چرا جستجوی مراقبت های تسکینی برای سرطان کبد خیلی زود نیست؟

مراقبت های سرطان کبد

این نوع سرطان اغلب تا مراحل بعدی خود علائمی را نشان نمی دهد، که تشخیص زودهنگام را برای پزشکان دشوار می کند.

سرطان کبد همچنین در افرادی با سابقه بیماری کبدی و سایر بیماری ها مانند سیروز، هپاتیت B مزمن یا هموکروماتوز ارثی رخ می دهد که آن را به یک نوع سرطان پیچیده برای درمان و مقابله تبدیل می کند.

دکتر فرزانه نیکوبین متخصص رادیوانکولوژی اصفهان بهترین گزینه برای درمان و تشخیص سرطان هستند.

گزینه های درمانی برای سرطان کبد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پیوند عضو
برداشتن تومورها با جراحی
فرسایش تومورهای کبدی
پرتو درمانی
درمان دارویی هدفمند
ایمونوتراپی
شیمی درمانی
مراقبت تسکینی می تواند مکمل درمان های درمانی شما باشد و به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

می تواند:

یک لایه حمایتی اضافی برای شما و خانواده تان ارائه دهید.
به شما کمک می کند تا گزینه های درمانی مختلف را بسنجید.
برای کاهش علائم خود دارو و راهبردهای مقابله ای ارائه دهید.
به شما کمک می کند مراقبت را بین ارائه دهندگان مختلف خود هماهنگ کنید.
شما می توانید مراقبت تسکینی را بلافاصله پس از تشخیص بیماری جدی، از جمله سرطان کبد، شروع کنید.

به خواندن ادامه دهید تا در مورد مراقبت تسکینی و اینکه چگونه می تواند به افراد مبتلا به سرطان کبد کمک کند بیشتر بدانید.

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین

مراقبت تسکینی چیست؟

مراقبت تسکینی ابزاری است که برای کمک به بهبود کیفیت زندگی افرادی که یک بیماری جدی دارند استفاده می شود.

تمرکز آن بر کمک به مدیریت و تسکین علائم بیماری است، نه یافتن درمانی. ممکن است علاوه بر درمان خود بیماری، مراقبت تسکینی نیز ارائه شود.

تیم های مراقبت تسکینی ممکن است متشکل از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و مراقبین از رشته های مختلف باشد، از جمله:

پزشکان و پرستاران متخصص مراقبت های تسکینی
متخصصان سلامت روان
متخصصان درد
داروسازان
متخصصان تغذیه
مددکاران اجتماعی
آنها از تخصص همه اعضای تیم برای رفع نیازهای جسمی، روانی، عاطفی، معنوی و اجتماعی شما بهره خواهند برد.

این تیم همان تیم پزشکی مسئول درمان سرطان شما نیست، اما آنها با آنها ارتباط برقرار کرده و هماهنگ خواهند کرد. تیم مراقبت تسکینی شما می‌تواند به شما کمک کند که گزینه‌های درمانی را که به بهترین وجه با اهداف شما مطابقت دارند، دنبال کنید.

چه زمانی می توانم مراقبت تسکینی دریافت کنم؟

شما می توانید مراقبت های تسکینی را از لحظه ای که بیماری جدی تشخیص داده اید شروع کنید. متخصص رادیوانکولوژی اصفهان این با مراقبت از آسایشگاه، که فقط در آخرین مرحله یک بیماری لاعلاج در دسترس است، متفاوت است.

با این حال، آسایشگاه از برخی از روش‌های مشابه مراقبت تسکینی استفاده می‌کند تا به شما کمک کند علائم خود را مدیریت کنید و راحت بمانید. قبل از اینکه به دنبال مراقبت تسکینی باشید، نیازی نیست منتظر پیشرفت سرطان خود به مرحله پیشرفته باشید.

مجله آمریکایی مراقبت های مدیریت شده (AJMC) توصیه می کند که افراد مبتلا به سرطان مراقبت های تسکینی اولیه را دریافت کنند و در عرض 8 هفته پس از دریافت تشخیص خود، مشاوره مراقبت های تسکینی داشته باشند.

شروع مراقبت های تسکینی مراقبت تسکینی می تواند به بهبود کیفیت زندگی شما در هنگام مقابله با سرطان کبد و تحت درمان کمک کند. شما این فرآیند را با مشاوره مراقبت تسکینی آغاز خواهید کرد.

