علائم و علل سرطان کبد چه مواردی هستند؟

علائم و علل سرطان کبد

سرطان کبد سرطانی است که در سلول های کبد شما شروع می شود. کبد شما اندامی به اندازه فوتبال است که در قسمت سمت راست بالای شکم، زیر دیافراگم و بالای شکم شما قرار دارد.

انواع مختلفی از سرطان می تواند در کبد ایجاد شود. شایع ترین نوع سرطان کبد، کارسینوم سلول های کبدی است که از نوع اصلی سلول های کبدی (هپاتوسیت) شروع می شود. سایر انواع سرطان کبد، مانند کلانژیوکارسینوم داخل کبدی و هپاتوبلاستوم، بسیار کمتر شایع هستند.

سرطانی که به کبد سرایت می کند بیشتر از سرطانی است که در سلول های کبدی شروع می شود. سرطانی که در ناحیه دیگری از بدن – مانند روده بزرگ، ریه یا سینه – شروع می شود و سپس به کبد گسترش می یابد، به جای سرطان کبد، سرطان متاستاتیک نامیده می شود. این نوع سرطان از روی عضوی که در آن شروع شد نامگذاری شده است – مانند سرطان کولون متاستاتیک برای توصیف سرطانی که از روده بزرگ شروع شده و به کبد گسترش می یابد.

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی اصفهان بهترین گزینه برای درمان و تشخیص سرطان هستند.

متخصص رادیوانکولوژی اصفهان | متخصص شیمی درمانی اصفهان | دکتر فرزانه نیکوبین

اکثر افراد در مراحل اولیه سرطان اولیه کبد علائم و نشانه هایی ندارند. هنگامی که علائم و نشانه ها ظاهر می شوند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

کاهش وزن بدون تلاش.
از دست دادن اشتها.
درد بالای شکم.
تهوع و استفراغ.
ضعف عمومی و خستگی.
تورم شکم.
تغییر رنگ زرد پوست و سفیدی چشم (یرقان).
مدفوع سفید و گچی.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

علل

سرطان کبد زمانی اتفاق می افتد که سلول های کبدی تغییراتی (جهش) در DNA خود ایجاد می کنند. DNA یک سلول، ماده ای است که دستورالعمل هایی را برای هر فرآیند شیمیایی در بدن شما ارائه می دهد. جهش های DNA باعث تغییر در این دستورالعمل ها می شود. یک نتیجه این است که سلول ها ممکن است شروع به رشد خارج از کنترل کنند و در نهایت یک تومور – توده ای از سلول های سرطانی – تشکیل دهند.

گاهی اوقات علت سرطان کبد شناخته می شود، مانند عفونت های مزمن هپاتیت. اما گاهی اوقات سرطان کبد در افرادی که هیچ بیماری زمینه ای ندارند اتفاق می افتد و مشخص نیست چه چیزی باعث آن می شود.