاد. میزان ملانوم در افراد سفید پوست بیست برابر بیشتر از افراد سیاه پوست است.

گاهی اوقات سن به عنوان یک عامل خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، حقیقت این است که ملانوم در هر گروه سنی، حتی در نوجوانان اتفاق می افتد. نیمی از افرادی که مبتلا به ملانوم تشخیص داده شده اند بالای 50 سال سن دارند – به این معنی که بزرگسالان زیر 50 سال به همان اندازه در معرض ابتلا به ملانوم هستند. ملانوما در بزرگسالان جوان شایع تر از بسیاری از انواع سرطان های دیگر است. قبل از 50 سالگی، ملانوم در زنان شایع تر است. بعد از 50 سالگی، در مردان شایع تر است.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و تشخیص سرطان پوست   می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

5 اپلیکیشن تشخیص تغییرات پوستی وجود دارد که با توجه به این تغییرات که در پوست رخ می دهد به راحتی میتوان بروز سرطان پوست را در فرد پیش بینی کرد.

نکاتی برای خودآزمایی پوست

متخصصان معاینه پوست ماهانه را توصیه می کنند. خودآزمایی ماهانه به شما امکان می دهد با ظاهر خال های خود آشنا شوید تا بتوانید تغییرات را تشخیص دهید. معاینه ماهانه همچنین شما را قادر می سازد خال های جدید را ببینید.

دستورالعمل های ABCDE یک راه آسان و راحت برای انجام معاینه ماهانه پوست شما است.

الف – عدم تقارن اگر به خال ملانوما نگاه کنید، نیمه ها با هم مطابقت ندارند. لبه سمت چپ ممکن است متفاوت از لبه سمت راست باشد یا ممکن است یک طرف خال شما تیره تر از طرف دیگر باشد.

ب – مرز. ملانوم ها حاشیه ای نامنظم دارند. حاشیه ممکن است تار، ناهموار، بریدگی یا پوسته پوسته باشد.

ج- رنگ. خال هایی که دارای رنگ های مختلف هستند ممکن است ملانوم باشند. ممکن است چندین رنگ قهوه ای یا خرمایی را با تکه هایی از رنگ مشکی مخلوط کنید. ملانوم های بزرگتر می توانند تکه هایی به رنگ های آبی، صورتی، قرمز یا سفید ایجاد کنند.

د – قطر یا تیره. خال هایی که بزرگتر از یک چهارم اینچ (قطر یک مداد پاک کن) هستند می توانند ملانوم باشند. اگر یک خال به میزان قابل توجهی تیره تر از خال های دیگرتان است، هوشیار باشید.

ر – در حال تکامل. تکامل به معنای تغییر یا پیشرفت است – از نظر اندازه، شکل یا رنگ، یا خارش می‌کند یا شروع به خونریزی می‌کند.
به جوجه اردک زشت نیز توجه کنید – خال خال به طور قابل توجهی با خال های مجاور متفاوت است. ملانوم ممکن است از سایر خال ها متمایز باشد زیرا تیره تر، روشن تر،

بزرگتر یا کوچکتر است. یک خال منفرد در ناحیه وسیعی از پوست شما بدون هیچ خال دیگری یک “جوجه اردک زشت” محسوب می شود.
حدود یک چهارم ملانوم ها از خال های موجود ایجاد می شوند. 75 درصد شگفت‌انگیز به صورت رشد جدید روی پوست ظاهر می‌شوند.

افراد رنگین پوست در مناطقی که در معرض نور خورشید نیستند بیشتر به ملانوم مبتلا می شوند. احتمال ابتلا به ملانوم در کف دست، کف پا یا زیر ناخن دست یا پا بیشتر است.

🔍 پیشنهاد مطالعه: درمان سرطان معده چیست؟

تشخیص زودهنگام کلیدی است – میزان بقای پنج ساله زمانی که ملانوم زود تشخیص داده شود 99٪ است.

