علائم و نشانه های سرطان کبد چیست؟

نشانه های سرطان کبد

سرطان کبد در مراحل اولیه خود ممکن است علائم و نشانه های ظاهری را نشان ندهد. اگرچه با گذشت زمان، با رشد تومور در کبد، بیمار ممکن است آن را ببیند یا احساس کند. یا ممکن است پزشک در طول معاینه آن را ببیند یا احساس کند. در این مرحله، سرطان ممکن است پیشرفته باشد و درمان آن دشوارتر باشد.

سرطان اولیه کبد (سرطانی که از کبد شروع می شود) و سرطان ثانویه کبد (سرطانی که از جای دیگر شروع می شود و به کبد سرایت می کند) علائم مشابهی را ایجاد می کنند.

علائم هشدار دهنده اولیه سرطان کبد

علائم سرطان کبد ممکن است برای هر فرد متفاوت باشد و هر یک از این علائم ممکن است ناشی از شرایط دیگر باشد. همچنین، در حالی که درست است که علائم سرطان کبد در مراحل بعدی شایع تر است، برخی از بیماران زودتر به آن مبتلا می شوند.

دکتر فرزانه نیکوبین ، متخصص رادیوانکولوژی اصفهان ، هورمون درمانی ، پرتو درمانی و نشانه های سرطان کبد می باشند که با استفاده از این تکنیک های مدرن و روز دنیا میتوانند انواع سرطان را درمان و از پیشرفت آن جلوگیری کنند.

علائم هشدار دهنده اولیه رایج برای سرطان کبد

برخی از علائم هشدار دهنده اولیه رایج عبارتند از:

درد در قسمت فوقانی شکم در سمت راست یا در نزدیکی تیغه شانه راست که تمایل به ثابت ماندن دارد و نمی آید و نمی رود.
تورم شکم (آسیت) یا نفخ شکم که به صورت توده ای ایجاد می شود
بزرگ شدن کبد (هپاتومگالی) به صورت توده ای در زیر دنده ها در سمت راست احساس زردی (زردی پوست و چشم).

سایر علائم و نشانه ها عبارتند از:

• ادرار تیره
  • مدفوع رنگ پریده / گچی
  • کبودی یا خونریزی آسان
  • ضعف
  • کاهش وزن بدون دلیل و غیر عمدی
  • اشتهای ضعیف
  • طحال بزرگ شده به صورت توده ای در زیر دنده ها در سمت چپ احساس می شود
  • احساس سیری بعد از خوردن مقدار کمی غذا
  • استفراغ

بسیاری از این علائم ممکن است ناشی از انواع دیگر عفونت ها یا بیماری های خوش خیم کبدی باشد. در مورد سرطان کبد، علائم ممکن است همچنان به تکامل خود ادامه دهند و با رشد تومور و پیشرفت بیماری بدتر شوند.

اگر بیمار متوجه علائم بالقوه شود، مهم است که برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کند. درد به ویژه در بیماران مبتلا به سرطان کبد در مراحل پیشرفته شایع است. از آنجایی که سرطان احتمالاً تا آن مرحله گسترش یافته است، بیمار ممکن است هم در محل سرطان اولیه کبد و هم در مناطقی که سرطان گسترش یافته است، درد داشته باشد.

نشانه های سرطان کبد

سندرم های پارانئوپلاستیک

در موارد نادر، اختلالات دیگری ممکن است در نتیجه سرطان کبد ایجاد شود، به ویژه در مراحل اولیه بیماری. سندرم های پارانئوپلاستیک علائمی را در سایر قسمت های بدن ایجاد می کنند. آگاهی از این علائم ممکن است به تشخیص سرطان کبد کمک کند.

برخی از سندرم های پارانئوپلاستیک مرتبط با سرطان کبد عبارتند از:

هیپرکلسمی (سطوح کلسیم خون بالا)، یک بیماری جدی که ممکن است باعث تشنگی شدید، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، تکرر ادرار و یبوست شود.

هیپوگلیسمی (سطح قند خون پایین)، که می تواند باعث ضربان قلب نامنظم، بی حسی در اجزای صورت مانند لب ها یا گونه ها، غش و خستگی شود.

اریتروسیتوز (تعداد گلبول های قرمز خون بالا)، که اغلب با سردرد، فشار خون بالا، تاری دید، سرگیجه، گیجی، خستگی و خونریزی بینی مشخص می شود.

هیپرکلسترولمی (سطوح کلسترول بالا)، که در صورت عدم درمان، ممکن است منجر به تجمع رسوبات کلسترول در دیواره رگ ها شود و خطر سکته و حمله قلبی را افزایش دهد.

ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه مردان) که با بافت سینه متورم، حساس شدن سینه و گاهی ترشحات نوک سینه مشخص می شود.

کوچک شدن بیضه ها در مردان که عمدتاً با درد و تورم در بیضه همراه با آتروفی مشخص می شود.

غربالگری سرطان کبد

تنها بر اساس علائم، ممکن است تشخیص زودهنگام سرطان کبد دشوار باشد، در حالی که اغلب درمان آن آسان تر است. برای برخی از افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان کبد هستند، غربالگری ممکن است توصیه یا مفید باشد. اگر یک یا چند عامل خطر برای سرطان کبد دارید، با تیم مراقبت خود تماس بگیرید تا در مورد گزینه های غربالگری صحبت کنید.