تشخیص سلول‌های سرطانی چگونه صورت می گیرد؟

تشخیص سلول‌های سرطانی

اگر پزشک به متاستاز مغزی مشکوک باشد، معمولا معاینه فیزیکی انجام می دهد و یک تاریخچه پزشکی کامل می گیرد.

همچنین ممکن است یک فرد برای نظارت بر تغییرات در عملکرد مغز خود، مانند تفکر، به معاینه عصبی نیاز داشته باشد.

اگر معاینه اولیه نشان دهد که سرطان ممکن است به مغز سرایت کرده باشد، پزشک ممکن است یک یا چند مورد از منابع مورد اعتماد زیر را توصیه کند:

آزمایش خون:

آزمایش خون می تواند به تشخیص برخی از علائم سرطان متاستاتیک کمک کند. آنها همچنین می توانند آسیب به اندام هایی مانند کبد را نشان دهند.

سی تی اسکن:

سی تی اسکن سر به پزشک اجازه می دهد تا مغز را بررسی کند و علائم سرطان متاستاتیک را بررسی کند. با این حال، این آزمایش ممکن است همه انواع سرطان را نشان ندهد، بنابراین پزشک ممکن است پیگیری با اسکن MRI را توصیه کند.

دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان

اسکن MRI:

این آزمایش از آهن ربا برای تجسم بخش هایی از مغز، از جمله جریان خون به مناطق مختلف مغز استفاده می کند. می تواند علائم آسیب مغزی و تورم و همچنین محل تومورهای مغزی را تشخیص دهد.

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی اصفهان بهترین گزینه برای درمان و تشخیص سرطان هستند.

هیچ درمانی برای سرطان متاستاتیک مغز وجود ندارد. درمان معمولاً بر چندین هدف متمرکز است:
  • کند کردن یا کاهش آسیب به مغز.
  • طولانی شدن عمر یک فرد.
  • کاهش درد.
برخی از گزینه های درمانی برای متاستازهای مغزی عبارتند از:
استروئیدها:

استروئیدها می توانند تورم مغز ناشی از تومور را کاهش دهند. این ممکن است به منبع مورد اعتماد در مورد علائم دیگر مانند سردرد و مشکلات عصبی کمک کند. با این حال، سرطان را درمان نمی کند.

برداشتن با جراحی:

برداشتن برخی از تومورها از طریق جراحی امکان پذیر است. این ممکن است بقا را طولانی کند و در برخی موارد ممکن است به فرد کمک کند تا از سرطان رهایی یابد. با این حال، تومورها می توانند بعداً دوباره رشد کنند.

پرتودرمانی کل مغز:

پرتودرمانی کل مغز از پرتو برای کوچک کردن تومور استفاده می کند. در حالی که می تواند بقا را طولانی کند، می تواند باعث آسیب عصبی نیز شود.

شیمی درمانی:

شیمی درمانی معمولاً متاستازهای مغز را بهبود نمی بخشد و یک درمان استاندارد نیست. با این حال، برخی از تومورها به شیمی درمانی خاص یا داروهای هدفمند حساس هستند. اگر فردی به چنین توموری مبتلا باشد، شیمی درمانی ممکن است شانس بقای او را افزایش دهد یا به او کمک کند بیشتر عمر کند.

دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان
رادیوسرجری استریوتاکتیک (SRS):

این روش از تشعشع استفاده می کند و تومور را به جای کل مغز هدف قرار می دهد. پزشکان ممکن است از SRS به تنهایی یا در ترکیب با پرتودرمانی کل مغز استفاده کنند.

حمایت روانی و برنامه ریزی پایان زندگی:

مواجهه با یک بیماری لاعلاج می تواند بسیار دشوار باشد. گروه‌های حمایتی، روان‌درمانی، حمایت خانواده و کمک به برنامه‌ریزی برای پایان زندگی یک فرد می‌تواند باعث شود که این روند کمتر طاقت‌فرسا باشد و به فرد قدرت می‌دهد تا آن‌طور که ترجیح می‌دهد زندگی کند.

مهم است که در مورد خطرات و مزایای درمان با پزشک صحبت کنید و در مورد اینکه چگونه درمان ممکن است در این مدت بر کیفیت زندگی و روابط خانوادگی تأثیر بگذارد، فکر کنید.

نتیجه چیست؟

سرطان مغز متاستاتیک معمولاً پایانی است. در حالی که برخی از افراد می توانند طولانی تر از دیگران زندگی کنند و در حالی که تعداد کمی بسیار طولانی تر از حد متوسط زنده می مانند، اکثر مردم تا زمانی که تشخیص داده می شوند ماه ها زنده مانده اند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ منبع معتبری که شامل ۱۴۵ فرد مبتلا به متاستاز مغزی بود، نشان داد که اکثر آنها ظرف یک سال پس از تشخیص فوت کردند. زنان عمر طولانی تری داشتند، به طوری که ۳ درصد از مردان و ۹ درصد از زنان بیش از ۱ سال عمر کردند. پس از ۲ سال، ۱.۴٪ از شرکت کنندگان هنوز زنده بودند.

حتی اگر جراح تومورها را از مغز خارج کند، بازگشت آن ها معمول است.

یک منبع معتبر کارآزمایی در سال ۲۰۱۷ که ۱۲۸ فرد مبتلا به متاستاز مغزی را دنبال کرد، نشان داد که ۴۳ درصد از شرکت‌کنندگان در مطالعه ۱۲ ماه پس از برداشتن تومور متاستاتیک مغزی بدون سرطان بودند.

در میان افرادی که برای برداشتن تومور تحت SRS قرار گرفتند، نتیجه بهتر بود، با ۷۲٪ بدون عود در یک سال.

نرخ بقای سرطان متاستاتیک مغز در طول ۳ دهه گذشته به دلیل فناوری هایی مانند تشعشعات کل مغز به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. آزمایشات بالینی برای آزمایش درمان های موثرتر ادامه دارد.

خلاصه

متاستازهای مغزی زمانی اتفاق می‌افتند که سلول‌های سرطانی از طریق جریان خون به مغز می‌رسند و باعث رشد تومورها می‌شوند.

علائم شامل درد، تغییرات رفتاری یا تشنج است. با این حال، همه علائم را تجربه نمی کنند، بنابراین نظارت منظم از یک انکولوژیست برای تشخیص زودهنگام علائم مهم است.

سرطان متاستاتیک مغز تهاجمی است و می تواند زندگی فرد را به سرعت تغییر دهد. هیچ راه درست یا غلطی برای واکنش به تشخیص وجود ندارد. برخی از افراد ترجیح می دهند سرطان را به طور تهاجمی درمان کنند و تمام تلاش خود را برای افزایش عمر خود انجام دهند. برخی دیگر ترجیح می دهند درد را کاهش دهند و زمان را با عزیزان خود به حداکثر برسانند.

افراد ممکن است بحث در مورد گزینه های درمانی و همچنین دریافت حمایت اجتماعی و عاطفی را مفید بدانند.