علل، علائم و درمان سرطان ریه چیست؟

علل سرطان ریه

سرطان ریه یک بیماری بدخیم ریه است که عمدتاً ناشی از مصرف سیگار است. اغلب تا زمانی که بیماری کاملاً پیشرفته نشده باشد و میزان بقای کمی داشته باشد، علائم واضحی ندارد.

درمان سرطان ریه عمدتاً شامل جراحی و شیمی درمانی است. همچنین ممکن است از پرتودرمانی و درمان دارویی هدفمند استفاده شود.

در سال های اخیر سرطان ریه شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در میان مردان و زنان در نیوزیلند بوده است و تقریباً 20 درصد از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان (بیش از سرطان روده/کولورکتال، سرطان سینه و سرطان پروستات) را شامل می شود.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

سرطان ریه چیست؟

سرطان ریه در نتیجه رشد غیرطبیعی سلول ها در پوشش ریه ایجاد می شود که منجر به رشد یک تومور بدخیم می شود.

دو نوع اصلی سرطان ریه وجود دارد – سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) و سرطان ریه سلول غیرکوچک (NSCLC) – که از نظر ظاهر زیر میکروسکوپ، نحوه رشد و انتشار به سایر قسمت‌های ریه متفاوت است. بدن و نحوه درمان آنها تقریباً 85 درصد از تمام سرطان های ریه NSCLC هستند.

سرطان ریه معمولاً کشنده است – میزان بقای کلی حدود 17٪ در پنج سال پس از تشخیص است. دلیل نرخ پایین بقا این است که سرطان ریه خیلی زود پس از شکل گیری (یعنی قبل از تشخیص) به سرعت به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد (متاستاز).

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | شیمی-درمانی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین

علل

توسعه سرطان ریه به شدت با سیگار کشیدن مرتبط است – تقریباً 80٪ از سرطان های ریه به دلیل مصرف دخانیات است. کشیدن پیپ و سیگار نیز می تواند باعث سرطان ریه شود، اما این خطر به اندازه سیگار کشیدن نیست. دود تنباکو حاوی بیش از 4000 ترکیب شیمیایی است که بسیاری از آنها سرطان زا هستند.

سیگار کشیدن غیرفعال، یعنی استنشاق دود تنباکو توسط افراد غیر سیگاری که با افراد سیگاری زندگی یا کار می کنند، نیز یک عامل خطر ثابت برای ایجاد سرطان ریه است.

اگرچه بیشتر سرطان‌های ریه با سیگار کشیدن مرتبط هستند، اما همه افراد سیگاری به سرطان ریه مبتلا نمی‌شوند و سرطان ریه می‌تواند در افرادی رخ دهد که هرگز سیگار نکشیده‌اند یا در معرض دود دست دوم قرار نگرفته‌اند. این مشاهدات نشان می دهد که حساسیت ژنتیکی (یعنی نشان داده شده توسط سابقه خانوادگی بیماری) ممکن است در ایجاد سرطان ریه نقش داشته باشد.

متخصص رادیوانکولوژی اصفهان را بیشتر بشناسید.

سایر علل سرطان ریه شامل آلودگی هوا (از وسایل نقلیه، صنعت و تولید برق) و استنشاق الیاف آزبست و سایر مواد سرطان زا مانند آرسنیک و کروم (معمولاً در محل کار) است.

علائم و تشخیص

علائم سرطان ریه متفاوت است و علائم هشداردهنده همیشه واضح نیستند. برخی از افرادی که به سرطان ریه مبتلا می شوند تا زمانی که سرطان در طی یک رادیوگرافی معمولی قفسه سینه یا سی تی اسکن (CT) کشف نشود، هیچ علامتی نشان نمی دهند.

در افرادی که علائم را نشان می دهند، این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد: سرفه مداوم و گرفتگی صدا تنگی نفس، خس خس سینه و درد قفسه سینه خلط رگه های خونی درد قفسه سینه دوره های مکرر برونشیت یا ذات الریه کاهش وزن، ضعف و خستگی.

طیف گسترده ای از تست ها و روش های تشخیصی برای تشخیص سرطان ریه استفاده می شود، از جمله: آزمایشات خون مطالعات تصویربرداری (اشعه ایکس قفسه سینه، CT، PET و اسکن استخوان) برونکوسکوپی (برای بررسی داخل راه های هوایی و نمونه برداری از بافت، به عنوان مثال بیوپسی) مطالعات سیتولوژیک شستشوی خلط و برونش (برای تشخیص سلول های سرطانی در خلط و مایعات ریه) بیوپسی (نمونه برداری از بافت ریه با سوزن بیوپسی مخصوص یا در حین جراحی برای بررسی سرطانی بودن آن).

تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی سلول‌های نمونه‌های بیوپسی نوع سرطان ریه را تعیین می‌کند و مطالعات تصویربرداری مرحله سرطان را نشان می‌دهد. مرحله بندی سرطان ریه مرحله سرطان ریه به میزان گسترش سرطان به سایر قسمت های بدن اشاره دارد.

مرحله بندی به تعیین چگونگی درمان سرطان کمک می کند. اگرچه سرطان ریه می تواند به هر عضوی در بدن سرایت کند، کبد، مغز و استخوان ها شایع ترین مکان ها هستند.

متخصص-رادیوانکولوژی-اصفهان | شیمی-درمانی-اصفهان | دکتر-فرزانه-نیکوبین

دو نوع سرطان ریه مراحل متفاوتی دارند. یک نمای کلی ساده از مرحله بندی به شرح زیر است:

سرطان ریه سلولی غیر کوچک مرحله اول: سرطانی که محدود به ریه است.

مرحله دوم: سرطانی که به قفسه سینه محدود می شود.

مرحله III: سرطان محدود به قفسه سینه اما با تومورهای بزرگتر و تهاجمی تر از مرحله دوم

مرحله ششم: سرطانی که به سایر نقاط بدن گسترش یافته است. سرطان ریه سلول کوچک.

مرحله محدود: سرطان محدود به ناحیه قفسه سینه.

مرحله گسترده: سرطانی که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

رفتار درمان سرطان شامل ترکیبی از جراحی برای برداشتن سلول‌های سرطانی و شیمی‌درمانی و پرتودرمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی است.

سرطان ریه غیرقابل درمان است مگر اینکه بتوان سلول های تومور را با جراحی کامل بردارد.