استفاده از محصولات پوستی در طول دوره درمان سرطان چگونه باید باشد؟

در طول دوره درمان سرطان

قبل از استفاده از هر چیزی روی پوست در ناحیه درمان، از تیم مراقبت سرطان خود بپرسید. این شامل پودرها، کرم‌ها، عطرها، دئودورانت‌ها، روغن‌های بدن، پمادها، لوسیون‌ها، محصولات رفع موهای زائد یا درمان‌های خانگی در حین درمان و چند هفته پس از آن است. بسیاری از محصولات پوستی می توانند پوششی روی پوست ایجاد کنند که می تواند باعث تحریک شود و برخی حتی ممکن است بر دوز تابش وارد شده به بدن تأثیر بگذارند.

ریزش مو پرتودرمانی می تواند باعث نازک شدن یا ریزش مو در ناحیه تحت درمان شود. به عنوان مثال، تابش به سر شما ممکن است باعث شود که مقداری یا تمام موهای سرتان (حتی ابروها و مژه ها) از بین برود، اما اگر تحت درمان باسن خود قرار بگیرید، موهای سر خود را از دست نخواهید داد. اکثر مردم متوجه می شوند که موهایشان پس از پایان درمان دوباره رشد می کند، اما مقابله با ریزش مو می تواند سخت باشد.

وقتی دوباره رشد می کند، ممکن است موهای شما نازک تر یا بافت متفاوتی نسبت به قبل شود. اگر سوال یا نگرانی در مورد ریزش مو دارید از تیم مراقبت سرطان خود بپرسید. اگر موهایتان را از دست بدهید، ممکن است پوست سرتان حساس باشد و بخواهید سرتان را بپوشانید. هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب برای محافظت از سر خود از کلاه یا روسری استفاده کنید.

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی اصفهان بهترین گزینه برای درمان و تشخیص سرطان هستند.

دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان

اگر ترجیح می دهید از مو یا کلاه گیس استفاده کنید، مطمئن شوید که آستر آن باعث تحریک پوست سر شما نمی شود. دفتر محلی انجمن سرطان آمریکا ممکن است بتواند به شما در تهیه کلاه گیس یا کلاه کمک کند. شمارش خون پایین به ندرت، پرتودرمانی می تواند باعث تغییراتی در سطح شمارش خون شما شود. این سلول های خونی به بدن شما کمک می کنند تا با عفونت مبارزه کند و از خونریزی جلوگیری کند. اگر آزمایش خون شما نشان دهنده پایین بودن شمارش خون باشد، ممکن است درمان شما برای یک هفته یا بیشتر متوقف شود تا شمارش خون شما به حالت عادی برگردد.

اگر شیمی درمانی هم می کنید این عارضه جانبی احتمال بیشتری دارد. عوارض جانبی خاص پرتودرمانی که بر قسمت هایی از بدن تأثیر می گذارد اگر در حال دریافت پرتودرمانی به مغز هستید افراد مبتلا به تومورهای مغزی اگر سرطان فقط در یک یا چند نقطه در مغز باشد، اغلب تحت جراحی رادیو تاکتیک استریوتاکتیک (پرتو در یک دوز بزرگ) قرار می‌گیرند. عوارض جانبی بستگی به این دارد که تابش در کجا هدف قرار گرفته است.

برخی از عوارض جانبی ممکن است به سرعت خود را نشان دهند، اما برخی دیگر ممکن است تا ۱ تا ۲ سال پس از درمان ظاهر نشوند. با انکولوژیست پرتودرمانی خود در مورد مواردی که باید مراقب باشید و چه زمانی با پزشک خود تماس بگیرید صحبت کنید.

اگر سرطان در بسیاری از مناطق باشد، گاهی اوقات کل مغز با پرتو درمانی درمان می شود. عوارض جانبی پرتودرمانی کل مغز ممکن است تا چند هفته پس از شروع درمان قابل توجه نباشد.

متخصص رادیوانکولوژی اصفهان اینجاست.

تابش به مغز می تواند این عوارض کوتاه مدت را ایجاد کند:

1. سردرد
  2. ریزش مو
  3. حالت تهوع
  4. استفراغ
  5. خستگی شدید (خستگی)
  6. از دست دادن شنوایی
  7. تغییرات پوست و پوست سر
  8. مشکل در حافظه و گفتار
  9. تشنج

برخی از این عوارض جانبی ممکن است رخ دهند زیرا تشعشعات باعث تورم مغز شده است. داروها معمولاً برای جلوگیری از تورم مغز تجویز می شوند، اما مهم است که تیم مراقبت از سرطان خود را در مورد سردرد یا علائم دیگر مطلع کنید. درمان می تواند روی هر فرد متفاوت تأثیر بگذارد و ممکن است این عوارض جانبی خاص را نداشته باشید.

تابش به مغز همچنین می تواند عوارض جانبی داشته باشد که دیرتر ظاهر می شود – معمولاً از ۶ ماه تا چندین سال پس از پایان درمان. این اثرات تاخیری می تواند شامل مشکلات جدی مانند از دست دادن حافظه، علائم مشابه سکته مغزی و عملکرد ضعیف مغز باشد. همچنین ممکن است خطر ابتلا به تومور دیگری در آن ناحیه افزایش یابد، اگرچه این شایع نیست.

با تیم مراقبت از سرطان خود در مورد آنچه از برنامه درمانی خاص خود انتظار دارید صحبت کنید.

دکتر فرزانه نیکوبین | متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | پرتو درمانی اصفهان

اگر در حال دریافت پرتودرمانی برای سر یا گردن هستید
افرادی که به سر و گردن تشعشع می کنند ممکن است عوارض جانبی داشته باشند مانند:

• درد (یا حتی زخم های باز) در دهان یا گلو
  • دهان خشک