تشخیص سرطان پوست
تشخیص سرطان پوست

پنج اپلیکیشنی که می توانند به شما در ردیابی تغییرات پوست کمک کنند

راه های مختلفی وجود دارد که می توانید خال ها و سایر تغییرات پوستی خود را پیگیری کنید. روش قدیمی این بود که یک «نقشه بدن» کاغذی داشته باشید که از آن برای علامت گذاری خال، رشد یا سایر نقاط مشکوک استفاده می‌کردید. بسیاری از مردم استفاده از روش کاغذ را انتخاب می کنند و این کاملاً خوب است. با این حال، اگر ترجیح می دهید سوابق خود را به صورت دیجیتالی نگه دارید، گزینه های دیگری نیز وجود دارد – از جمله برنامه های گوشی های هوشمند.

چندین برنامه تلفن هوشمند می توانند به شما کمک کنند تا تغییرات پوست و تغییرات خال های خاص را پیگیری کنید. این برنامه‌ها مفید هستند، اما وقتی خال‌هایی را که مشکوک به نظر می‌رسند تشخیص می‌دهند، جای مراجعه به متخصص پوست را نمی‌گیرند. همیشه به یاد داشته باشید که بهتر است از یک متخصص پوست برای بررسی هر گونه رشد پوستی که متفاوت به نظر می رسد یا ظاهر می شود و به سرعت رشد می کند، اشتباه کنید.

این برنامه ها هم برای گوشی های اپل و هم برای گوشی های اندروید در دسترس هستند.

1)
میسکین. Miiskin یک برنامه پولی “Aka Premium” است. از عکاسی با وضوح بالا برای گرفتن عکس از قسمت های بزرگ بدن شما استفاده می کند. این برنامه به کاربر اجازه می دهد تا خال های فردی را در طول زمان برای تشخیص تغییرات مقایسه کند.

2)
MoleMapper. MoleMapper نتیجه تلاش های یک زیست شناس سرطان برای کمک به همسرش است. دانشگاه علوم و بهداشت اورگان برای توسعه این برنامه با Apple و Sage Bionetworks همکاری کرد. بدون هیچ هزینه ای در دسترس است. OHSU پزشکان را راهنمایی می کند تا بدون مراجعه حضوری ماهانه به نظارت بر ضایعات مشکوک کمک کنند.

3)
MoleScope. کاربران باید دستگاهی را خریداری کنند که به گوشی هوشمند آنها متصل شود. عکس های گرفته شده به همراه فایل پیوست برای نظر آنلاین به متخصص پوست ارسال می شود.

4)
SkinVision. هیئتی از متخصصان پوست این برنامه پولی را توسعه دادند. این برنامه از یک الگوریتم یادگیری عمیق برای تجزیه و تحلیل عکس خال شما و ارزیابی اینکه آیا در عرض یک دقیقه پرخطر است یا خیر استفاده می کند.

5)
UMSkinCheck. این برنامه دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان رایگان است. UMSkinCheck به کاربران اجازه می دهد تا یک معاینه کامل سرطان پوست انجام دهند و تغییرات را در طول زمان پیگیری کنند. این برنامه توصیه های مفیدی در مورد نحوه انجام معاینه پوست ارائه می دهد. این برنامه عکس های پایه شما را برای مقایسه ذخیره می کند. همچنین به شما یادآوری می کند که پوست خود را به طور منظم چک کنید.

تشخیص زودهنگام خال های مشکوک جان انسان ها را نجات می دهد و به جلوگیری از تغییر شکل کمک می کند زیرا بیمار برای مراجعه به متخصص پوست بیش از حد منتظر ماند. حتماً خودآزمایی ماهانه پوست را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و تشخیص سرطان پوست   می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

5 اپلیکیشن تشخیص تغییرات پوستی وجود دارد که با توجه به این تغییرات که در پوست رخ می دهد به راحتی میتوان بروز سرطان پوست را در فرد پیش بینی کرد.

برای دریافت نوبت اینترنتی و تسریع در نوبت اینجا را کلیک کنید.

در صورت داشتن سوال یا برای راهنمایی بیشتر و همچنین رزرو نوبت با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید