درباره ویروس هپاتیت C چه میدانید؟

ویروس هپاتیت C

هپاتیت C یک ویروس منتقل شده از طریق خون است:

که عمدتاً سلول های کبد را آلوده می کند. این می تواند منجر به التهاب و آسیب قابل توجهی به کبد شود. همچنین می تواند بر توانایی کبد برای انجام وظایف اساسی خود تأثیر بگذارد. اگرچه همیشه به عنوان یک بیماری کبدی در نظر گرفته شده است – “هپاتیت” به معنای “التهاب کبد” است، اما تحقیقات اخیر نشان داده است که ویروس هپاتیت C (HCV) بر تعدادی از نواحی دیگر بدن تأثیر می گذارد. اینها می توانند شامل سیستم گوارش، سیستم لنفاوی، سیستم ایمنی و مغز باشند.

هپاتیت C اولین بار در دهه 1980 کشف شد، زمانی که مشخص شد یک ویروس جدید (نه هپاتیت A یا B) وجود دارد که باعث آسیب کبدی می شود. قبل از اینکه در سال 1989 به درستی شناسایی شود، ابتدا به عنوان هپاتیت غیر A غیر B شناخته می شد. در سال 1991 یک فرآیند غربالگری ایجاد شد که امکان تشخیص HCV در نمونه های خون را فراهم می کرد. به عنوان یک بیماری نسبتاً جدید هنوز جنبه های زیادی از هپاتیت C وجود دارد که هنوز به طور کامل درک نشده است.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و ویروس هپاتیت C می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

ویروس هپاتیت C

حدود 150 میلیون نفر در سراسر جهان به طور مزمن مبتلا به هپاتیت C هستند.

سطح عفونت که به عنوان شیوع شناخته می شود، از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در برخی کشورها، مانند مصر، این میزان به 15 درصد می رسد. در ایالات متحده 1٪ و در انگلستان حدود 0.5٪ تصور می شود. این ویروس فقط از طریق خون آلوده قابل انتقال است.

هپاتیت C یک ویروس RNA است. ویروس های RNA بسیار بیشتر از ویروس های DNA جهش می یابند. این توانایی جهش یافتن و از بین بردن ویروس RNA را برای سیستم ایمنی بدن سخت تر می کند. در هپاتیت C 6 نوع اصلی ویروس وجود دارد که از 1 تا 6 نامگذاری شده اند. اینها به عنوان “ژنوتیپ” شناخته می شوند. ژنوتیپ های مختلف در نقاط مختلف جهان غالب است. یک ژنوتیپ نمی تواند به ژنوتیپ دیگر تبدیل شود. با این حال، ممکن است، هرچند نادر، همزمان با بیش از یک ژنوتیپ آلوده شود.

عفونت هپاتیت C را می توان به دو مرحله طبقه بندی کرد.

مرحله اول عفونت حاد (به دنبال عفونت اولیه) است. مرحله دوم عفونت مزمن است. مرحله حاد به 6 ماه اول عفونت اطلاق می شود و لزوماً علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند. تقریباً 20 درصد از مبتلایان به هپاتیت C به طور طبیعی ویروس را از بدن خود در شش ماه اول پاک می کنند. برای 80٪ باقی مانده یک عفونت مزمن (طولانی مدت) ایجاد می شود.

سیر عفونت مزمن هپاتیت C بسیار متنوع و غیرقابل پیش بینی است. برخی از افراد علائم بسیار کمی را تا یک دهه تجربه می کنند. برخی دیگر تقریباً از همان ابتدا ممکن است از علائم رنج ببرند. برخی از آنها به فیبروز و سیروز (اسکار) کبد، سرطان کبد یا بیماری کبدی در مرحله پایانی پیشرفت می کنند، در حالی که برخی دیگر حتی پس از سال ها آسیب کبدی بسیار کمی را تجربه می کنند. در مواردی که هیچ علائمی وجود ندارد، بسیاری از افراد تا مدتی پس از آلوده شدن متوجه نمی شوند که HCV دارند.

🔍 پیشنهاد مطالعه:  5 اپلیکیشن تشخیص تغییرات پوستی
ویروس هپاتیت C

یکی دیگر از دلایلی که هپاتیت C برای سال‌ها تشخیص داده نمی‌شود این است که علائم آن را اغلب می‌توان به بیماری‌های دیگر سپرد. به عنوان مثال، افسردگی، خستگی، مشکلات پوستی، بی خوابی، درد و اختلالات گوارشی همگی می توانند دلایل دیگری داشته باشند. به این دلایل هپاتیت C اغلب به عنوان “اپیدمی خاموش” شناخته می شود.

درمان دارویی برای ریشه کن کردن ویروس در چند سال اخیر پیشرفت زیادی کرده است.

درمان برای همه ژنوتیپ ها دارای درصد موفقیت بالایی است، در بیشتر موارد از نظر مدت زمان کوتاه تر و از نظر عوارض جانبی بسیار قابل تحمل تر است. یک واکسن مدتی مرخصی باقی می ماند.