HIV و ایدز چیست؟

ویروس ایدز

شما نمی توانید به علائم تکیه کنید تا تشخیص دهید که آیا HIV دارید. تنها راهی که می توان با اطمینان از آن مطلع شد ، آزمایش است!

چگونه می توان تشخیص داد که آیا مبتلا به HIV هستید؟

تنها راهی که می توان با اطمینان از ابتلای شما به HIV مطلع شد ، انجام آزمایش است. برای تشخیص اینکه آیا شما HIV دارید نمی توانید به علائم تکیه کنید.

دانستن وضعیت HIV اطلاعات مفیدی در اختیار شما می گذارد تا بتوانید قدم هایی برای حفظ سلامتی خود و شریک زندگی خود بردارید:

در صورت مثبت بودن آزمایش ، می توانید برای درمان HIV از دارو استفاده کنید. با مصرف روزانه داروی HIV مطابق تجویز ، می توانید میزان HIV (بار ویروسی) خود را در خون خود بسیار کم کنید.

آنقدر کم که آزمایش نمی تواند آن را تشخیص دهد (به نام بار ویروسی غیرقابل تشخیص). دریافت و نگهداری بار ویروسی غیرقابل تشخیص بهترین کاری است که می توانید برای سالم ماندن انجام دهید. اگر بار ویروسی شما غیرقابل تشخیص باقی بماند ، عملاً هیچ خطری برای انتقال HIV به شریک HIV منفی از طریق رابطه جنسی ندارید.

در صورت منفی بودن تست ، امروزه بیش از هر زمان دیگری ابزارهای پیشگیری از HIV موجود است.
اگر باردار هستید ، باید از نظر HIV آزمایش شوید تا در صورت مثبت بودن HIV ، درمان را شروع کنید. اگر یک زن HIV مثبت در اوایل بارداری برای HIV درمان شود ، خطر انتقال HIV به نوزادش بسیار کم است.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و  ویروس ایدز می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

علائم HIV چیست؟
علائم متعددی از HIV وجود دارد. همه علائم مشابهی ندارند. بستگی به فرد و مرحله بیماری دارد.

در زیر سه مرحله HIV و برخی از علائم ممکن است افراد تجربه کنند.

مرحله 1: عفونت حاد HIV
در عرض 2 تا 4 هفته پس از عفونت با HIV ، حدود دو سوم افراد مبتلا به بیماری آنفلوآنزا خواهند شد. این پاسخ طبیعی بدن به عفونت HIV است.

علائم آنفولانزا می تواند شامل موارد زیر باشد:

تب
لرز
راش
عرق شبانه
دردهای عضلانی
گلو درد
خستگی
تورم غدد لنفاوی
زخمهای دهان
این علائم می تواند از چند روز تا چند هفته ادامه داشته باشد. اما برخی از افراد در این مرحله اولیه از HIV هیچ علامتی ندارند.

در اینجا باید چکار کرد:

یک سایت آزمایش HIV در نزدیک خود پیدا کنید – می توانید آزمایش HIV را در دفتر ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود ، بخش بهداشت محلی خود ، کلینیک بهداشتی یا بسیاری از مکان های دیگر انجام دهید. برای یافتن یک سایت آزمایش HIV در نزدیکی خود ، از سرویس خدمات HIV استفاده کنید.

درخواست یک آزمایش HIV برای عفونت اخیر – اکثر آزمایش های HIV آنتی بادی ها (پروتئین هایی که بدن شما در واکنش به HIV ایجاد می کند) را تشخیص می دهند ، نه خود HIV. اما چند هفته پس از آلوده شدن بدن شما طول می کشد تا آنها را تولید کند. انواع دیگری از آزمایشات وجود دارد که می تواند عفونت HIV را زودتر تشخیص دهد. اگر فکر می کنید اخیراً در معرض HIV قرار گرفته اید ، به پزشک یا کلینیک خود اطلاع دهید و بپرسید که آیا آزمایشات آنها می تواند عفونت اولیه را تشخیص دهد.

وضعیت خود را بدانید – پس از آزمایش ، حتماً نتایج آزمایش خود را بیاموزید. اگر HIV مثبت هستید ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید درمان با داروی HIV را آغاز کنید. و آگاه باشید: هنگامی که در مراحل اولیه عفونت هستید ، در معرض خطر بسیار زیادی برای انتقال HIV به دیگران هستید. مهم است که گام هایی را برای کاهش خطر انتقال خود بردارید. اگر HIV منفی هستید ، ابزارهای پیشگیری مانند پیشگیری از قرار گرفتن در معرض قرار گرفتن در معرض (PrEP) وجود دارد که می تواند به شما در منفی ماندن کمک کند.

مرحله 2: تاخیر بالینی
در این مرحله ، ویروس هنوز تکثیر می شود ، اما در سطوح بسیار پایین. افرادی که در این مرحله قرار دارند ممکن است احساس بیماری نکنند یا علائم خاصی نداشته باشند. این مرحله را عفونت مزمن HIV نیز می نامند.

بدون درمان HIV ، افراد می توانند 10 یا 15 سال در این مرحله بمانند ، اما برخی سریعتر از این مرحله عبور می کنند.

اگر هر روز داروی HIV را دقیقاً طبق دستور مصرف کرده و بار ویروسی غیرقابل تشخیص را دریافت کرده و نگه دارید ، می توانید از سلامت خود محافظت کنید و عملاً هیچ خطری برای انتقال HIV به شریک جنسی خود ندارید.

اما اگر بار ویروسی شما قابل تشخیص باشد ، می توانید HIV را در این مرحله منتقل کنید ، حتی زمانی که هیچ علامتی ندارید. مهم است که به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید تا بار ویروسی شما بررسی شود.

مرحله 3: ایدز
اگر HIV دارید و تحت درمان HIV قرار ندارید ، در نهایت ویروس سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف می کند و شما به ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) پیشرفت خواهید کرد. این آخرین مرحله عفونت HIV است.

علائم ایدز می تواند شامل موارد زیر باشد:

کاهش سریع وزن.
تب مکرر یا تعریق زیاد شبانه.
خستگی شدید و بدون دلیل.
تورم طولانی مدت غدد لنفاوی در زیر بغل ، کشاله ران یا گردن.
اسهالی که بیش از یک هفته طول بکشد.
زخم های دهان ، مقعد یا اندام تناسلی.
پنومونی.
لکه های قرمز ، قهوه ای ، صورتی یا ارغوانی روی یا زیر پوست یا داخل دهان ، بینی یا پلک ها.
از دست دادن حافظه ، افسردگی و سایر اختلالات عصبی.

هر یک از این علائم می تواند مربوط به بیماری های دیگر نیز باشد. تنها راهی که می توان با اطمینان از ابتلای شما به HIV مطلع شد ، انجام آزمایش است. اگر HIV مثبت هستید ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تشخیص می دهد که HIV شما بر اساس معیارهای پزشکی خاصی به مرحله 3 (ایدز) رسیده است.

بسیاری از علائم و بیماری های شدید بیماری HIV ناشی از عفونت های فرصت طلبانه ای است که به دلیل آسیب سیستم ایمنی بدن شما رخ می دهد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک خود مراجعه کنید.