عوارض جانبی درمان لوسمی چیست؟

درمان لوسمی

لوسمی نوعی سرطان است که سلول های خونی را تحت تاثیر قرار می دهد. از آنجایی که سلول های خونی در سراسر بدن به هر بافتی حرکت می کنند، این نوع سرطان می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت شما داشته باشد.

درمان لوسمی بر از بین بردن سلول‌های سرطانی که عملکرد طبیعی سلول‌های خونی شما را تحت کنترل دارند، متمرکز است. هنگامی که سلول های سرطانی از بین می روند، سلول های خونی معمولاً با پیوند مغز استخوان دوباره پر می شوند.

بسیاری از درمان‌های سرطان خون – از جمله شیمی‌درمانی و پرتودرمانی – در مورد سلول‌هایی که از بین می‌برند، انتخابی نیستند. این داروها سلول هایی را که به سرعت رشد می کنند مانند سلول های سرطانی هدف قرار می دهند. اما آنها همچنین می توانند برخی از سلول های سالم را نیز از بین ببرند.

دریابید که چه عوارض جانبی می توانید از درمان سرطان خون انتظار داشته باشید، چرا رخ می دهند و چگونه آنها را تسکین دهید.

کاهش تعداد سلول های خونی

همانطور که درمان سرطان خون شما شروع به کار می کند، سلول های سرطانی شروع به از بین رفتن می کنند. متأسفانه، سلول‌های دیگر نیز همراه با سلول‌های سرطانی می‌توانند تخریب یا آسیب ببینند.

این شامل گلبول های قرمز خون است که اکسیژن را در سراسر بدن شما حمل می کنند، گلبول های سفید خون که به مبارزه با عفونت ها کمک می کنند و پلاکت هایی که به لخته شدن خون شما کمک می کنند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و درمان لوسمی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

درمان لوسمی

کاهش تعداد سلول های خونی می تواند تعدادی از عوارض جانبی ایجاد کند مانند:

• خستگی یا ضعف ناشی از کم خونی با کاهش گلبول های قرمز.
  • افزایش خطر عفونت با تعداد کم گلبول های سفید.
  • کبودی یا خونریزی آسان ناشی از سطوح پایین پلاکت.

چگونه کاهش تعداد سلول های خونی درمان می شود؟

در بیشتر موارد، افت سلول های خونی با تزریق سلول های اهدایی با همان گروه خونی درمان می شود. پزشک شما همچنین ممکن است اقدامات احتیاطی خاصی از جمله:

اقدامات احتیاطی نوتروپنیک برای جلوگیری از عفونت با تعداد کم گلبول های سفید.
مکمل های آهن یا تغییر رژیم غذایی برای کاهش تعداد گلبول های قرمز خون و کم خونی.
داروهایی که می توانند به تحریک تولید سلول های خونی جدید کمک کنند.
اجتناب از ورزش های تماسی یا سایر فعالیت های پرخطر که می تواند خونریزی و کبودی را خطرناک تر کند.

پیشنهاد مطالعه: چگونه سرطان معده را تشخیص دهیم؟

تغییر رژیم غذایی و اشتها

درمان سرطان خون نیز ممکن است بر سیستم گوارشی تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که شیمی درمانی و پرتودرمانی می تواند باعث آسیب به پوشش معده و سایر قسمت های دستگاه گوارش شود. عوارض جانبی عبارتند از:

• تغییر در طعم یا بوی
  • تغییرات در اشتها
  • گرفتگی
  • نفخ
  • درد شکم

مدیریت اثرات گوارشی درمان لوسمی

داروهای ضد استفراغ می توانند به مدیریت عوارض جانبی مانند تهوع و استفراغ کمک کنند.

راه حل های دیگر ممکن است شامل خوردن وعده های غذایی کوچکتر و مکررتر، انتخاب غذاهایی که مطابق با آزمایشات یا ترجیحات شما هستند و استفاده از ملین ها برای کمک به رفع یبوست باشد.

التهاب

التهاب ممکن است پس از شیمی درمانی و پرتودرمانی رخ دهد. این التهاب معمولاً با تخریب سلول‌ها، بافت‌های ظریف‌تری مانند بافت‌های دهان و سایر غشاهای مخاطی را هدف قرار می‌دهد. این می تواند شرایطی مانند موکوزیت در دهان و پاروتیت در غدد بزاقی ایجاد کند.

علائم این شرایط عبارتند از:

• درد دهان
  • درد فک
  • دهان خشک
  • درمان التهاب و عفونت های دهان

التهاب در دهان یا سایر غشاهای مخاطی معمولاً در شروع درمان لوسمی رخ می دهد و در چند هفته اول از بین می رود. تمیز نگه داشتن دهان و اجتناب از دهانشویه های حاوی الکل می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.

اگر التهاب منجر به عفونت شود، ممکن است پزشک شما آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ را نیز توصیه کند.

ریزش مو و تغییرات پوستی

مانند سایر سلول‌ها، سلول‌های پوست و مو می‌توانند در اثر درمان‌های سرطان آسیب دیده یا از بین بروند. ریزش مو – از جمله موهای روی ابروها و مژه ها – معمولاً در چند هفته اول شیمی درمانی شروع می شود اما بعد از یک ماه یا بیشتر قابل توجه تر می شود.

ریزش مو به عنوان یکی از شایع ترین عوارض کوتاه مدت درمان سرطان گزارش شده است. نتایج یک مطالعه ملی نشان داد که ریزش مو حدود 78 درصد از بیمارانی را که برای لوسمی شیمی درمانی دریافت کرده اند، تحت تاثیر قرار می دهد.

پوست همچنین می تواند منبع مورد اعتماد را تغییر دهد، تغییر رنگ داده یا خشک شود.

برای رفع ریزش مو و مشکلات پوستی چه باید کرد؟

اگر بعد از شیمی درمانی دچار ریزش مو یا مشکلات پوستی شدید، می توانید این موارد را امتحان کنید:

سر خود را پوشیده نگه دارید.
از پوست و پوست سر خود از نور خورشید محافظت کنید.
فقط از صابون ها و لوسیون های ملایم. استفاده کنید.
اگر می خواهید کلاه گیس بپوشید، بررسی کنید که آیا شرکت بیمه شما آن را پوشش می دهد یا خیر.
تغییرات در تصویر بدن، باروری و سلامت جنسی.
مبارزه با سرطان از نظر احساسی دشوار است. تأثیر مبارزه با سرطان بر سلامت روحی و روانی شما می تواند به اندازه تأثیرات فیزیکی مهم باشد.

از استرس گرفته تا تغییرات در تصویر و ظاهر بدن، مدیریت آزمایشاتی که تشخیص، درمان و بهبودی شما را به همراه خواهد داشت، می تواند دشوار باشد. باروری و سلامت جنسی شما نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و برخی از درمان‌های سرطان حتی ممکن است منجر به یائسگی زودرس شود.