سرطان معده چگونه به وجود می آید؟

شروع سرطان معده

سرطان معده یا سرطان معده از معده منشا می گیرد. اگرچه در دو دهه گذشته میزان بروز آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما سرطان معده همچنان یکی از شایع ترین سرطان ها در سراسر جهان است. شایع ترین نوع آن آدنوکارسینوم است که از پوشش داخلی معده شروع می شود.

انواع دیگری نیز وجود دارند که از قسمت های میانی یا بیرونی معده شروع می شوند، اما نسبتا نادر هستند.

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی اصفهان بهترین گزینه برای درمان و تشخیص سرطان هستند.

چه چیزی باعث سرطان معده می شود؟

اگرچه علت واقعی سرطان معده هنوز مشخص نیست، اما برخی از عوامل مرتبط با آن وجود دارد، به ویژه رژیم غذایی و سبک زندگی. برای مثال، رژیم غذایی سرشار از غذاهای دودی یا نمکی و گوشت فرآوری شده و سبزیجات کم، یک عامل خطر برای سرطان معده است.

مانند نوشیدن الکل و سیگار کشیدن. هلیکوباکتر پیلوری، میکروارگانیسمی که پوشش داخلی معده را آلوده می کند، نیز در ایجاد سرطان نقش دارد.

برخی از شرایط غیر سرطانی در معده، مانند زخم ها یا رشد بیش از حد سلول های پوشش داخلی، می توانند مقدم بر سرطان باشند. در نهایت، برخی از بیماری های ارثی می توانند افراد را بیشتر در معرض ابتلا به سرطان معده قرار دهند.

با این حال، گاهی اوقات یک عامل خطر واضح وجود ندارد: سرطان معده همچنان در غیاب هر یک از این عوامل یا شرایط ممکن است رخ دهد.

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین

علائم سرطان معده چیست؟

سرطان معده ممکن است در مراحل اولیه خود هیچ علامتی ایجاد نکند. برخی از علائم سرطان معده، مانند سیری زودرس (حس پری)، درد و خستگی خفیف شکم، و علائم مشابه سایر بیماری‌های کمتر جدی هستند.

با این حال، برخی از علائم بیشتر نشان دهنده سرطان معده است.

اگر هر یک از علائم زیر را برای بیش از دو هفته تجربه کردید، باید به متخصص گوارش مراجعه کنید:

• کاهش وزن بی دلیل
  • درد شدید شکم
  • از دست دادن اشتها
  • استفراغ خون
  • مدفوع قیری (تیره، چسبنده).
  • بلع دشوار یا دردناک

تشخیص سرطان معده

هنگامی که به معاینه گوارش خود می روید، پزشک در مورد سلامتی شما سؤال می کند و یک معاینه فیزیکی کامل انجام می دهد و نمونه خون و مدفوع را درخواست می کند. این موارد بسیاری از جزئیات مهم را در اختیار پزشک شما قرار می دهد و تصمیم بالینی را راهنمایی می کند.

پزشک شما ممکن است آزمایش های تصویربرداری از جمله:

1. اسکن سی تی یا CAT (توموگرافی محوری کامپیوتری).
  2. اسکن PET (توموگرافی گسیل پوزیترون).
  3. ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی)
  4. آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی (همچنین به عنوان EGD شناخته می شود)
  5. سایر روش های تشخیصی شامل آندوسکوپی با بیوپسی و سونوگرافی آندوسکوپی است.
آندوسکوپی با بیوپسی

آندوسکوپی مطمئن ترین و دقیق ترین آزمایش برای بیماری های دستگاه گوارش، به ویژه آندوسکوپی در پوشش داخلی معده و روده کوچک است.

تکنیک‌های پیشرفته آندوسکوپی منجر به تشخیص زودتر سرطان معده می‌شود، به این معنی که درمان سرطان آسان‌تر است. آندوسکوپ یک لوله نازک و نورانی است که یک دوربین کوچک در نوک آن قرار دارد. پزشک می‌تواند پشت دهان و گلو، مری، معده و قسمت‌هایی از روده کوچک را روی یک صفحه نمایش ببیند.

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین
در حین آندوسکوپی:

به پهلوی چپ دراز می کشی. شما بیهوشی دریافت می کنید بنابراین در طول عمل بسیار آرام و یا خواب خواهید بود. پزشک آندوسکوپ را از طریق دهان، پایین گلو و داخل معده هدایت می کند. آندوسکوپ پوشش داخلی معده و همچنین دهان، حلق (جعبه صدا) و مری را نشان می دهد. شروع سرطان معده

پزشک شما یک بیوپسی انجام می دهد که قسمت کوچکی از بافت را برداشته و برای آزمایش به آزمایشگاه می فرستد. نتایج بیوپسی به پزشک کمک می کند تا تشخیص دهد.

ممکن است پس از تشخیص، آندوسکوپی دیگری برای تعیین وسعت سرطان انجام دهید، که به پزشک کمک می کند تصمیم بگیرد که کدام درمان و پیگیری برای شما مناسب است.

سونوگرافی آندوسکوپی این آزمایش آندوسکوپ را با اولتراسوند ترکیب می کند، یک پروب تصویربرداری تولید کننده امواج صوتی که تصاویر و اطلاعات دقیقی در مورد دستگاه گوارش شما ارائه می دهد. به ویژه در دیدن لایه های میانی و بیرونی فراتر از پوشش داخلی مفید است.

این آزمایش به پزشک کمک می کند عمق تومور و اینکه آیا گسترش یافته است (متاستاز) را ببیند. شروع سرطان معده

سرطان معده چگونه درمان می شود؟

تکنیک‌های پیشرفته آندوسکوپی منجر به تشخیص زودتر سرطان معده می‌شود، به این معنی که درمان سرطان آسان‌تر است. موثرترین روش درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان معده زودرس، برداشتن آندوسکوپی یا جراحی برای برداشتن سرطان است.

نوع دقیق عمل شما به مرحله سرطان و محل قرارگیری آن بستگی دارد. پزشک ممکن است فقط بخش سرطانی یا کل معده شما را بردارد.