علائم و علل سرطان حنجره چیست؟

علل سرطان حنجره

سرطان گلو به سرطانی اشاره دارد که در گلو (حنجره) یا جعبه صدا (حنجره) ایجاد می شود.

گلوی شما یک لوله عضلانی است که از پشت بینی شروع شده و به گردن شما ختم می شود. سرطان گلو اغلب در سلول های مسطحی که داخل گلو را پوشانده اند شروع می شود.

جعبه صدای شما درست زیر گلوی شما قرار دارد و همچنین مستعد ابتلا به سرطان گلو است. جعبه صدا از غضروف ساخته شده است و حاوی تارهای صوتی است که هنگام صحبت کردن صدا ایجاد می کنند.

انواع سرطان گلو

سرطان گلو یک اصطلاح کلی است که برای سرطانی که در گلو (سرطان حلق) یا در جعبه صدا (سرطان حنجره) ایجاد می‌شود، اطلاق می‌شود.

اگرچه اکثر سرطان‌های گلو شامل انواع مشابهی از سلول‌ها می‌شوند، اما از اصطلاحات خاصی برای تمایز بخشی از گلو که منشا سرطان است استفاده می‌شود.

سرطان نازوفارنکس در نازوفارنکس – قسمتی از گلو که درست پشت بینی شماست – شروع می شود.
سرطان اوروفارنکس در اوروفارنکس – بخشی از گلو درست در پشت دهان که شامل لوزه‌ها می‌شود – شروع می‌شود.
سرطان هیپوفارنکس (سرطان حنجره) در هیپوفارنکس (حنجره حلق) – قسمت پایین گلو، درست بالای مری و نای شما شروع می شود.
سرطان گلوت از تارهای صوتی شروع می شود.

سرطان سوپراگلوت از قسمت بالایی جعبه صدا شروع می شود و شامل سرطانی می شود که اپی گلوت را تحت تاثیر قرار می دهد، غضروفی که از ورود غذا به نای جلوگیری می کند.
سرطان ساب گلوت در قسمت پایین جعبه صدای شما، زیر تارهای صوتی شما شروع می شود.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و درمان با پرتودرمانی می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

علل سرطان حنجره

علائم و نشانه های سرطان گلو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرفه
تغییراتی در صدای شما، مانند گرفتگی صدا یا واضح صحبت نکردن
مشکل در بلع
گوش درد
توده یا زخمی که خوب نمی شود
گلو درد
کاهش وزن

پیشنهاد مطالعه: در طول درمان پرتودرمانی چه اتفاقی می افتد؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت مشاهده هر گونه علائم و نشانه های جدید که مداوم هستند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. بیشتر علائم سرطان گلو مختص سرطان نیستند، بنابراین پزشک شما احتمالاً ابتدا سایر علل شایع تر را بررسی می کند. علل سرطان حنجره

علل

سرطان گلو زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های گلو دچار جهش‌های ژنتیکی شوند. این جهش‌ها باعث می‌شوند سلول‌ها به‌طور غیرقابل کنترلی رشد کنند و پس از مرگ سلول‌های سالم به زندگی خود ادامه دهند. سلول های انباشته شده می توانند تومور در گلوی شما ایجاد کنند.

مشخص نیست که چه چیزی باعث جهش ایجاد کننده سرطان گلو می شود. اما پزشکان عواملی را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر شما را افزایش دهد.

علل سرطان حنجره

HPV خطر ابتلا به سرطان گلو، کام نرم، لوزه ها و پشت زبان را افزایش می دهد.

عواملی که می توانند خطر ابتلا به سرطان گلو را افزایش دهند عبارتند از:

استفاده از تنباکو، از جمله سیگار کشیدن و جویدن تنباکو.
مصرف بیش از حد الکل.
عفونت های ویروسی، از جمله ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و ویروس اپشتین بار.
رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات.
بیماری ریفلاکس معده (GERD).
قرار گرفتن در معرض مواد سمی در محل کار.

جلوگیری

هیچ راه اثبات شده ای برای جلوگیری از بروز سرطان گلو وجود ندارد. اما به منظور کاهش خطر ابتلا به سرطان گلو، می توانید:

سیگار را ترک کنید یا سیگار را شروع نکنید. اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. اگر سیگار نمی کشید، شروع نکنید. ترک سیگار می تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین کمک بگیرید. پزشک شما می تواند در مورد مزایا و خطرات بسیاری از استراتژی های ترک سیگار، مانند دارو، محصولات جایگزین نیکوتین و مشاوره صحبت کند.

الکل را فقط در حد اعتدال بنوشید. اگر می خواهید الکل بنوشید، این کار را در حد اعتدال انجام دهید. برای بزرگسالان سالم، این یعنی حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان و حداکثر دو نوشیدنی در روز برای مردان.

یک رژیم غذایی سالم پر از میوه ها و سبزیجات انتخاب کنید. ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به سرطان گلو را کاهش دهد. انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ بخورید.

از خود در برابر HPV محافظت کنید. تصور می‌شود که برخی از سرطان‌های گلو به دلیل عفونت مقاربتی ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. شما می توانید با محدود کردن تعداد شرکای جنسی خود و استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی، خطر ابتلا به HPV را کاهش دهید. از پزشک خود در مورد واکسن HPV بپرسید، که ممکن است خطر سرطان گلو و سایر سرطان های مرتبط با HPV را کاهش دهد.