می‌توانید با تهیه فهرستی از علائمی که تجربه می‌کنید و توجه داشته باشید که چگونه بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارند، برای قرار ملاقات آماده شوید.

همچنین باید به متخصص مراقبت های تسکینی اطلاع دهید که از چه داروها و مکمل هایی استفاده می کنید. مشاوره مراقبت تسکینی شما شامل یک بحث عمیق در مورد درمان شما، علائم شما و اثرات سرطان کبد بر شما و خانواده شما خواهد بود.

سپس، برای ایجاد یک برنامه هدفمند برای کاهش علائم و به حداکثر رساندن کیفیت زندگی خود، با یکدیگر همکاری خواهید کرد. برنامه‌های مراقبت تسکینی در میان افراد مبتلا به سرطان کبد به دلیل ماهیت پیچیده بیماری و احتمال بالای وجود شرایط همزمان، بسیار متفاوت است.

ممکن است شامل یک یا چند مورد از خدمات زیر باشد:

مدیریت یا تسکین علائم سرطان کبد، از جمله درد، خستگی، آسیت، کاهش وزن، حالت تهوع، اضطراب، افسردگی، تنگی نفس و مشکلات پوستی برنامه ریزی مراقبت از قبل که بر تعریف شما از “کیفیت زندگی” تمرکز دارد تکمیل دستورالعمل های قبلی.

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین

ممکن است شامل یک یا چند مورد از خدمات زیر باشد:

برنامه ریزی مراقبت از قبل که بر تعریف شما از “کیفیت زندگی” تمرکز دارد.
تکمیل دستورالعمل های قبلی.
حمایت روانی اجتماعی، مانند ارجاع به گروه های حمایتی یا برنامه های هنر درمانی.
فعالیت های معنوی یا مذهبی.
پشتیبانی و مشاوره برای تصمیم گیری در مورد درمان، مدیریت استرس برای شما و خانواده تان و سایر نگرانی ها.
هماهنگی مراقبت بین متخصصان مختلف مراقبت های بهداشتی شما.

به گفته منبع معتبر موسسه ملی سرطان، تحقیقات نشان می دهد که مراقبت های تسکینی اولیه برای افراد مبتلا به سرطان پیشرفته می تواند منجر به کیفیت زندگی بهتر و خلق و خوی بهتر شود.

مراقبت تسکینی را کجا پیدا کنیم؟

مراقبت تسکینی را می توان در طیف وسیعی از تنظیمات ارائه کرد. اگر سرپایی یا در بیمارستان در طول اقامت کوتاه مدت هستید، اغلب در خانه شما ارائه می شود.

با پزشک خود در مورد محل پیدا کردن مراقبت های تسکینی در منطقه خود صحبت کنید. آنها می توانند شما را به یک تیم مراقبت تسکینی ارجاع دهند.

همچنین می‌توانید از طریق سازمان ملی آسایشگاه و مراقبت تسکینی (NHPCO) یا فهرست ارائه‌دهنده مرکز مراقبت‌های تسکینی پیشرفته، در مورد مکان یافتن مراقبت تسکینی تحقیق کنید.

بیمه درمانی، از جمله Medicare و Medicaid، معمولاً هزینه مراقبت تسکینی را پوشش می دهد. خط مشی خود را بررسی کنید تا ببینید آیا محدودیتی برای مراقبت تسکینی وجود دارد یا خیر و در مورد موارد تحت پوشش بیشتر بدانید.

نتیجه گیری

سرطان کبد می تواند یک بیماری پیچیده باشد که می تواند زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد. هیچ وقت برای جستجوی مراقبت های تسکینی زود نیست. این می تواند علاوه بر درمان بیماری شما ارائه شود.

اولین مشاوره مراقبت های تسکینی شما باید در عرض 8 هفته پس از تشخیص سرطان کبد انجام شود.

تیم مراقبت تسکینی شما با شما همکاری خواهد کرد تا طرحی برای موارد زیر ایجاد کند:

کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد.
علائم خود را مدیریت کنید.
مراقبت های روانی اجتماعی حمایتی دریافت کنید.
با انکولوژیست خود صحبت کنید تا یک متخصص مراقبت های تسکینی در نزدیکی شما پیدا کند.